Iran Varzeshi

قوانين کشتي همه را کالفه کرده

خانواده اسفندياري به گردن كشتي فرنگي كم حق ندارند. اين خانواده سالها در خوزستان كار كردهاند و قهرمانان زيادي را به كشتي فرنگي ايران تحويل دادهاند. عالوه بر خوزستان، سالها در تيم ملي هم با جان و دل زحمت كشيدهاند و همواره يكي از برادران اسفندياري در تيم ملي

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

آقا مهرزاد از اردوي تيم ملي چه خبر؟ - خدا را شــكر شــرايط خوبي داريم و در اين مدت هم ســعي كرديم كه برنامههــا­ي متعددي را در نظر بگيريم و تيــم تمرينهای متنوعي را برگزار كند. خدا را شكر شــرايط خوبي داريم. تمرينها به خوبي برگزار ميشود و در اين چند روز هم تمرينها را ســعي كرديم متنوع برگزار كنيم. چند مسابقات بينالمللي را هم در پيش داريم كه ســعي ميكنيم شناخت كلي از تيم به دست بياوريم.

فكر ميكني بتوانيد در بازيهاي آسيايي و مســابقات جهاني به موفقيت چشــمگيري برسيد؟

- تيــم بســيار خوبــي را داريم و در شــرايط مناســبي هم تمرين ميكنيم و من فكر ميكنم كه با استعدادي كه كشتيگيران ما دارند موفقيت نبايد دور از دســترس باشد. تنها مشــكلي كه االن داريم تغييــر مداوم قوانين اســت. بازگشــت قانون خاك براي كشــتي ما بسيار دشوار شده است. ضمن اينكه تغييرهاي چند باره قوانين همه را كالفه كرده است.

در گذشــته هم كه قانون خاك وجود داشــت و بخش اعظمي از موفقيتهاي تيم طاليي كشــتي فرنگي ايران با همين قانون به دســت آمد! بنابراين نبايد االن هم خيلي دشوار باشد؟

در آن مقطــع واقعــا مربيان زحمــت زيادي كشيدند. عالوه بر مربيان ملي در باشگاهها و استانها مربيان با همدلي و برنامه كار كردند. االن هم دور از دسترس نيست اما هماهنگ شدن با اين قوانين نياز به زمان دارد. نه اينكه نشود اما زمان ميبرد.

اما به نظر ميرسيد كه اين قوانين از كشتي كه در سرپا انجام ميشد كمي بهتر باشد؟

- االن كشــتي گيران بايد هم در ســرپا خوب باشــند و هم اينكه در خاك بســيار قوي باشــند. ضمــن اينكه آن زماني كه با قانون خاك به موفقيت رســيديم زمان كشــتي دو تا 2 دقيقه بود و ميشد كشــتي را مديريت كرد و بعد هم از خاك اســتفاده كرد اما االن شــرايط كمي فرق كرده است. االن دو تايم 3 دقيقهاي در كشــتي است كه نياز به آمادگي جسماني بسيار بااليي دارد و به اين آسانيها كشتي گرفتن و البته رســيدن به مدال ممكن نيست. البته هيچوقــت هم اينطور نبوده كه مــدال و موفقيت به آســاني به دســت بيايد و در دورهاي هم كه خوش درخشيديم واقعا در خاك هم خوب دفاع ميكرديم و هم خوب فن ميزديم. رسيدن به آن شرايط ايدهآل زمانبر است.

بنابراين با بازگشت خاك به نظر شرايط به سود روسيه ميشود؟

- اين قوانين بازگشــت به عقب است و تقريبا كشتي فرنگي به همان دوران طاليي روسها برگشته اســت. هم قوانين و هم زمان كشتي نياز به آمادگي جسماني قوي دارد كه روسيه اين شرايط را ذاتي دارا است و بايد خودمان را به همان فرم برسانيم.

با همه اين اوصاف بــه موفقيت اميدوار هستيد؟

- حتما اميدوار هســتيم. تالش ميكنيم كه به موفقيت برســيم. مهمترين حريف مــا همين تغيير قوانين است كه مدام به وجود ميآيد.

مدتي را از تيم ملــي دور بوديد و حرف و حديثهاي زيادي هم مطرح شــد اما دوباره برگشتيد؟

- مشــكل خاصي نبود. بعد از مسابقات جهاني فرانســه كــه دوم شــديم تصميم گرفتــم مدتي را استراحت كنم و بعد از چند ماه دوباره صحبتهايی مطرح شــد كه برگردم و من هم بعد از بررسي همه جوانب دوباره به تيم ملي برگشتم.

بهعنوان آخرين ســوال اينكه چرا اردوي تيم ملي از تهران خارج نميشود؟

- اين متاســفانه يكي از مشــكالتي است كه كشتي با آن دســت به گريبان است. محل تمرين تكــراري كه فقط هم مختص به اين دوره نيســت و هميشــه با اين مشكل روبهرو بوديم. خانه كشتي امكانات و شــرايط خوبي دارد كــه اين امكانات در استانهاي ديگر به اين آســانيها فراهم نميشود. ضمن اينكه با توجه به ســفرهاي زيادي كه كشتي دارد، براي فراهم كردن شــرايط خروج از كشــور برگــزاري اردوها در تهــران بهتريــن گزينه براي برگزاري اردوهاي تيم ملي است.

خانه كشتي امكانات و شرايط خوبي دارد كه اين امكانات در استانهاي ديگر به اين آسانيها فراهم نميشود. ضمن اينكه با توجه به سفرهاي زيادي كه كشتي دارد، براي فراهم كردن شرايط خروج از كشور برگزاري اردوها در تهران بهترين گزينه براي برگزاري اردوهاي تيم ملي است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran