Iran Varzeshi

احتمال پيروزي مقابل مراكش روي سكوها

تنها برد جام جهاني با تنها برد روي سكوها رقم خورده است

- محمد قراگزلو

چنــد نفر ايراني به روســيه ميرونــد؟ تيم ايران در ســه بازي خود چه تعداد تماشــاگر خواهد داشــت؟ تعداد تماشــاگرا­ن ايراني در مقايســه با تعداد تماشــاگرا­ن حريف چگونه خواهد بود؟ در ادوار قبلي جام جهاني چه تعداد ايراني در جام جهاني بازيهاي تيم ملي را از نزديك ديده بودند؟ اصال ســابقه داشــته كه تيم ايران روي ســكوها برنده باشــد و نســبت به حريفش برتري پيدا كند؟ جواب اين سوال آخر شايد شــگفتزدهت­ان كند. شايد باورتان نشــود اما تنها برد تيم ملي ايران در تاريخ جام جهاني در شــبي رقم خورد كه تيم ايران بازي را ابتدا روي ســكوها برد و تعداد تماشــاگرا­ن ايران بيشــتر از حريفش بود. اتفاقي كه تا كنون رخ نــداده و از اين حيث ميتوان اهميت حضور دوســتدارا­ن تيم ملي را در روســيه متذكر شــد. شــايد همان بازي با آمريكا و تنها بــرد تاريخ تيم ملي در جــام جهاني ثابت كنــد ايران تنها در صورتــي برنده بازي خواهد بود كه جو ورزشــگاه را به ســودش ببيند.

تعــداد ايرانيهايي كه براي ســه مسابقه جام جهاني بليت خريدهاند هنوز مشخص نيســت اما با آماري كه اخيرا اعالم شــده ميدانيــم ايرانيها در بين 10 كشور نخســت خريداران بليت بعد از روســيه ميزبان هم قرار ندارند. با اين حال مثال وقتي ميشنويم كلي ايراني با مليتهاي مختلف قرار اســت بازيهاي ايران را در روسيه تماشا كنند ميتوانيم اميدوار باشيم تيم ملي در روسيه بدون حامي نخواهد ماند. البته شايد ايرانيها در اين ماجرا تقصيري نداشــته باشند. واقعيت اين است كه خريد بليت آنالين بازيهاي جــام جهاني بــراي ايرانيها دشــوار بوده چرا كه براي اين مهم نياز به كارت اعتباري بينالمللي داشتند كه اين كارتها فقــط در اختيار تاجران و بازرگانان بينالمللي و اشخاصي است كه رفت و آمد زيادي به كشورهاي خارجي دارند.

87؛فقط يك تماشاگر داشتيم تيــم ملــي در جام جهانــي 1978 تماشاگري نداشت. فاصله دور با آرژانتين و نخســتين حضور تيــم ايــران در اين مسابقات باعث شده بود حتي تماشاگران ايراني هم درباره ايــن ويترين بينالمللي كامال بيتجربه باشــند تا جايي كه يكي از بازيكنان تيم ملي در آن مسابقات ميگويد محمد بوقي؛ بوقچي معروف و فقيد فوتبال ايران تنها طرفدار ايران در آن سه مسابقه بوده است. در آن سه بازي تيم ملي تنهاي تنها بــود. بازي اول مقابل هلند در حضور 33431 نفر در ورزشگاه مندوزا برگزار شد كه غير از تماشاگران ميزبان و كشورهاي همســايه تعداد هلنديها قابل توجه بود. در بازي دوم مقابل اسكاتلند فقط 7938 نفر به ورزشــگاه كوردوبا رفتند كه باز هم خبري از ايرانیها نبود. در بازي ســوم با حريفي از آمريكاي جنوبي روبهرو شــديم كه با توجــه به اينكه بخــش عمدهاي از آن 25 هــزار نفر پرويــي بودند تيم ملي فوقالعاده غريبه بود.

89؛اتفاق تاريخي در ليون در جام جهاني 98 تيم ملي بعد از 20 سال به اين مســابقات رسيد و با توجه به صعود تاريخي در ملبورن و برگزاري بازي در قلب اروپا ايرانيهاي بيشــتري از ســه بازي تيم ملي اســتقبال كردند. بازي اول مقابل يوگسالوي در ســن اتين 30392 نفر تماشــاگر داشت كه تماشــاگرا­ني با مليتهاي مختلف بيشــتر از تماشاگران دو تيــم بودند. در ورزشــگاه ژرالند ليون 44 هزار نفر به ورزشــگاه رفتند كه تعداد ايرانيهــا بيشــتر از حريف بــود و تنها پيروزي تيم ملي در اين رقابتها در جوي استثنايي و خاص رقم خورد. در بازي سوم و با وجود اميدوار شدن هواداران تيم ملي نســبت به صعود تعداد آلمانيهاي حاضر در اســتاديوم مون پليه بيــش از دو برابر ايرانيها بود. اين بازي در حضور 44 هزار هوادار برگزار شد.

6002؛درست مثل نتايج در اين مسابقات باز هم تعداد ايرانيها قابــل توجه بود چرا كه هــم ايرانيها در آلمان بســيار زيادند هم از داخل كشور و كشورهاي اروپايي براي تماشاي بازيها به آلمــان رفته بودند. با اين حال در دو بازي ابتدايي تعداد هواداران حريف ايران تقريبا دو برار تيــم ايران بود. بــازي با مكزيك در نورنبرگ برگزار شــد و با وجود اينكه تشابه رنگ پرچم دو كشور كار جداسازي تماشــاگرا­ن دو تيم را ســخت كرده بود امــا مكزيكيها خيلي بيشــتر بودند. اين بازي14 هزار تماشاگر داشت. در بازي دوم و در فرانكفورت هم تعداد پرتغاليها بيشتر از ايرانيها بود؛ شايد دو برابر. اين بازي هم 48 هزار تماشاگر داشت. در بازي سوم اما شــرايط فرق ميكــرد و برعكس دو بازي قبل ايرانيها چندان تيم ملي را تشــويق نميكردند و حتــي به خاطر اختالف نظر درباره تركيب تيم ملي درگيريهايي هم ايجاد شــد. اين بازي در اليپزيگ برگزار شــد كه 38 هزار نفر در ورزشــگاه بودند اما تعداد ايرانيها نســبت به آنگوالييها چندان تفاوتي نداشت. 4102؛لحظات خاص بلوهوريزنت­ه بــازي اولمان در اين مســابقات در استاديوم كوريتيبا برگزار شد. 39081 نفر در ورزشگاه بودند و كمتر از 3 هزار صندلي خالي ماند. بيشــتر تماشــاگرا­ن اين بازي برزيليها بودند و تعداد تماشــاگرا­ن ايران و نيجريه تقريبا برابر بود. جو ورزشگاه هم ابتدا بــه نفع حريف آفريقايي بود اما نيمه دوم به سود تيم ايران تغيير كرد و تشويق ايرانيها بيشــتر شــد. در بــازي دوم كه پرتماشاگرت­رين بازي ايران در جام جهاني بوده 57698 نفر در ورزشگاه بلوهوريزنت­ه بودنــد و البته حدود 4 هزار صندلي خالي مانده بود. مطابق انتظار تعداد آرژانتينيه­ا بســيار بيشــتر از ايرانيها بــود و آنها با لباسهاي آبي و ســفيد ورزشگاه را روي سرشان گذاشته بودند. با اين حال در نيمه دوم آن مســابقه جو عجيبي در ورزشگاه غالب شد و برزيليهاي حاضر در سكوها به كمك ايران آمدند و هرچه تيم ملي بيشتر مقاومت ميكرد جو بيشــتر به سود ايران ميشــد تا اينكــه آن گل دقيقه 89 همه چيز را خراب كرد. در بازي سوم هم باران شديدي در ورزشگاه سالوادور ميباريد و از آنجايي كه بوسني حذف شده بود تماشاگر زيادي نداشت و شايد تعداد ايرانيها بيشتر هم بود اما جو خاصي در ورزشــگاه ايجاد نشــد و تنها بعد از گل لحظــات پاياني و سوت پايان مسابقات براي دو تيم در حالي كه بازيكنان اشــك ميريختند، تشــويق ايرانيها فضاي ورزشگاه را تحت تاثير قرار داد. اين بازي 48011 نفر تماشاگر داشت و تنها 736 صندلي خالي ماند.

8102؛اسپانياييه­ا و پرتغاليها بيشترند

جــز بــازي اول تيم ملــي ايران با مراكش دو مسابقه ديگر در ورزشگاههاي كوچكــي برگــزار ميشــود و احتماال ورزشگاه كامال پر ميشود. بازي اول در ورزشــگاه 68287 نفري سن پترزبورگ برگزار ميشــود. جايي كــه اميدواريم مراكش را روي سكوها شكست دهيم و در بدترين حالت از نظر تعداد تماشــاگر تــن به مســاوي بدهيم. بــازي دوم در اســتاديوم 45379 نفري كازان برگزار ميشــود. اســپانياي­يها كــه بليتهاي زيادي براي روســيه خريدهاند احتماال سكوها را ســرخ خواهند كرد و احتمال باختمان بيشــتر اســت. در بازي سوم شباهت رنگ پرچمها شــايد شرايط را براي تشخيص تماشاگران سختتر كند. اين بازي در كوچكترين ورزشــگاه جام جهاني برگزار ميشــود. استاديوم شهر سارانســك فقط 44442 نفر گنجايش دارد كه بعيد نيست پرتغاليها مثل جام جهاني 2006 تعداد بيشــتري تماشاگر داشته باشند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran