Iran Varzeshi

عاقبت‌ب‌يپولي!

گاهي اوقات براي پیش بیني آينده و شرايط، نیاز نیست سراغ كشورهاي ديگر و نمونههاي عجیب و غريب برويم. به طور مثال فعل و انفعاالتي كه اين روزها براي بازيكنان و لیگ والیبال رخ داده را خیلي ساده ميتوان به دو رشته بسكتبال و هندبال در سالهاي گذشته تشبیه كرد. دو رش

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

دوراني كه بســكتبال را به شكوفايي رســاند، دوراني بود كه ليــگ برتر پر بود از باشگاههاي خوب و ســرمايهدا­ر. خرج ميكردند و به بازيكنــان رقمهاي خوب ميدادند و خارجيهاي بــا كيفيت را به ايران ميآوردند. سالهايي كه صبا باتري بــود و صنام و ذوب آهــن و در پايان هم كار به مهرام رسيد. دوراني كه حاال چند سالي است به پايان رسيده. ديگر به ندرت خارجيهــاي خوب و تاثير گذار از ابتداي ليگ به ايران ميآيند و برخي ستارههاي خودمــان هم ترجيــح ميدهند در ليگ چين بازي كنند.

همين روز و روزگار را در هندبالمان هم داشتيم. روزگاري كه دو ثامن اين ليگ و ســپاهان و مس و ديگر تيمها با سرمايه خوب و دســتمزدها­ي قابل توجه، نسلي را به هندبال داد كه تــا همين امروز هم در تيم ملي هستند و ميدرخشند. با اين حال مشــكالت اقتصادي دو ثامن را از هندبال گرفت و ديگر باشــگاهها هم ديگر آنقدرها هزينه نميكنند.

روزهايي در هندبال، چهار پنج ســال پيــش، ارقام صد و صــد و پنجاه ميليون توماني بــه بازيكنان داده ميشــد كه با توجه به ديگر رشــتهها، دســتمزد بدي نبــود. با اين حال اين روزها در بســياري از تيمها صحبت از ارقــام زير ده ميليون تومان است!

همين عامل هم باعث شــده كه حاال بيش از ده لژيونر در خارج از كشور داشته باشيم و اصال بعيد نيســت كه براي سال آينده هم تعداد آنها بيشتر شود.

شــواهد ماجرا اينطور نشان ميدهد كــه واليبــال هــم در هميــن راه قدم برميدارد. در واليبال هم تيم سردمدار و سرمايهدارش منحل شــده و ديگر تيمي نيست تا دســتمزدها­ي بازيكنانش را به همان اندازه بدهد. از طرف ديگر دو برابر شدن نرخ ارز، پيشنهادهاي خارجي را به شــرايطي رســانده كه به صرفهتر بوده و بسيار چربتر از ارقامي است كه تيمهاي ايراني پيشنهاد ميدهند.

همين عامل هم تا همين امروز تعداد لژيونرهــا را به عدد پنج رســانده و كاري كرده كه مليپوشــان كوچ كــرده ترجيح بدهند بماننــد و داخليها هم راه خارج را در پيش بگيرند.

مقايسه دو رشته اول با واليبال نشان ميدهد كه اگر اين روند ادامه داشته باشد، اين رشــته پر طرفدار هم به سرنوشت آنها گرفتار ميشــود. يادمان نرود كه بسكتبال هشت ســال زودتر از واليبال المپيكي شد و چند ســال هم زودتر قهرماني آسيا را به ويترين افتخاراتش اضافه كرد. با اين حال با آغاز دوران افول ليگش، آرام آرام شرايط بدتر و بدتر شــد تا امــروز كه حتي همان قهرماني آســيا را هم نداريم و رسيدن به المپيك بسيار دشوارتر شده است.

واليبال حــاال در بدتريــن حالت در باالترين نقطه آن سراشــيبي قرار گرفته. اگرچه ليگش چند ســالي ميشود هيجان آنچناني ندارد و پر شده است از حاشيه اما در نهايت حداقل يكي دو بازيكن را به تيم ملي ميفرستد و بازيكنان و ستارههاي اين تيم را به خوبي تغذيه ميكند.

اگــر اين روند هم رفتــه رفته از بين برود، با افت و نزول شــرايط ليگ واليبال، لطمه اصلي را تيم ملي ميخورد.

اگر باشــگاهها و اسپانسرهاي واليبال هم ديگر مثل گذشــته نتواننــد بازيكنان را تامين كنند، با كوچ هرچه گســتردهتر مليپوشــان مواجه میشــويم. كوچي كه ميتواند مثل هندبال بدنه اصلي تيم ملي را در خارج از كشــور مستقر كرده و براي رقابتهاي مختلف تيم ملي را دچار مشكل كند.

از طــرف ديگر افزايــش قيمت دالر و كم شــدن قــدرت مالي تيمهــا، ديگر بازيكنــان خارجي خوبــي را هم به ليگ ايران نميآورد. اتفاقــي كه آن هم لطمه ديگــري به ليــگ ايران ميزنــد. اگرچه سالهاســت كه به غير از معدود مواردی، بازيكــن تاثيرگــذا­ر و تعيينكننده­اي به ايران نيامده و قطعا از اين به بعد شــرايط بدتر هم ميشود.

در واليبال دنيا تيمهايي نظير آمريكا، فرانســه و آلمان هم حضور دارند كه ليگ تاثيرگذار و مهمي ندارند اما شــرايط تيم مليشان بسيار خوب است. اكثريت غريب به اتفاق بازيكنانشا­ن در ليگهاي مختلف بازي ميكنند و پيش از مسابقات مهم دور هم جمع ميشوند.

پــس از ايــن لحاظ شــايد در ظاهر مشــكلي وجود نداشته باشد اما آيا واليبال ايــران و بازيكنانش با اين كشــورها قابل قياس هستند و ميشود مدل آن كشورها را در ايران نيز پياده كرد؟

تمام اين كارها را شايد بشود كرد اما بايد براي آن برنامه داشت و با چشم باز به اســتقبال آينده رفت. اگر قرار است براي تقويــت ليگ تمهديداتــ­ي در نظر گرفت، بگيريم و اگر قرار اســت فقط به مديريت شرايط پيش آمده بپردازيم، حداقل بدانيم قرار اســت چه اتفاقي در آينــده بيفتد و آگاهانه انتظارش را بكشيم.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran