Iran Varzeshi

يك‌دور‌زودتر،‌پرچم‌پايان‌را‌زدند

-

سباســتين فتل در يك پايان هفته احساســي بــراي فراري، يــك پيروزي ارزشمند را در گرندپري كانادا براي تيم ايتالياييا­ش به ارمغــان آورد تا خودش هم به صــدر جدول ردهبنــدي برترين رانندگان اين فصل فرمول يك برگردد و يك امتياز باالتر از رقيب اصلياش، لوئيز هميلتون راننده انگليســي تيم مرسدس قرار بگيرد.

قهرمان آلماني 4 فصل فرمول يك 70 دور پيســت ژيل ويلهنوئوه مونترال كانــادا را زودتــر از رقبايش بــه پايان رساند و پنجاهمين پيروزي حرفهاش را كسب كرد و به اين ترتيب در ردهبندي رانندگان اين فصل 121 امتيازي شــد در حالــي كه هميلتون با 120 امتياز در رده دوم قــرار دارد؛ هميلتونــي كه اين گرندپــري را در جايــگاه پنجم به پايان رساند.

فتــل امــا خوششــانس بــود كه قهرمان اين گرندپري بود چون حادثهاي غيرمنتظــر­ه در دور ماقبــل آخــر اين مســابقه رخ داد كــه ممكن بــود او را از كســب پيروزي محــروم كند. طبق برنامهاي از پيش تعيين شــده، قرار بود پرچم پايان مســابقه توسط يك مدل به نــام ويني هارلو به نمايــش درآيد اما او اشــتباها به جاي دور هفتادم، اين پرچم را در پايان دور شــصت و نهم براي فتل تــكان داد. با وجود ايــن فتل كه به اين اشــتباه پي برد، به مسابقه ادامه داد و از طريق بيسيم به مســووالن فني تيمش گفت: «به آنها بگوييد كه وقتي مســابقه هنوز تمام نشده، پرچم را تكان ندهند.» با اين پيــروزي نه تنها فتل، بلكه فراري براي نخستين بار از زماني كه شوماخر با اين تيم آخرين قهرماني از 7 قهرمانياش را جشن گرفت، به صدر جدول ردهبندي خودروســاز­ان فرمــول يك برگشــت. همچنين اين نخســتين پيروزي فراري در گرندپري كانــادا از همان زماني بود كه با شــوماخر فاتح اين گرندپري شده بود؛ مســابقهاي كه فتل 30 ساله آن را در ســنين نوجواني از خانهاش در آلمان تماشــا كرده بود. فتل در پايان مسابقه گفت: «مثــل هر گرندپــري، فقط يك شــخص خاص نيســت كه بخواهم اين پيــروزي را به او تقديم كنــم. من اين برد را به تيم و هواداران كانادايي تقديم ميكنم. من فكــر ميكنم كه آنها مدت زيــادي منتظر ماندند تا از فراري در اين گرندپري يك عملكرد خوب ببينند. 40 ســال بعد از اينكه ژيل اين گرندپري را اينجــا برد، من فكر ميكنــم فوقالعاده بود كه دوباره نشــان دهيم فراري هنوز زنده اســت و گرندپريها را ميبرد. من بينهايت به اينكه بخشي از اين داستان هستم، افتخار ميكنم و اميدوارم كه اين روند در آينده ادامه پيدا كند.»

فتل درباره اشــتباهي كه براي زدن پرچم پايان رخ داد هم گفت: «خندهدار بود. روي فرمان من دورشــمار مســابقه وجــود دارد و به مــن ميگفت كه هنوز يــك دور ديگر مانده اســت. حتي روي نمايشگرها هم نوشته شده بود يك دور ديگر مانده. پرســيدم چه خبر است و به من گفتند كه مسووالن تيم گفتهاند كه ادامه دهم. گيج شــده بودم. به هر حال روز فوقالعادها­ي بود.»

لوئيــز هميلتون هم كه خودرويش در ابتداي مســابقه دچار نقص فني شد با وجود كســب مقام پنجــم راضي بود. او گفت: «مســابقه براي من ميتوانست خيلي بدتر از اينها باشــد و من امتيازات بيشتري از دســت بدهم. من بينهايت خوشــحالم كه توانســتم مســابقه را به پايان برســانم و امتياز بگيــرم. در تمام طول مســابقه نگران منفجر شدن موتور ماشــينم بودم و با ايــن نگراني به كارم ادامه دادم اما در نهايت توانستم مسابقه را به پايان برسانم.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran