Iran Varzeshi

مسجد سليمان در مسير نفت تهران

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

تبعات تغییر مدیریت وقتی محمود فکری به صراحت میگوید که شاید بهتر باشد نفت مسجدسلیمان را ترک گوید باید به این نتیجه بدیهی رسید که طوری در تیم محبوبش به حاشیه رانده و بالتکلیف شده که رفتن را پرثمرتر از ماندن میبیند. دوران شکوه او و نفت مسجدسلیمان آنقدرها هم دور نیست و در لیگ دسته اول کشور و طی فصل 1396-97 شکل گرفت که فرجام نهاییاش اردیبهشت ماه همین امسال رقم خورد. او تیمی را قهرمان این لیگ و مسافر لیگ برتر کرد که هیچ کس امید چندانی به آن نداشت اما با هدایت سرسختانه وی 18 بازی از 34 مسابقه خود را برد و بیشتر از 5 باخت نداشت و هر چند نه بهترین خط حمله فصل را داشت و نه برترین خط دفاعی را اما آمیزهای خوب از هر دو را به نمایش گذاشت.

به رغم هجوم موثر تيمهای مازندرانی به ســمتش در هفتههای پايانی ليگ هرگز اســتمرار و شــرايط عقاليیاش را از دست نداد كه اينها البته خصلت اصلی و ســالح موثــر محمود فكــری در تمامی عمرش و منجمله در زمان بازيگری او هم بوده است.

نااميدی فعلی فكری از تغيير مديريت نفت مسجدســليم­ان و تبعات ورود به ليگ برتر برمیخيزد و بر طبق قواعد كشوری اگر تا ديروز وزارت نفت و شركت ملی نفت ايران میتوانستند روی تيم فكری سرمايهگذار­ی و آن را تغذيــه مالی كنند حاال كه به ليگ برتر راه يافتــه اجازه ايــن كار را ندارند و مســجد سليمانیها مثل هر تيم ديگری در اين وادیها كه يافتن جانشينانی در همان سطح را كار بسيار مشكلی میيابند به يك سد بزرگ خوردهاند. فكری البته برای حل اين مشــكل جلساتی با مديران جديد نفت مسجدســليم­ان داشته اما خودش میگويد حاصل آن اندك بوده و نقاطی از اميدواری بــرای آينده اين تيم ترســيم نشــده و در فاصلهای نــه چندان زياد تا شــروع فصل جديد ليگ برتر نه شــكل و ســيمای تيم او روشــن اســت و نه روش كار باشگاه در دوره جديد حياتش. دورهای كه طبق قواعد موجــود نفت مسجدســليم­ان بايد خودش درآمدزا شــود و مخارجش را جور كند و با حاميان مالی پيمان همكاری ببندد و ديگر دل و چشــم به پول وزارتخانه نبندد. پولی كه برای تيمهای ليگ برتر در كار نيست و فقط زمانی برای امثال نفت مسجدسليمان قابل ابتياع است كه گذارشان يك بار ديگر به ليگ برتر بيفتد.

سایر دردها

اين تنها درد اين باشگاه نيست و اصوال به وزارتخانهه­ا و نظاير آنها تكليف شــده از تيمــداری حرفهای و مخــارج آن ابا كنند و تنهــا مدخلی كه میتواننــد در آن برای ورزش هزينه كنند ورزش همگانی اســت. حاصــل كار در اين موارد هر چه باشــد تا اين لحظه برای نفت مسجدسليمان مناسب نبوده اســت و صنعت نفت آبــادان، فوالد خوزستان و استقالل خوزستان و در طيفی وســيعتر تيمهای دولتــی و كارخانههای آذربايجــا­ن شــرقی هم در حــال حاضر با آن دست به گريبان هســتند. آنها بايد در شــرايطی خصوصی شوند كه ســالها به زندگی حرفــهای از طريق پولهای دولتی خــو گرفتهاند و هر چند حامــی مالی هم داشتهاند اما پايه بودجهشان را سرمايههای دولتی گذاشته است.

جدیدترین نمونه تلخ

جديدترين نمونه تلــخ در اين زمينه نفت تهران اســت كــه آنقدر به مســائل مديريتــی و نيازهــای ملیاش رســيدگی نشــد كه از ليگ برتر به دستهای پايينتر سقوط كرد و امروز همان خطر نفت مسجد ســليمان را تهديد میكند. شايد مشكالت ايــن تيــم به طــور موقتی رفــع و مردان محمود فكری شــركت در ليگ هجدهم را از اوايل مردادماه شــروع كنند اما تا زمانی كه نظاممندی مالی و خودكفايی اقتصادی نداشــته باشند و يك ســاختار مادی قوی پشت سرشان نباشــد، حضور آنها در ليگ برتر میتواند همانقدر كوتاه باشد كه حضور نفت تهران بود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran