Iran Varzeshi

بازگشت آقاي گلها به استقالل

چه خبري مهمتر از بازگشت رضا عنايتي و آرش برهاني به استقالل؟! چه خبر زيباتر و خواندنيتر از حضور عنايتي و برهاني در راس تیمهاي امید و جوانان استقالل. چه انتخابي منطقيتر و آينده نگرانهتر از اينكه دو مرد بزرگ تاريخ باشگاه استقالل را در تیمهاي پايه ببینیم. شاي

-

رضا عنايتي هرگز نام كوچكي در باشگاه استقالل نبود كه حاال مربيگري تيمهاي پايه و كار بــا جوانها را پذيرفته اســت. عنايتي بيشــك اگر قدري صبر ميكرد ميتوانست حتــي در ليگ يــك هم تيم بگيــرد و حتي منتظر لغزشهايي در تيم پديده مشهد باشد تا ســكان اين تيم را در دست بگيرد اما رضا آقاي گل مربيگري در تيم اميد اســتقالل را هرگز عار ندانست.

ميدانيــم كه آرش برهانــي هم از تيم شــهرداري بندرعباس پيشــنهاد داشــت و ميتوانست در اين تيم به مربيگري ادامه دهد اما اين دو حضــور در تيمهاي بزرگتر را كه شــايد براي آتيه مربيگريشــ­ان بهتر بود، به مربيگري در تيمهاي پايه اســتقالل و خدمت به فــرداي اين تيم ترجيح دادنــد. عنايتي و برهاني همــان روزها كه در قامت بازيكن زير پرچم آبي رنگ استقالل به ميدانهاي سخت ميرفتند ميليونها اســتقاللي را حامي خود ميديدند.

آنها چهرههاي بينام و نشــاني بودند كه در استقالل بدل به مردان بزرگ شدند و شايد يكي از اهدافشــان در بازگشت به استقالل اداي دين باشــد و شايد هم زمينهسازي براي آينده كه شــايد سر از نيمكت تيم بزرگساالن درآورند.

عنايتــي و برهاني ويژگيهاي كافي براي بدل شــدن به مربياني موفق و بزرگ را دارند و چــه جايي بهتــر از همين تيمهــاي پايه استقالل كه بسياري از بازيكنان استقالل تن به همكاري با اين تيمها ندادهاند در حالي كه همين جا نقطه پرتاب است.

عنايتــي و برهاني ميتواننــد به مانند بســياري از مربيــان اســتقالل- يكي مثل صمد مرفاوي و حتي اميــر قلعهنويي- كه با تيمهاي پايه همكاري كردهاند در ســالهاي آتي به مربيان با تجربه و بزرگي بدل شــوند. ذوق و اشــتياق اين دو نيــز ميتواند در راه ســاختن و كشــف اســتعداده­اي تيمهــاي پايــه به اســتقالل كمكهاي قابــل توجهي كند.

اســتقالل باشــگاهي اســت كــه از ظرفيتهاي كافي براي ساختن بازيكن براي خودش بهرهمند اســت. نمونههاي بسياري را در تاريخ اين باشــگاه ميشود مثال زد كه از همين تيمهاي پايه متولد شــدند و به مدارج باال رســيدند. اميرحسين صادقي، پيروز قرباني، مجتبــي جباري، وحيــد طالبلــو، آندرانيك تيموريان، محســن كريمي، فرشيد اسماعيلي، سيدحســين حسيني، بهشــاد ياورزاده، خسرو حيدري و بســياري از نامهــاي بزرگ ديگر كه در فوتبــال ايران زماني بهترينهاي دوران خود بودند كه در تيمهاي پايه اســتقالل رشد و نمو يافتهاند.

عنايتي و برهاني اكنون مســووليت بسيار بزرگي بر دوش دارند و چنانچه در اين رده خوب كار كنند و برنامهريزي دقيقي داشــته باشند و تنها مهر تاييد بزنند بر نام شايستهها ميتوانند در آيندهاي نه چنــدان دور به عنوان دو مربي اســتعدادي­اب مطرح شــوند و چه بسا از همين نيمكت اســتقالل و يا ديگر تيمها سردرآورند و حتي مربي تيمهاي پايه ملي شوند.

عنايتي و برهاني ويژگيهاي كافي براي بدل شدن به مربیاني موفق و بزرگ را دارند و چه جايي بهتر از همین تیمهاي پايه استقالل كه بسیاري از بازيكنان استقالل تن به همكاري با اين تیمها ندادهاند در حالي كه همین جا نقطه پرتاب است.

چرا نقد ميكنيد؟

شگفتآور بود كه برخي جريانها به محض آنكه ديدند سند مربيگري تيمهاي پايه استقالل به نام عنايتي و برهاني خورده باشــگاه استقالل را به باد انتقاد گرفتند. پرسش اين است كه اگر عنايتي و برهاني مربي تيمهاي پايه اســتقالل نشــوند پس چه كساني شايسته رسيدن به اين عنوانند؟ آيا نامهايي بزرگتر و موجهتر از اينها سراغ داريد؟

عنايتــي و برهانــي نه تنهــا انتخابهاي نامناسبي براي تيمهاي پايه استقالل محسوب نميشــوند بلكه به آنهــا كه چنيــن انتخابي كردهاند بايــد آفرين گفت و اين انتصاب را بايد يكي از تصميمهاي درســت باشگاه استقالل در سالهاي اخير دانست.

منتقــدان ايــن تصميم اعتقــاد دارند كه عنايتي و برهاني تجربه كافي براي مربيگري در اين سطح ندارند، آيا اين ديدگاه منطقي است؟ عنايتي و برهاني سالها بازيكن استقالل و تيم ملي ايران بودند و اگر نتوانند با اين همه تجربه و ســابقه از پس تيمهاي پايه اســتقالل برآيند بايد بــه عقبه آنها در فوتبال ايران شــك كرد. منتقــدان بحث كارنامه و تجربه در اين ســطح را پيش كشــيدهاند كه اگر آنها به انتخابهاي سالهاي گذشــته نگاهي ميانداختند به نتايج بهتري ميرسيدند.

در گذشته نيز همين گونه بود كه بازيكنان بازنشسته استقالل حتي بدون هيچ سابقهاي در تيمهاي پايه فعاليــت ميكردند كه برآيند كار آنها بسيار مطلوب بود.

هميــن فصل پيــش محمد نــوازي كه او نيز يكي از بهترينهاي تاريخ باشــگاه استقالل محســوب ميشــود در تيمهاي پايــه فعاليت ميكرد و در گذشــتههاي دور نيز مرحوم رضا احدي و صمــد مرفاوي نيــز بيآنكه تجربهاي در اين ســطح داشته باشــند، كار در تيمهاي پايه اســتقالل را آغاز كردند و به دستاوردهاي بزرگي هم رســيدند. حال نيــز همين دورنما براي عنايتي و برهاني متصور اســت نبايد اسير نقدهاي بيمايه شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran