Iran Varzeshi

داستا ‌نهای‌ادام ‌هدار‌ترکمانچای‌لباس‌تی ‌مملی

- ‪Saeed Zahedian‬

جامجهاني 2018 شروع نشده براي ما تمام شد؛ عصر جمعه نخســتين بــازي تيم ملي مقابــل مراكش در حالي برگزار ميشود كه فوتبال ايران از اين بازار بهرهاي نبرده كه در روزهاي آينده كمك حال فوتبال ايران باشد. همه تيمها در دنيا رســيدن به جام جهاني را رسيدن به فرصتي بزرگ بــراي درآمدزايي ميدانند و تا جايي كه برايشــان ممكن است، از صعود خود به فكر پولسازي هستند.

ســادهترين راه درآمدزايــ­ي كه در تمام دنيا مرســوم است، جذب اسپانســره­اي مختلف- از تبليغات محيطي تا شركتهاي توليدي لباس ورزشي- كه تمام فدراسيونها­ي دنيا آن را ياد گرفتهاند اما فدراسيون ايران در اقدامي تاريخي بــراي نخســتينبا­ر در تاريخ به جاي آنكه از شــركتهاي توليدي پوشــاك درآمد كســب كند، اقدام به خريد لباس از كمپاني معروف آديداس كرده و بيآنكه شــركت آديداس طرح و نقشــي براي لباس ايران طراحي كند، با فدراسيون ايران مثــل افراد عادي برخورد كــرده و لباسهايي كه در فروشــگاهه­اي خود داشته را با چاپ شــماره پيراهن و نام بازيكن به ايران ميفروشد در حالي كه تمام تيمهاي حاضر در روســيه به جز دريافت مبالغ هنگفت بابت پوشيدن هر برندي، لباس و تجهيزات كاملي هم دريافت ميكنند.

در ايــن بــاره بحثهــاي مفصلــي در رســانه-حتي صداوسيما- از ماهها پيش وجود داشت اما فدراسيون هرگز پاسخ روشــني براي اين آبروريزي و افتضاح نداشت كه به مردم ارائه دهد. فدراسيون با اين ادله كه به دليل تحريمها هيچ شــركتي حاضر به قرارداد با ايران نيســت، به توجيه ضعف و كمكاري خود پرداخــت درحالي كه در همان بازه زماني غولهاي پوشاك ورزشي با استفاده از برجام حاضر به قرارداد با فدراســيون ايران بودند و مبالغ عرفي را پيشنهاد دادند اما فدراســيون ايران بي آنكه به اين پيشنهادها توجه كند، تن به قــراردادي داد كه بعدها به تركمانچاي فوتبالي معروف شد.

بدتريــن اتقاق امــا همين چند روز پيــش رخ داد كه هواداران فوتبال را شــوكه كرد؛ كمپاني آديداس اعالم كرد كــه عالقهمندان به ايران تنها از طريق فدراســيون فوتبال ميتوانند پيراهن جام جهاني را خريداري كنند. پرســش ما و اغلب هواداران اينجاســت كــه ايرانيهاي مقيم خارج كه به روسيه ســفر كردهاند يا در شهرستان زندگي ميكنند و دسترسي به فدراســيون ندارند چگونه بايد پيراهن ملي را تهيه كنند. اين چه مدل قراردادي است كه اين همه مصائب و دردسر براي تهيه يك پيراهن پيش روي هواداران فوتبال ايران قرار ميدهد؟ چه شــد آن همــه وعده و وعيد درباره درآمدزايي از فروش پيراهن كه فدراســيون ادعا ميكرد 2 ميليون دالر درآمدزايي خواهد داشت؟ بعيد است كه با اين شــرايط درآمد فدراسيون به 2 ميليون تومان هم برسد چرا كه تا امروز كسي نتوانسته به لباس تيم ملي در جام جهاني 2018 دسترسي پيدا كند.

فاجعــه ديگــر در قرارداد بــا آديداس اينجاســت كه لباسهاي تمريني اين شركت كه در فروشگاههاي خارجي ديده ميشود، بهعنوان لباس اصلي ايران در نظر گرفته شده تا از نگاه كارشناســا­ن و رسانههاي خارجي لباس تيم ملي ايران به يكي از زشتترين لباسهاي جام لقب بگيرد.

فدراسيون ايران هيچگاه در قبال اين ابهامات پاسخگو نبوده و با اينكه ابهامات قرارداد و برخي مسائل پشت صحنه در رســانهها به بوق و كرنا گذاشته شده اما نهادهاي مرتبط هم به قراردادهاي شكست خورده فدراسيون 5 ستاره ايران ورود نكرده و بعد از چند روز آبها از آســياب افتاده و مساله به فراموشي سپرده شده.

جام جهاني 2018 و درآمدهاي حاصل از آن تمام شد امــا از حاال بايد به فكر جام ملتها، جام جهاني 2022 قطر و ســاير رويدادهاي بزرگ باشيم. نگاهي به قرارداد تيمهاي بزرگ دنيا نشان ميدهد كه فوتبال ايران به دليل بيكفايتي و نبود شايستهســا­الري از چه درآمد هنگفتي محروم شده است. آلمان تا سال 2022 با آديداس قرارداد دارد و ساالنه 50 ميليون يــورو از اين شــركت ميگيرد كــه بازيكنان مليپوشش لباسهاي آديداس برتن كنند. فرانسه، انگليس، برزيل و اســپانيا هم با قراردادهاي مشــابهي مثل آلمان با نايكــي قرارداد دارند و به ترتيب ‪39 54،‬ و03 ميليون يورو ســاالنه درآمد دارند. ايتاليا هم پومــا را انتخاب كرده كه تا سال 2022 ساالنه 18 ميليون يورو ميگيرد.

اگر اين تيمهاي بزرگ را كنار بگذاريم، سنگال بهعنوان يك كشــور آفريقايي از پوما سالي 3 ميليون يورو ميگيرد؛ با اين تفاســير تو خود بخوان حديث مفصل از اين مجمل و بدانيم كه چه فرصتهاي بزرگي به دليل عدم شايســته ساالري از دســت ميرود. اين مشتي از خروار كوتاهيهاي فدراسيوني اســت كه كمكاري و كوتاهيهاي خود را پشت صعود مقتدرانه تيم ملي كه عامل اصلياش يك مربي بزرگ و دانا به نام كيروش بود پنهان كرده. جز افســوس كاري از ما ساخته نيست!

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran