Iran Varzeshi

بلیت 2/28 متری جاکارتا!

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

قنبــرزاده در راه این همکاری از چندی پیش در روســیه مستقر شده و سپس همراه با مربــیاش وارد یک ســری تورنمنتهای بینالمللی شــده و در اولین آنها نیز به رتبه دوم رشته تخصصیاش رسیده ولی از 2/16 متر فراتر نرفته که طبعا با حد نصاب تعیین شده توسط فدراسیون فاصلهای شگرف دارد. تیمور غیاثی مسوول ســازمان تیمهای ملی دوومیدانی که خــود از متخصصان طراز اول این رشته است و در ایام جوانی دو بار قهرمان پرش ارتفاع آسیا و یک مرتبه هم برنده مدال طالی بازیهای آســیایی به سال 1974 در تهران شد، میگوید: «رکورد حاصله قنبرزاده در اولیــن تورنمنت امتحانیاش خوب نبود و نفر اول آن مســابقه 2/27 متر پریده است. اگر بخواهیم با نگاهــی مثبت به ماجرا نگاه و نیمــه پر لیوان را ببینیم، به ســبب اینکه قنبرزاده در اولیــن تورنمنتهای هوای آزاد فصل در اروپا ظاهر شــده و هوا در آنجا هم مثل هوای بهاری کشــورمان ســرد و متغیر بوده، کیوان خیلی هم بد کار نکرده اســت. پرش ارتفاع مادهای است که اصوال به عوامل و فاکتورهایی چند در آن نیاز اســت تا بتوان اوج گرفــت و خوب و متعــادل بودن هوای محل برگزاری رقابت، شــلوغ نبودن شرایط، آرامــش روحی خود ورزشــکار و هماهنگی جســم و روح وی از شرطهای الزامی در این رشته اســت و اینطور نیست که همه روزها بــرای یک پرنده ارتفاع یک طور و یک نوع و با بیالنهایی مناســب در زمینه مسائل فوق باشد و به همین سبب ورزشکاران این رشته باال و پایین زیادی در کارشان دارند.»

2/25 متر برای مدال کافی است

خصلتهای مورد اشــاره غیاثی که در دوران اوجــش 2/21 متر را به ثبت رســاند (و آن هم در حالی کــه رکورد جهانی دیک فاســبوری آمریکایــی 2/30 متر بــود) باید متذکر شد قدری در حق قنبرزاده کم لطفی شده است. رکورد 2/28 متری در حالی شرط سفر او به هجدهمین دوره بازیهای آسیایی عنوان شده که تحت شــرایطی شاید 2/25 متر نیز برای کســب یک مدال شاید برنز و حتی نقــره در قاره کهن کفایت کند. از طرف دیگر باالترین رکورد رســمی به ثبت رسیده توســط کیوان در ‪13 21،‬ سالی که از مطرح شــدن وی در این ورزش میگذرد، همین 2/25 متر بوده اســت و توقع اینکه او در این مدت کوتاه و در اوج استرس رسیدن به این هدف 3 سانتیمتر بر آن بیفزاید، نشان از نــگاه غیرحرفــها­ی به این مســاله ظریف و حرفــهای دارد و چنیــن نگاهــی الاقل از ســازمانی که رییــس آن (غیاثی) متخصص اعالی پرش ارتفاع است، بعید بوده و اسباب تعجب میشود.

دست به نقد!

غیاثی و سایر کارشناســا­ن دوومیدانی نیک میدانند وقتی به سطح مشخصی از این ورزش میرســید و مثال 2/25 متر میپرید، از آن پس صعود و پیشــرفتتا­ن ذره به ذره میشود و برای هر سانتیمتر اضافی به تالش فراوان و گاهی یکی دو سال وقت اضافی نیاز است و نمیتوان و نباید دست به نقد از کسی خواست حاال که تا 2/25 متر پیش رفتهای، 3 سانتیمتر باقیمانده تا حد نصاب ورودی که قابلی ندارد و در فرصت باقی مانده و به واقع در یک چشــم به هم زدن این فاصله را هم طی کن. از طرف دیگر همانطور که پیشــتر هم اشــاره شد شاید 2/25 متر و حتی کمتر از آن برای ایستادن بر سکوی آسیایی پرش ارتفاع کفایت کند. البته عکس آن هم صادق اســت و در یک روز ایدهآل و استثنایی شاید فرد برنده طــالی این ماده در جاکارتا 2/32 تــا 2/34 متر بپرد و نقــره آنجا 2/30 متر را بطلبد و 2/28 یا 2/29 متر برنز را به ارمغان بیــاورد اما حالت محتملتر و شــرط و رقم معقولتر ارقامی بین 2/20 تا 2/24 متر برای تصاحب مدالهای آســیایی است. طبق این روال پریدن از 2/30 متر برای فتح ســکوی اول قــاره کهن در اکثر روزها کفایت میکند و با چنین آماری یــک پرش 2/25 متری از سوی پرنده ما میتواند حداقل رتبه چهارمی را در پی داشته باشد. کافی است در یک روز خاص دو سه تن از مدعیان اوت کنند (که در این ورزش تخصصی و ظریف بســیار متداول اســت) و در آن صورت پرش 2/23 تا 2/25 متری هم برای دوم یا حداقل سوم شدن در بازیهای آســیایی کفایت خواهــد کرد. در هر دو حالــت تعیین 2/28 بــرای جا دادن قنبرزاده در جمــع 8 دوومیدانی کار مردی که به جاکارتا میروند باالتر از نیاز معقول در این سطح از رقابت بین آسیاییها است.

چرا اصرار داریم؟

فرامــوش نکنیــم کــه در مســابقات دوومیدانی قهرمان جهان هم طی ادوار اخیر با اینکه در ‪14 31،‬ سال اخیر رکورد جهانی 2/45 متــری خاوییر ســوتومایو­ر کوبایی دســت نخورده مانده، حتــی 2/36 متر هم برای کسب طالی این رشته کفایت کرده و با این اوصاف در آنجا هم مبنای نیل به رکورد ورودی در هر کشور را 2/30 متر نمیگذارند و بــه 2/23 تا 2/25 اکتفا میکنند و این که چرا ما اصرار داریم قنبرزاده از حاال رکوردی را به جــای بگذارد که تضمینی بر یک مدال در جاکارتا باشــد، امری نامعلوم است و این ســوال بدیهی را به وجود میآورد که مگر در هیات اعزامی ما هیچ فردی به جز احســان حدادی در پرتاب دیسک ضمانتی باالی 95 درصد در کســب مــدال دارد و تازه همین پرتابگر نیز صرفنظــر از اوجگیری مجددش طی ‪3 2،‬ ماه اخیر چهار پنج ســال بد و کم ثمر و عاری از مدال را مابین 2012 تا 2017 سپری کرد.

آیا زنان هم به حد نصاب رسیدهاند؟

این تصور و باور که تمامی 9 دوومیدانی کار اعزامــی دیگر به جاکارتــا به حد نصاب تعیین شده توسط فدراسیون دست یافتهاند قــدری ســخت و دور از ذهن اســت و این بخصوص بــرای دو زنی صــدق میکند که در هیات اعزامی دوومیدانــ­ی جایی دارند و فدراســیون اخیرا به زبــان بیزبانی اعتراف کرده بود که آنها از حد نصابهای الزم دورند و مادامی که شرایطشــان را بهبود نبخشند و ارقام مورد نظر را به ثبت نرســانند، مسافر بازیهای آســیایی امسال نخواهند شد و اگر مســافر شوند که با توجه به اعالم دو سهمیه برای زنان راهی این ســفر خواهند شد، این شــائبه طبعا به وجود خواهد آمد که به آنها ارفاق شده است و این دو زن دوومیدانی کار نه فقط براســاس لیاقت فــردی و فنی (که دارند) و انجام کارهای تعیین شده (که البته انجــام ندادهاند) بلکه با ایــن مالحظه راهی شرق آســیا شــدهاند که هیات اعزامی این ورزش خالی و عاری از زنان نباشــد که البته در پیشــرفت محسوس سالهای اخیرشان و به ویژه در مورد مریم طوسی و سپیده توکلی شــکی وجود ندارد و توکلی در حالی اخیرا با عبور از مانع 1/84 متری رکورد پرش ارتفاع ایران را بهبود بخشــیده کــه تخصص اولش ماده هفتگانه است.

این قهرمانی جهان نیست

درست اســت که در لزوم گسیل حسن تفتیان بــه جاکارتا پس از طالی آســیایی ســال پیشاش در اودیشای هند و بخصوص پیشــرفت عالــی و امیدآفرینـ­ـش در چهار، پنج ســال اخیر تردیدی وجود ندارد ولی او، علــی ثمری پرتابگر وزنه و حســین کیهانی متخصص ســه هزار متر با مانع بیش از آنکه در ماههای اخیر به رکورد ورودی برای حضور در جاکارتا نزدیک شده باشند بر پایه عناوین قبلیشــان در راه اندونزی قرار دارند و حال که برای قنبــرزاده خالف این عمل میکنیم و حد نصاب باال و ســفت و ســخت انتخابی میگذاریم الاقل رقمی باشــد که هم به طور نســبی در دسترس او باشــد و هم بدون آن به هیچ روی نتوان در جاکارتا حضوری قابل توجیه داشت. چنین رقمی میتواند 2/23 و حداکثر 2/25 متر باشد. یادمان باشد که این رقابتهای قهرمانی جهان نیست که اگر بود حتی برای ثمری و کیهانی نیز به رغم عناوین قارهای ســال پیششــان و به واقع برای 90 درصــد کاروان اعزامی این ورزش به جاکارتا راه ورودی متصور نبود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran