Iran Varzeshi

فشار روي زوج بنعطيه سايس

-

مراكش در آخرين بازي تداركاتياش قبل از حضور در روسيه در تالين پايتخت اســتوني مقابل تيم ملي اين كشور قرار گرفت و با نتيجه 3 بر يك برنده شــد. اين مســابقه برخالف آخرين بازي تداركاتي تيم ايران با حضور تماشــاگرا­ن و با پخش زنده تلويزيوني همراه بود تا كيروش و رســانههاي ايراني نســبت به حريف نخست تيم ملي در جام جهاني اطالعات مفيدي به دســت بياورند. مراكش در اين بازي بــا تركيب اصلياش به ميدان رفت. در سيستم پايه مراكش كه 4-2-3-۱ بود منير المحمدي درون دروازه ايستاد، نورالدين عمرابات مدافع راست و اشرف حكيمي مدافع چپ بودند. زوج ميانه خط دفاع را هم تركيب مهدي بنعطيه و ســايس تشكيل ميدادند. مبارك بوصوفه و كريم االحمدي دو هافبك دفاعي مراكشــيها بودند، امين هاريت بهعنوان وينگر راســت، حكيم زيچ بهعنوان وينگر چپ و بلهاندا در پســت هافبك نفوذي به ميدان رفتند. يوســف الكعبي هم در نقش مهاجم نوك به ميدان رفت تا با قــد و قامت بلندش با ضربات سر هم تيمش را به گل برساند.

مراكش در نيمه نخســت تيــم برتر ميدان بــود و با دو گل يونس (۱۱) و زيچ (83-پنالتي) بــه رختكن رفــت. در نيمــه دوم و بــه خاطر تعويضهاي متعــدد در تركيب مراكش اين تيم افت كرد و اســتوني ميزبان بر بازي مسلط شد كه از حمالت متعددش يــك بار نتيجه گرفت. با اين حال شــيرهاي اطلس يك بار ديگر و اين بار در دقيقه 2۷ توســط منير به گل رسيدند تا با يك برد روحيهبخش به روســيه سفر كنند. با اين حال بازي مراكش نكتههاي متعددي را براي كادر فني تيم ملي ايران روشــن كرد. يكي از نكاتي كه در بازي مراكشــيها ديده ميشــد، حضور پرتعداد مهاجمان اين تيم در زمين اســتوني بود. ايوب الكعبــي، حكيم زيچ، امين حارث و يونس بلهاندا كــه چهار بازيكن تهاجمي مراكش بودند، بارها روي مدافعان تيم اســتوني فشــار آوردند و با پرســينگ شديد، چندين توپگيري مفيد انجام دادند كه باعث ايجاد موقعيت گلزني شد.

از ســويي حضور 3 بازيكن تكنيكي در پشت خط حمله مراكش يعني زيــچ، بلهاندا و حارث، اين تيم را بارها در نيمه زمين اســتوني صاحب توپ كرد. اين بازيكنان وقتي پشــت محوطه حريف توپ را نگه ميداشتند، چند بازيكــن ديگر مراكش از عمق نفوذ ميكردند و پاسهاي عمقي بلند از روي سر مدافعان مورد استفاده قرار ميگرفت. گل سوم مراكش هم از روي همين حركت به دست آمد.

با وجــود اينكه نيروهــاي تهاجمي مراكش و بازيكنــان نامداري مثل بنعطيه و اشرف حكيمي بيشتر در رســانهها معرفي شدهاند اما در تركيب مراكش يك ســتاره در ميانه زمين حضور دارد كه مقابل استوني هم بسيار خوب بازي كرد؛ كريم االحمدي، هافبك 33 ساله تيم فاينورد بهعنوان يك هافبك مركزي هم در كارهاي دفاعي عملكرد خوبي داشــت و هم پايهگذار حمالت تيمش بود. در پرســينگ هم االحمدي يكــي از بهترينها بود و با بازيخوانــ­ي فوقالعاده، چندين بار تا نزديكي خط دفاع اســتوني جلو رفت و توپهاي بازيكنان حريف را قطع كرد.

البته تيم رنار در دفاع شــكننده و ضربهپذير نشــان داد. در واقع وقتي چند بار مهاجمان اســتوني خط دفاع مراكش را تحت فشار گذاشتند ضعف مدافعان ايــن تيم و حتي بنعطيه معروف عيان شــد. بازيكنان دفاعي اين تيم با كوچكترين فشــاري كه روي آنها وارد ميشــد، قافيه را ميباختند و پاسهاي اشتباه ميدادند. همچنين عالوه بر مساله پرسينگ، سانترهاي تيم اســتوني هم در محوطه جريمه مراكش خطرساز ميشد. خط دفاع اين تيم با هر سانتر و ضربه كاشته هوايي، متزلزل عمل ميكرد و به شدت فضاي به هم ريختهاي درون محوطه ايجاد ميشد.

البتــه از آنجا كه رنار تغييرات زيادي در تيمش به وجود آورد نميتوان قضاوتي منطقي درباره كيفيت تيم نيمه دوم مراكش داشــت. او در دقايقي از بازي هر 4 مهاجم تيمش يعني الكعبي، بوهدوز، بوطيب و النصيري را در زمين داشت و به صورت همزمان از آنها استفاده كرد. همچنين بازي 3 دفاعه در بخشــي از نيمه دوم در دستور كار شــاگردان رنار بود. او كه اعالم كرده بود برخالف ايران، تركيب و سيســتم تيمش مشخص است، با اين تغييرات پيغامي را براي كيروش فرســتاد كه ممكن است مقابل ايران هم از تركيب جديدي استفاده كند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran