Iran Varzeshi

فوتبال بعد از جام جهاني تغيير میكند

- گابريله ماركوتي

به مقطع تاريخي كه هر 4 ســال يك بار تكرار و بهعنوان جام جهاني شناخته ميشود، خوش آمديد. در حقيقت بهعنوان يك رويداد ورزشي و سرگرمكننده، چيز ديگري نميبينيد. جام جهاني همه مــا را در قارهها و فرهنگها متحد ميكند. اين بخشــي از DNA گروهي ما، ميراث ما است، حتي اگر حامي كشورهاي متفاوت باشيم. الزم نيست سن و سال خاصي داشــته باشيد كه شاهد ضربه تمام كننده يك از ميــان 11 لوئيس آلبرتــو در فينال 1970 يا غرش ديگو مارادونا به ســوي بهشت و رها كردن دست خدا براي مشــت زدن به توپ و عبور دادن آن از روي سر پيتر شيلتون در سال ،1986 يا ضربه ســر زينالدين زيدان به سينه ماتراتزي در ســال 2006 بوده باشيد اما شما احتماال ميدانيد كه چنين اتفاقي افتاده است و احتماال ميدانيد معنايش چيست.

اين جادوي جام جهاني است. اين جام با ما متحول شــده است كه ممكن است توضيح دهد چرا همراه ما در طول ســفر در گذر زمان قدم زده است و فقط زماني ما را ترك كرد كه درگير يك جنــگ جهاني بوديم. هر تورنمنت در بخشــي از يك روايت مشــابه است اما به نوبه خودش منحصر به فرد اســت، مانند يك زنجيره كه اتصاالتش از نظر سايز، شكل و رنگ متفاوت است.

اين تابســتان، يك بار ديگر تغيير خواهد كرد و اين تغييرات بيشتر خواهد شد، تا جايي كه جام جهاني به آن شكلي كه ما ميشناسيم، ديگر هرگز وجود نخواهد داشت. اين نخستين بار اســت كه رقابتها پشــت چيزي است كه ما عادت داشــتيم به آن پرده آهنين بگوييم، به ميزباني كشــوري به اسم روسيه كه بيشتر تاريخش را صرف درست كردن ادبياتي متفاوت از نســخه غربي كرده و سرانجام هم تسليم آن شــده، يا دست كم در بعضي وجوه، تسليم آن شده. كشــوري كه يك قرن اخيرش يا بيشتر، با خونريزي و ســركوبي كه نظيرش را تنها در چند كشــور معدود ميبيني برجسته شده اما به همين اندازه بــه خاطر خاقيتش، غرورش و دســتاورده­اي علمي، هنــري و فرهنگياش جشن گرفته است.

جام جهاني 2018 روســيه، دوره ماقبل پايانــي برگزاري جام جهاني با 32 تيم اســت يا شــايد دوره آخر جام جهاني با فرمت كنوني – اگر برخي از احزاب داخل فيفا بتوانند براي جام جهاني قطر چنين برنامهاي را پياده كنند – قبل از تبديل شــدن آن بــه تورنمنتي 48 تيمي باشــد كه تقريبا يك چهارم كشورهاي فوتبــال جهان در آن حضــور دارند. اين جام جهاني همچنين آخرين جام جهاني 32 تيمي تابســتاني خواهد بود كه در نيمكره شــمالي برگزار ميشــود چون جام جهاني 2022 قطر دنبال راهي اســت كه تقويــم برگزارياش را يــك جايي البهاليي برنامــه بازيهاي فوتبال باشگاهي اروپا بگنجاند.

بعد از 4 دهه كه ســپ باتر يا بر مسند رياست فيفا نشســته بود يا بهعنوان دبير كل فعاليت داشت، اين نخستين جام جهاني است كه جام قهرمانياش توســط يك رييس جديد به نام جانــي اينفانتينو به تيــم قهرمان اهدا خواهد شــد. اينفانتينو قول شــفافيت در ساز و كارهاي فيفا، پايان فســاد و افزايش ســهم فدراسيونها­ي فوتبال زير مجموعه فيفا را داده بود و هدف نهايياش احياي اعتبار ســازماني بود كه به چشم اسپانسرها و هواداران فوتبال، در فساد غوطهور شده بود.

تاريخ قضاوت خواهد كرد كه او توانســته در اجراي وعدههايش موفق باشد يا نه اما فعا چيزي كه ارزش يادآوري دارد اين است كه ما اينجا در روســيه هستيم و اگر 4 سال ديگر به قطر برويم، به خاطر تصميمي است كه توسط يك نهاد، شوراي اجرايي فيفا اتخاذ شده است كه ســه چهارم اعضايش به فســاد متهم و به خاطــر تخلفات مختلف از كار در حوزه فوتبال محروم شدند.

تغييــرات بيشــتري در راه اســت. جام جهانــي 2018 نخســتين جام جهاني اســت كه VAR يــا همان كمــك داور ويدئويي به داوران كمــك ميكند؛ بدعتي كه حتي بعد از آزمايش شدن در بيش از هزار بازي سطح اول فوتبال دنيا در 6 ليگ در سراســر دنيا، شك و ترديدهايي در موردش وجود دارد. اين فناوري آمده تا به انتقادات و شــكايات هميشــگي از اشتباهات داوري خاتمه داده شود اما سناريوي كابوسواري كه هنوز برخي از جمله ماســيمو بوساكا رييس كميته داوری فيفا و پيرلوئيجي كولينا، مشاور داوري فيفا دارند اين است كه به خاطر اين فناوري يك اشتباه بزرگ رخ دهد و نقصي در اجراي آن به وجود آيد كه اگر اينطور شــود، اين جام جهاني نه تنها نخستين بلكه آخرين جام جهاني همراه با VAR خواهد بود.

بــه هر حال بــا همه مشــكاتي كه اين تورنمنت ممكن اســت داشته باشــد، با همه جوانبي كه شايد ما دوستشان نداشته باشيم يا تمــام تغييراتي كــه ما را نگــران ميكند، آن دســته از ما كه طرفدار فوتبال هســتيم، ميدانيم همانطور كه نميتوانيم از رگ و ريشه و گذشتهتان بريده شــويم، نميتوانيم از جام جهاني هم دل بكنيم. منبع:NPSE

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran