Iran Varzeshi

كپی برابر اصل نيست!

استقالل پیوسته در حال خرید مهاجمانی است که اگر تیام رفتنی شد جای وی را در پیشانی خط حمله پر کنند اما تا این لحظه هیچ رونوشتی برای این سنگالی تاثیرگذار برابر با اصل نبوده اســت. مرتضی آقاخان که از پیکان آمده و روحا... باقری که فصل پیش با خونه به خونه بابل

-

جابر انصــاری و علی قربانی كــه بازمانده از فصــول قبلی هســتند و به اعتقــاد مربيان اســتقالل و اكثــر ناظران ديگــر در فصل اخير ليگ برتــر ايــران كار مهمی صــورت ندادند، ســاير گزينههای جانشــينی تيام دست كم تا روزی هســتند كه وينفرد شــفر عــذر آنها را نخواسته است.

اين مربــی آلمانــی البته مهــدی قائدی بازگشــته از يك مصدوميــت طوالنی را هم در خدمت دارد اما او بــه كلی دور از تخصصهای يــك مهاجم نوک اســت و بيشــتر در لب خط میدرخشد و با اينكه توان گلزنی هم دارد اما به قدری نحيف و كوچك جثه است كه ايستادنش در نوک حمله بيش از آنكه حريفان استقالل را به زحمت بيندازد، برای خود وی دردسرســاز و دربردارنده خطرات مصدوميتهای بزرگ و تازه است.

يک کمبود بزرگ

تا قبــل از آمدن تيام اســتقالل از هر نظر كمبــود يك «مهاجــم هدف» حرفــهای را در پيشانی خط حملهاش حس میكرد و به همين سبب ســخت و بد و كم گل میزد ولی همسو با جا افتادن انديشــهها­ی شفر در اين تيم و باال رفتن آمار گلزنی آن، مربی كهنهكار ژرمن پس از ماهها بررســی دقيق در احواالت خارجیهای كانديدای عضويت در اين تيم تيام را برگزيد و با اينكه خيلیها معتقدند خوب از آب درآمدن اين هندوانه در بســته بيشتر محصول شانس خوش آبیها بوده و ريشه در يك جستوجوی علمی و اساســی نداشته اما هر طور به قضيه نگاه كنيم، تيــام در نيم فصل دوم ليگ هفدهم به درجهای از كارآيی و پرثمری در اســتقالل رسيد كه اگر از ابتدای فصل جذب میشــد، شــايد تغييراتی بنيادين را هم در جدول ردهبندی به سود آبیها رقم می زد.

رهايی روحی

حتی اگر اين احتمال را يك گمانهزنی ثابت نشــده بينگاريم، تيام در نيــم فصل دوم چنان گلهای حرفهای و حساسی را به سود آبیها زد كه نمونه آن معمــوال نزد مهاجمان نوک ايرانی ديده نمیشود و او با همان گلها و پيروزیهای حاصله كل استقالل را رهايی روحی بخشيد و به روزهای خوش باوری بازگرداند و محصول بزرگ آن فتح جام حذفی كشور و ارتقای تيم در جدول نهايی ليگ برتر تا رتبه سوم بود.

رتبهای كه وقتی عليرضا منصوريان استقالل را هدايــت میكرد، حتی به چيزی بيش از آن هم دســت يافت و آبیها را در پايان ليگ شــانزدهم به رتبه دوم رســاند اما جذب تيام ولو در ماههای پايانی ليگ هفدهم ســبب شــد آبیهــا در فاز مهاجم بــه كارآيیها و حضورهايی مجهز شــوند كــه پيشتر و الاقل در دو ســه ليــگ اخير فاقد آن بودنــد و رنجها و ضررهــای آن را هم متحمل شده بودند.

از سجاد تا نیم فصلیها

در همين ارتباط سجاد شهباززاده در دومين مقطع حضورش در خط حمله اســتقالل كه ليگ هفدهم را در بر گرفت بســيار كمرنگتر از مرتبه نخست ظاهر شد و ســرانجام اين تيم را برای بار دوم ترک گفت و از ياد نبردهايم كه در كنكورهای پايانناپذي­ــری كه امير قلعهنويی و ســپس علی منصور برای افــزودن به كارآيی خط حمله آبیها برگــزار كردنــد، نفراتی مثل اميــن منوچهری و مهــرداد اوالدی فقيد فقط يك نيــم فصل دوام آوردنــد و برای ايمان موســوی نيز مدتی چندان بيشــتر از اين اعمال نشد و اسماعيل شريفات هم پس از يك فصل به جنوب بازگشت و پروپژيچ هم انگار فقط برای شــكايت به فيفــا و وصول قهری طلبش از آبیها به عضويت آنها درآمده بود!

اگر کار را تمام نکنند

همه دردســرهای فوق و تمامی نمايشهای آســان و موفقی كه تيام در چهــار پنج ماه اخير ارائــه داده، نشــانگر ايــن واقعيت مســلم و نياز ضروری است كه اســتقالل بايد تا سر حد امكان خواســتهها­ی وی را بــرآورده و او را ماندنی و از الحاقش به رقبای عربی جلوگيری و كار را در اين زمينه تمام كند زيرا تــا زمانی كه آبیها فقط به ابراز اطمينان كالمی برای حفظ وی قناعت كنند و پيوسته بگويند تيام برای ماندن به توافق رسيده (اما خبری از رســمی و اجرايی شــدن اين مساله نباشــد) هر لحظه احتمال دارد وی جذب تيمی در منطقه شــود كه ســريعتر و بيشتر از آبیها و بدون تاخير به وی پولهای كالن میدهد و در آن صورت مديران اســتقالل برای داشتن يك خريد موفق تازه همچون او به چالشــی سختتر از حد تصور برخورد خواهند كرد.

 ??  ?? تا زمانی که آبیها فقط به ابراز اطمینان کالمی برای حفظ تیام قناعت کنند و پیوسته بگویند او برای ماندن به توافق رسیده (اما خبری از رسمی و اجرایی شدن این مساله نباشد) هر لحظه احتمال دارد وی جذب تیمی در منطقه شود که سریعتر و بیشتر از آبیها و بدون تاخیر به...
تا زمانی که آبیها فقط به ابراز اطمینان کالمی برای حفظ تیام قناعت کنند و پیوسته بگویند او برای ماندن به توافق رسیده (اما خبری از رسمی و اجرایی شدن این مساله نباشد) هر لحظه احتمال دارد وی جذب تیمی در منطقه شود که سریعتر و بیشتر از آبیها و بدون تاخیر به...
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran