Iran Varzeshi

فريب استانبول را نخوريم

نمايش تيم ملي مقابل مراكش قطعا با نمايش دوشنبه شب مقابل تركيه متفاوت خواهد بود

-

انتظار براي ديدن تيم ملي دوشــنبه شــب به پايان رسيد، ولي نمايش شــاگردان كيروش در ورزشگاه فاتح تريم كمتر كسي را راضي كرد. مربي پرتغالي در اســتانبول اكثر بازيكنان اصلياش را به زمين فرســتاد، ولي مقابل تيمــي كه به جام جهاني نرســيده 2 بر يك شكســت خورد. بالفاصله پس از بــازي اين نگراني بهوجود آمــد كه اگر تيم ملي در روســيه هم نمايش مشــابهي داشته باشد، مقابل مدعياني مثل اســپانيا و پرتغال ممكن است پايان تلخي را تجربه كنيم. دغدغه اصلي طرفداران و كارشناســا­ن را ميتوان به دو بخش اصلي تقسيم كرد: تزلزل خط دفاع و تركيب آشــفته خط مياني. البته ميتوان درباره تك تك پســتهاي تيم ملي به ايرادهايي اشــاره كرد، ولــي ضعف در اين دو بخش بيشــتر به چشــم آمد. با اين حال بازي اســتانبول نميتواند معيار دقيقي براي ارزيابي عملكرد تيم ملي در جام جهاني باشــد و با وجود اين شكســت نبايد كامال نااميد بود. به چند دليل ميتوان انتظار داشت تيمي كه 25 خرداد مقابل مراكش به ميدان ميرود با تيمي كه برابر تركيه بازي كرد متفاوت خواهد بود.

مشت بسته كيروش

مربــي پرتغالــي باهوشتر از آن اســت كه تركيب اصلــياش را مقابــل تركيــه بفرســتد. او از طرفي ميخواهد بازيكنان مختلفي را محك بزند و از طرف ديگر نميخواهد حريفان بتوانند دستش را بخوانند. تركيبي كه در اســتانبول به ميــدان رفت حداقل چهار تغيير خواهد داشــت، يعنــي تقريبا نيمي از تيم متحول خواهد شد. روزبه چشمي مقابل تركيه نمايش ضعيفي داشت و انتظار ميرود كيروش در جــام جهاني بازيكن ديگري را در قلب دفاع محك بزند. تغيير مهم ديگر در خــط مياني خواهد بود. اين براي دومين بار اســت كه كيروش از شجاعي جلوي خط دفاعي استفاده ميكند، ولي با توجه به شكننده شــدن بلوك دفاعي تيم احتمال ميرود در ايــن تصميم تجديد نظر كنــد و بازيكني مثل اميد ابراهيمي را در اين پســت به زمين بفرستد. او تركيبهاي متفاوتي را براي پيدا كردن جانشين عزتاللهي در بازي با مراكش محك زده و هنوز به جمعبندي نرسيده است. اســتفاده از انصاريفرد در خط مياني ديگر آزمون و خطاي كيروش است كه احتماال در جام جهاني تكرار نخواهد شــد. مثلث شجاعي، حاجی صفي و انصاريفرد تركيبي نيســت كه تيــم ملي در جام جهاني با آن به ميدان برود. با آماده شدن دژاگه او به احتمال بسياز زياد در تركيب اصلي خواهد بود.

فشار تمرين

كيروش موفق نشــد اردوي تداركاتــي دلخواهش را برگــزار كنــد و تيم ملي با تمرينهــای كمي به اســتانبول رفت. او مثل تمام مربيان تيمهاي حاضر در جام جهاني در روزهاي اول اردو به فكر بدنسازي بوده و تيم ملي بعد از چند روز تمرين سخت مقابل تركيه به ميدان رفت. بخشي از ســنگيني بدن بازيكنان و اشتباهات آنها احتمــاال نتيجه همين خســتگي بود، ولــي انتظار ميرود با نزديك شــدن به جام جهاني بدن آنها به شرايط بهتري برسد و مقابل حريفان اصلي با طراوت بيشتري بازي كنند. كيروش در بخشــي از مصاحبه بعد از بازياش هم گفت كه نگران نيست و اضافه كرد: «در حال حاضر ۴2 بازيكن در اردو داريم كه برخي از آنها بعد از يك فصل طوالني در اروپا و بعضي ديگر پس از يك فصل حضور در ليگ داخلي و ديدارهاي آســيايي آمدهاند ولي ما وظيفه داريم هر روز سخت كار و تالش كنيم. تنها كاري كه ميتوانيم انجام دهيم، اين اســت كه سعي داشــته باشــيم بهترين عملكردمان را نشان دهيم و اين برنامهاي اســت كه فدراسيون در اختيار ما گذاشت. ما تنها همين فرصت را براي آمادهسازي در اختيار داشتيم.»

فرصت پيشرفت

معموال نتايــج بازيهاي تداركاتي قبل از جام جهاني فريبنده است. نه ميتوان خيلي به بردهــا دلخوش بود، نه بايد از شكســتها نگران شــد. شرايط تيمها در اين بازيها با جــام جهاني كامال متفاوت است و به سختي ميتوان از آنها به جمعبندي دقيقي رسيد. تنها مربيان هستند كه بر اساس نقشه و برنامه بازيشــان ميتوانند عملكــرد بازيكنان را به دقــت ارزيابي كنند و در نهايت به تركيبي كه ميخواهند برسند. كيروش تا بازي بــا مراكش بيش از دو هفته زمان دارد و ميتوانــد در تمرينها و بازي يا بازيهاي تداركاتي اشكاالت تيمش را برطرف كند. با شناختي كه از اين مربي داريم، او قطعا ضعفهاي تيمش را كامال بررسي كرده و براي آنها فكري خواهد كرد. كــيروش در همه اين ســالها نشــان داده كه ساختار دفاعي مســتحكمي براي تيمش ميسازد و بعيد است تيمي كه مقابل مراكش به ميدان ميرود، مثل بازي اســتانبول فضا و فرصتهاي زيادي به حريف بدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran