Iran Varzeshi

ديگر نگران آينده واليبال نباشيم

- محمد وكيلي

هفته ســوم یکي از بهترین هفتهها بود که تیم ملي در آن بازي داشــت. پیش از این نیــز در هر کدام از هفتهها تیــم ایران موفق به کسب یک پیروزي شــده بود و در این هفته نیز پس از شکست دادن چین بازیکنان ایران توانســتند یک امتیاز از قهرمان المپیک بگیرند. برزیليهــا در دیدار برابر ایران با تمام قوا آمــده بودند که به پیروزي برسند اما حضور یکسري بازیکن جوان در کنار باتجربهها و پایداري در برابر ســتارههاي تیم برزیل نشان داد که والیبال ایران زیرساختهاي خوبــي دارد. بیشــتر بازیکناني که در دیدار برابــر برزیل بازي کردند شــامل نفراتي بودند که در ســال 2017 به همراه تیم ملي نوجوانان بهعنوان قهرماني جهان دســت یافتند و بــا تغییراتي که کوالکوویچ در بازي با برزیل انجام داد، نشــان داد که نگرانــي در مورد آینده والیبال ایران وجود ندارد. برخي از کارشناسان معتقد بودند که با بازنشســتگ­ي نفرات باتجربهتر در برخي پســتها تیم ملي دچار کمبود اســت اما با نمایش درخشــان بازیکنــان جوان این دغدغه نیز رفع شــده است. به نظرم بازي روز شــنبه نکات جالبي را به همراه داشت کــه مهمترین آن نوید راه نوین در والیبال ایران را ميدهد. کاظمي، شریفي و توخته با ‪19 02،‬ و 17 ســال سن نشان دادند که تیم ملي در پســتهاي مختلف کمبودي ندارد. هــر چند در کنار این بازیکنان فالحتخواه، اســفندیار، یلي و عیني نیز ميتوانند کمک حال تیم ملي باشند. این بازیکنان به صورت فرد فرد شاید نتوانند در تیم بزرگساالن کارایي واقعي را نشان دهند اما زماني که در کنار هم هستند بسیار راحتتر بازي ميکنند و دیدیم که هماهنگي آنها بیشتر ميشد. همچنین قائمي، معروف و عباديپور هم در بدون استرس بازي کردن بازیکنان جوانتر بسیار موثر بودند. حتي در ست اول شاهد استرس در چهره نفرات جوانتر تیم ملي بودیم اما از ست دوم هیچ استرسي وجود نداشت. من هم همانند صابر کاظمي معتقدم توانایي این بازیکنان بیشــتر از آن چیزي بود که در بازي برابر برزیل نشان دادند. اســتفاده از جوانان هزینه دارد اما این هزینهها به نوعي سرمایهگذار­ي براي آینده است.

کوالکوویــ­چ با حربه بــازي دادن به جوانترها، بیشــتر برزیل را ســورپرایز کرد، چرا کــه کادر فني حریف هیچ شــناختي از کاظمي و توختــه نداشــتند و با عملکرد درخشــان نفــرات جوانتر تاکتیک کوالکوویچ در استراحت دادن به نفرات باتجربه نیز موثر واقع شد. این بازي براي ایران برد – برد محسوب ميشد و با وجود شکست ميبینیم که همه مردم در حال حمایت از تیم ملي هستند. به نظرم عدم نگراني دربــاره آینده والیبال ایران نکته مهم بازي بود. دیدن بازي برابر برزیل من را بسیار خوشحال کرد و جدا از اینکه شاگردان سابقم را در ترکیب اصلي تیم ملي ميبینم از اینکه این بازیکنان توانســتند خودشــان را اثبات کنند، بســیار خوشــحال بودم. معتقدم ترکیبي از جوانگرایي و تجربه ميتواند در رقابتهاي بعدي نیز به تیم ملي کمک کند.

در مورد لیــگ ملتها اگر نگاهــي به جــدول بیندازیم متوجه ميشــویم که فاصله امتیازي رقبا زیاد شده و با توجه به حضور شش تیم در مرحله نهایي کار ایران سخت است اما با حسابي که کوالکوویچ بر روي بازي با روسیه باز کرده است و کسب امتیازات کامل در هفتهاي که میزبان هســتیم، ميتوان به حضور در مرحلــه نهایي امیدوار بود. همچنین در هفتههاي آینــده تیمهاي رقیب ما نیز رودرروي یکدیگر بازي خواهند کرد و این شانس ایران را زیادتر ميکند.

مطمئنم نتایج قهرماني جهان به مراتب از لیگ ملتها بهتر خواهد بود. با توجه به شناختي که سرمربي تیم ملي والیبال از بازیکنان جوان پیدا کرده اســت و همچنین خودباوري که نفــرات جوانتر با بازي در رویدادهاي مهم کسب ميکنند، حتما استرس کم ميشود. معتقدم به شرطي ميتوانیم به صورت کامل از توانایيهاي بازیکنان جوان استفاده کنیم که به خوبي از آنها در موقعیتهاي مناسب استفاده شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran