Iran Varzeshi

حمله سلسائو به جام

- فرناندو دوارته ‪Fernando Duarte‬

درســت اســت كه آخرين رقيب برزيل، اتريش از ســال 1998 مكررا در رســيدن به جام جهاني ناكام بوده اســت و يك كرواسي پا به سن گذاشــته هم تيمي نيست كه از آن انتظار برود در جام جهاني 2018 روسيه غوغا كند اما هر دوي ايــن تيمها را هم نميتوان حريف دستگرمي هم دانست. بنابراين برزيل بايــد همان راهي را ادامه دهد كه در دو بازي دوســتانه اخيرش قبل از آغاز جام جهاني در پيش گرفت. بعد از زدن 5 گل و دريافت هيچ گلي در اين دو پيروزي متوالي، تصوري كه در مورد برزيل وجود دارد اين اســت كه اين تيم در اوج پا بــه جام جهاني ميگذارد بخصوص به دليل اينكه نيمار، ستاره كارگشاي اين تيم، بعد از سه ماه استراحت به خاطر مصدوميتش، سرشار از انرژي است تا تيم را روي شانههايش به ســوي هدف نهايي ببرد. بــه همين بهانه نگاهي مياندازيم بــه نكاتي كه از بازيهاي تداركاتي اخير برزيل دستگيرمان شد.

خط مياني سبكتر، بهتر است

برزيل در وين مقابل اتريش با آرايشي در خط مياني بازي را آغاز كرد كه ســابقه حضور بازيكنان آن خط در كنار هم از زمان ســپرده شــدن هدايت اين تيم به تيته تنها 60 دقيقه بود. با قرار دادن كوتينيــو در كنار پائولينيو و كاسميرو، سرمربي برزيل خط مياني سبكتري را نسبت به تمام 21 بازي قبلياش با اين تيم ساخت. معموال رناتو آگوستو يا فرناندينيو آنجا بودنــد اما اين بار تغيير او جــواب داد. مقابل كرواسي سلسائو توانست در يك بازي كه در آن از ســوي مودريچ و يارانش در خط مياني تحت فشــار قرار گرفته بود، ورق را به ســود خود برگرداند. اتريش هم چالشــي مشــابه را براي سلســائو ايجاد كرد و در واقع نشان داد كه حضور كوتينيو ميتواند اين تيم را بيش از پيش در مواجهه با ضدحمالت آســيبپذير­تر كند. فرناندينيـ­ـو هنوز يك بازيكن مفيد براي تيم اســت و توپخانه سنگينتر در خط مياني ميتوانست بهعنوان يك تغيير تاكتيكي بسيار مفيد باشد اما كوتينيو برزيل را تيمي كارآمدتر ميكند و قطعا تماشاي آن را جذابتر. با اين سبك، او و نيمار در يك منطقه مشترك قرار نميگيرند و اين به نفع برزيل است.

هيوالي خاموش تيم

دهان آنهايي كه دوســتدار آمار هستند از همين حاال آب افتاده اســت: اگر مصدوميتي برايش رخ ندهد، تياگو سيلوا قرار است در قلب خط دفاعي برزيــل در كنار ميراندا جام جهاني را آغــاز كند. هر دو بازيكن در خالل برگزاري مرحله گروهي رقابتها 34 ساله ميشوند و به اين ترتيب پيرترين زوج دفاعي تاريخ سلســائو را تشــكيل ميدهند. بليني بزرگ 36 ســاله بــود زماني كه در جام جهانــي 1966 در خط دفاعي برزيل قرار گرفت اما آن ســال زوج او آلتاير 28 ساله بود. همتيمي سيلوا در ،PSG ماركينيوس اگر احســاس كند در حقش ظلم شــده حق دارد. او در اكثــر بازيهاي برزيل تحــت هدايت تيته به ميدان رفت و در آن 21 بازي برزيل 16 كلين شيت داشت. با اين حال ماه آگوست سال 2016 زماني كه تيته سرمربي برزيل شــد، برنامه او احياي كاپيتان برزيل در جام جهاني 2014 بــود. در آن زمان تياگو در معرض مصدوميت قرار داشــت و در حالي كه ماركينيوس داشــت پرواز ميكرد او روز به روز افت ميكرد. دو سال بعد اما «هيوال» زنده شد، هــم از نظر فني هم از نظــر روحي و رواني و توانست جاي همتيمياش را براي تشكيل زوج دفاعي در كنار ميراندا بگيرد، كسي كه تاكنون شايد آرامترين كاپيتان برزيل بوده است.

دني چه كسي است؟

اشتباه نكنيد: دني آلوز جايش در تركيب برزيل براي جــام جهاني خالــي خواهد بود بخصــوص از حيــث قابليــت فرماندهي و تجربهاش اما نگرانيهايي كه از بابت نرسيدن او به اين رقابتها وجود داشت به نظر ميرسد با عملكرد و بازيهاي خوبي كه دانيلو مقابل كرواســي و اتريش ارائه كرد، برطرف شــده است.

در وين او حتي به سبك آلوز در حمالت شــركت ميكرد و گهگاه، زمانــي كه برزيل بــراي حمله از ســمت چپ توســط نيمار و كوتينيو تمايل نشــان مــيداد، تقاضاي توپ ميكرد. اگر تيته اين آرايش هجوميتر تيمش را حفظ كند، دفاع راست منچسترسيتي به فكر اســتفاده از فضاهايي كه در خط حمله ايجاد ميشود خواهد افتاد.

ژسوس در تركيب اصلي

فصــل باورنكردنـ­ـي روبرتــو فيرمينو با ليورپول ســبب افزايش تقاضــاي برزيليها از تيتــه براي گنجانــدن او در تركيب اصلي سلسائو شده اســت و اكثر آنها خواستهاند كه به جاي گابريل ژســوس، فيرمينو در تركيب قرار داده شــود. بعد از آنكــه بازيكن ليورپول مقابل كرواســي به ميدان رفت و بازي خوبي هم به نمايش گذاشــت، شايعات افزايش پيدا كردند بخصوص كه در همان بازي ژســوس ضعيف ظاهر شد.

ژســوس اما در وين بازيكــن متفاوتي بود و توانســت در 17 بــازياش براي برزيل دهمين گلش را بزند، آماري كه حتي بازيكنی مانند نيمار هم نتوانســته زير نظر تيته به ثبت برســاند. با اين اوصاف سخت ميشود تصور كرد ژســوس در تركيب اصلي تيم تيته جايی نداشته باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran