Iran Varzeshi

خانه به دوش

-

برنامههاي رسول خادم براي خروج از بحران خانه كشتي

كشــتي ايران فقط يك محل تمرين دارد تا كشتيگيران آزاد و فرنگي در ردههای سني مختلف را براي حضور در رقابتهاي جهاني آماده كند. نام اين محل خانه كشتي است. جايي كه تنها دار و ندار كشتي ايران است و اگر اتفاقــي همانند خرابي چيلرهاي خنك كننده و يا هر چيز ديگري رخ بدهد، قهرمانان كشــتي ايران براي انجام تمرينات خود با هزار و يك مشكل روبهرو ميشــوند. عالوه بر مشكالت ســاختاري كه اين محل دارد، حضور مستمر كشــتيگيرا­ن در اين محل هم يك معضل بزرگ است. در واقع كشتيگيران بخش عمدهاي از ســال را به طور شبانه روز در خانه كشتي سپري ميكنند و اين محل هيچ جاي مناســبي را براي تفريح ندارد. كشــتيگيرا­ن بايد هر زمان كه در خانه كشتي هستند صبح از اتاقها بيرون بيايند و بعد از تمرين روي تشك دوباره به اتاقهاي خود برگردند و بعد از ظهر يك بار ديگر همين كار را تكــرار كنند. روندی كه نه براي يك روز، نه براي يك هفته بلكه براي چند ماه و حتي بهتر بگوييم براي چند ســال ادامه دارد.

در تمام اين ســالها فقــط يك بار قبل از المپيــك لندن كشــتيگيرا­ن بــراي چند روز اردوي خود را در كيش برگزار كردند و به جز آن هميشه در خانه كشتي بودهاند. تكرار اين روند ميتواند بعد از چند هفته كشتيگيران و مربيان را كالفه كند چه برســد به چند ســال. غفلتي كه در سالهاي گذشــته در حق كشتي انجام شــده و هرگز به درستی به اين رشته مدالآور توجه نشده اســت. در دوره رياست يزدانيخرم در فدراسيون كشتي تيمهاي جوانان و نوجوانان عمال محلي براي برگزاري اردوها نداشــتند. يك روز كرج و روز ديگر شهريار تنها محلهاي اردويي كشــتيگيرا­ن آيندهساز بود. تالشهاي خيلي زيادي در آن مقطع انجام شــد تا خانه كشــتي شــماره ۲ كه آن موقع در اختيار شمشــيرباز­ي بود، به اين رشــته اختصاص پيدا كند تا تيمهاي نوجوانان و جوانان را از سرگرداني رها كند. حاال با اضافه شدن برخي از رشتههاي ديگر به كشتي مثل گراپلينگ، ســنتي و بانوان به زيرمجموعه كشتي حاال ديگر خانه كشتي شماره دو هم ديگر جوابگوي كشتي نيست. فشردگي برنامههاي اردويي در خانه كشــتي باعث شده تنها دارايي كشتي در اين روزها فرصت نفس كشــيدن نداشته باشــد و به همين دليل هم هر از گاهي با مشكالت فني روبهرو ميشود.

در چنين فضايي هم كه كشــتي تقريبا به حال خود رها شــده رسول خــادم برنامهريزي بلند مدت و كوتاه مدت براي خروج از اين وضعيت انجام داده اســت. برنامه بلند مدت او ســاخت يك آكادمي براي كشــتي بود كه همچنان در مرحله ســاخت است و شايد دو سال ديگر هم زمان ببرد. برنامه كوتاه مدت اما بردن كشــتيگيرا­ن به فضاي خارج از خانه كشتي است. يك روز زورخانه نامجو، يك روز آكادمي ملي المپيك و يك روز ديگر هم تمرين در كرج از برنامههاي رسول خادم براي ترميم روحيه كشتيگيراني است كه در خانه كشتي زنداني شده بودند.

شــايد اگر يكي از هياتهاي كشتي در اســتانها از امكانات ساختاري مناســب برخوردار بودند االن ميشد كشــتيگيرا­ن را به اين استانها اعزام كرد تا از اين وضعيت خارج شوند. به هر شكل اين خانه به دوشي نميتواند در شــان كشتي ايران باشد و بهتر است كه ساير نهادها در كنار كشتي قرار بگيرند و از ورزشــكارا­ني كه قرار است پرچم ايران را در مسابقات جهاني باال ببرند، حمايت كنند.

قهرمان آماده مبارزه ميشود

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran