Iran Varzeshi

بخت باالي مسعود؛ اميدواري اشکان و احسان

-

5 بازيكن ايراني در ۴ جام جهاني سابقه بستن بازوبند كاپيتاني تيم ملي را در كارنامه دارند. در جام جهاني ،1978 علي پروين در هر 3 بازي ايران مقابل پرو، هلند و اسكاتلند كاپيتان تيم ملي بود و حتي يك دقيقه هم بازوبند را به بازيكن ديگري واگذار نكرد.

بــراي جام جهاني ،1998 احمدرضا عابدزاده كاپيتان نخســت تيم ملــي ايران بــود. دروازهباني كه در آن مقطع 32 ســاله بود و باتجربهتر از تمام بازيكنان حاضر در فهرســت جالل طالبي. براي بازي اول مقابل يوگســالوي، عابدزاده درون دروازه ايران غيبت داشت و نيما نكيسا جاي او بازي كرد.

در آن بازي، نادر محمدخاني ۴3 ســاله بهعنــوان كاپيتان جلوتر از ساير بازيكنان وارد زمين شد تا او هم تجربه بستن بازوبند در جام جهاني را به كارنامه پر بار خود اضافه كند.

در جام جهاني 2006 نيز مثل ‪2 ،1998‬ بازيكن بازوبنــد كاپيتاني تيم ملي ايران را بر بازو بستند. در 2 بازي نخست مقابل مكزيك و پرتغــال علي دايي كاپيتــان بود و در بازي برابر آنگوال كه او روي نيمكت نشســت يحيي گل محمدي وظيفه رهبري بازيكنان در زمين را بــه عهده گرفت. بازيكناني كه در آن مقطع قديميترين و باتجربهتري­ن بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران بودند. جواد نكونام در هر 3 بازي تيم ملي در جام جهاني 201۴ كاپيتان ايران بود. مقابل نيجريه، آرژانتين و بوســني نكونام ۴3 ســاله وظيفه ســرگروهي ايران را به عهده داشت و به بهترين شكل ممكن اين كار را انجام داد.

براي جام جهاني ،2018 مســعود شجاعي كاپيتان نخست تيم ملي ايران اســت. بازيكني كه سومين حضور در جام جهاني را تجربه ميكند. شــجاعي در آلمان كمتر بازي كرد، در برزيل ثابت بود و حاال هم انتظار مــيرود در تركيب اوليه تيم ملي ايران قرار بگيرد. شــجاعي ۴3 ســاله نخســتين بار 27 آبان ،1383 زماني كه تنها 20 ســال داشت براي تيم ملي ايران بازي كرد.

مقابل الئوس و از دقيقه 72 . او در اين بازي جانشــين آرش برهاني شد تا نخستين بازي ملي خود را جشن بگيرد. مسعود در ۴1 سال اخير، 68 بازي براي تيم ملي انجام داده و 8 گل به ثمر رسانده. آمار او به ازاي هر سال حضور در تيم ملي، انجام حدود 5 بازي است.

بعد از مسعود شــجاعي نوبت به اشكان دژاگه ميرسد. بازيكني كه حدود 2 ســال قبل و با تصميم كيروش بازوبند كاپيتاني تيم ملي ايران را بر بازو بست.

حتي جلوتر از جالل حســيني و احســان حاجيصفي كه نسبت به او بازيهاي ملي بيشــتري انجام داده بودند. دژاگــه تنها به دليل اينكه يك بازيكن بينالمللي و سرشــناس اســت و روي زبان انگليسي تسلط دارد توســط كيروش انتخاب شد تا كاپيتان تيم ملي ايران باشد. دژاگه نخســتين بازي ملي خود را 10 اســفند 1390 مقابل قطــر انجام داد. ديــداري كه با نتيجه 2 بر 2 به پايان رســيد و اشــكان زننده هر 2 گل ايران بود. دژاگه از آن روز تا حال ۴۴ بازي ملي انجام داده و 2 گل زده.

احســان حاجيصفي ســومين كاپيتان ايران در جام جهاني 2018 اســت. بازيكني كه بيشترين تعداد بازي ملي را ميان بازيكنان حاضر در اردوي تيم ملي انجام داده. او نخستين بار در روز 13 خرداد ،1387 وقتي تنها 18 ســال داشــت براي تيم ملي ايران مقابل امارات بازي كرد و در دقيقه 39 جاي خود را به عليرضا واحدي نيكبخت داد. احســان كه پا به يازدهمين ســال حضور در تيم ملي گذاشته در اين مدت ۴9 بازي انجام داده اســت. او كه 28 ســال دارد نزديكترين بازيكن تيم ملي ايران براي حضور در باشگاه 100 تايي هاست.

به نظر ميرسد با آســيب ديدگي دژاگه كه حضورش را در تركيب تيم ملي ايران مبهم كرده، مسعود شجاعي بيشترين بخت را براي بستن بازوبند كاپيتاني در روسيه دارد. اگر او هم در تركيب نباشد نوبت ميرسد به احســان حاجيصفي تا يك افتخار ديگر را به كارنامه خود اضافه كند. كارنامهاي كه در 28 ســالگي ميتواند تكميل شود و او را با كارنامهاي پر بار به باشگاهي جذاب در ليگي معتبر بفرستد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran