Iran Varzeshi

خيز جهانبخش براي گل، شمايل درست كاپيتان

سرانجام نوبت بچههاي تيم ملي ايران رسيد تا جلوي فتوشات كارهاي فيفا ژست بگيرند و خودي نشان دهند. ژستهاي فوتبالي كه احتماال انتخاب خود بازيكنان است و در چند پوزيشن مختلف ثبت ميشود تا به انتخاب مسووالن سايت ستاد برگزار كننده جام جهاني، هر روز عكسهاي جذابي از

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

كلــي از بچههاي تيم ايران چهرههاي فتوژنيكي دارند كه تماشاي آنها با ژستهاي مختلف ميتواند براي دوستداران تيم ملي قابل توجه باشــد. شايد از همين ژستها و با نگاه روانشناختي به حركاتي كه بازيكنان مقابــل دوربين انجام دادهانــد تا حدودي بتوان به درونيات آنها و شرايطشان در تيم و تورنمنت پيش رو پی برد.

كارلوس كــيروش رهبر تيــم ايران مثل همــان عكسهايي كه بــراي تبليغ يكــي از بانكهــاي داخلي ثبــت كرده و روي بيلبوردها رفته اســت چهرهاي مصمم و پرانــرژي دارد. نگاه كيروش نگاه نافذي اســت و محكم و اســتوار به نظر ميرسد. مــدل ايســتادن او مقابــل دوربينها هم در شــان ســرمربي تيم ملي است و البته مشخص اســت كه كارلوس كادر و قاب را خوب ميشناسد.

از بيــن گلرهــا آنچه اميــر عابدزاده مقابــل دوربين نشــان داده ويژهتر از بقيه به نظر ميرســد كه البته شــايد يك پيام ويژه داشــته باشد؛ اينكه امير هيچ شانسي براي بازي در تركيب تيم ملي ندارد و آمده تجربهاي بزرگ بيندوزد. از جمع ســه نفره دروازهبانه­ا رشيد ســه رخ مقابل دوربين ايستاده و چهرهاي بدون انرژي و خام دارد و بيرانوند سعي كرده با توپ شيرين كاري كند كه در نيامده.

ادا و اطــوار مدافعان اما مقابل دوربين متفاوتتر است. پژمان منتظري و پورعلي گنجي با مشتهاي گره كرده رو به دوربين فريــاد زدهاند كــه البته فريــاد منتظري محكمتر اســت و با اينكه به اندازه مرتضي شــانس بازي ندارد اما بــراي تيم ملياش مصممتر و محكمتر به نظر ميرسد. ژست مجيد حسيني جوان شبيه آن چيزي است كه پيش از ايــن در كارهاي گرافيكي قبل از بازي مســابقهها­ي بزرگ ديــده بوديم. خانــزاده و رامين رضاييــان تقريبا كاري شــبيه هم انجام داده و با يقه پيراهنشان بــازي كردهاند كــه البته راميــن باز هم افهاي اغراق شــده در عكسهايش گرفته و هرگــز مقابل دوربيــن لبخند نميزند تا خشن به نظر برسد. ظاهرا رضاييان شادي گل تقليدي رونالــدو را هم مقابل دوربين فيفا ارائه كــرده كه احتماال به خاطر فيك بودنش ثبت نشده است.

در جمــع مدافعان اما ژســت ميالد محمــدي يكي از پراميدهــا­ي تيم ملي از بقيه ســادهتر اما اورجينالتر است. ميالد در يك صحنه دو انگشــتش را به نشــانه پيــروزي جلوي دوربين گرفتــه؛كاري كه همه از كودكي خــوب بلد بوديم. در ديگر تصويــر محمــدي او لوگوي تيــم ملي را نشــان ميدهد كه با وجود شعاري بودنش دلپذير و ســتودني اســت. چشــمي ديگر مدافعي اســت كه مقابل دوربين مشتها را گــره كرده و ظاهرا فريــاد ميزند اما نه فريادش جان دارد نه مشــتهايش محكم و قوي به نظر ميرســد كه شايد اين ژست با انتقادهاي اخيــر و تاثير رواني هجمهاي كه روي اين بازيكن بــوده و احتماال ادامه خواهد داشت تناسب داشته باشد.

هافبكهــاي تيــم ملي هــم مقابل دوربين ژستهاي نســبتا مشابهي با گروه مدافعان گرفتهاند اما ميتوان با جزيياتي نه چندان واضح حركات آنها را هم آناليز كرد. احســان حاجی صفي در هر دو عكســش ژست ميهنپرستان­ه و متواضعانها­ي گرفته و لوگوي فدراسيون را نشان ميدهد. حركات شــجاعي هم مقابل دوربين دقيقا شــبيه كاپيتانهاس­ــت و تصويري كه پيراهنش را ميكشــد جالب و ماندگار به نظر ميرسد. عزتاللهــي تالش كــرده در عين ســاده ايســتادن و كاري نكردن متفاوت باشد كه به نظر تا حدودي موفق به نظر ميرســد. وحيد اميري و مهدي ترابي هم دو بازيكني هستند كه به ســبب كالس بازيشان كار با توپ را دوســت دارند. يكي توپ را روي انگشــت ميچرخانــد و ديگــري در حال فشردن آن است.

اشــكان دژاگه و ســامان قدوس هم شــمايلي مشابه با مشــتهاي گره كرده و فرياد رو بــه دوربين دارند كه انصافا خوب درآمده. ظاهرا ژســتهاي دژاگه هم آنقدر خــوب بوده كه از او بيشــتر از بقيه عكس رفتهاند. اميد ابراهيمي ديگر هافبكي است كه تقريبا ژســتي مشــابه اشكان و قدوس دارد اما زاويه انگشــتهاي­ش متفاوت است و البته بيشتر از آنكه مهيج باشد عصباني و خشمگين به نظر ميرسد.

كارهايي كه مهاجمان مقابل دوربين انجام دادهاند هم ميتوانســت جالب باشد اما متاســفانه هنرمندان خــط حمله تيم ملي در اين زمينه چندان هنرمند نبودند. شايد درســتش اين بود كه جهانبخش را جزو هافبكها قرار ميداديم اما او در ليگ هلند آنقدر گل زد كه در قالب يك مهاجم فرو رفته. او حاال تصوير شادي گلش را به رخ دوربينهاي فيفا ميكشد و ميخواهد بگويــد در جام جهاني هــم دنبال گلزني اســت. شــماره 10 تيم مان هم تصويري مشابه ثبت كرده و شادي گلش - كه شبيه لئو مسي دستها را رو به آسمان ميگيرد و از خدايش تشكر ميكند – را با چهرهاي خندان در آرشــيو فيفا ثبت كرده اســت. مهدي طارمــي و قوچان نژاد دو مهاجمي هســتند كه تقريبا هيچ كار خاصي مقابل دوربين انجام ندادهاند كه البته بي تحركي و ســكون طارمي هم اصطالحا در نيامده است. ســردار آزمون هم سعي كرده يك حركت بچگانــه انجام دهد كــه انصافا با چهره نوجوانانــ­هاش همخواني كامل دارد و تصويــري متفاوت را ثبت كرده اســت. البته بار ديگر تاكيد ميكنيم همه تصاوير بازيكنان منتشر نشــده و احتماال بهترين انتخاب بخش رسانهاي فيفا تصاويري بوده كه ما ديدهايم و قضاوتها بر همين اساس است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran