Iran Varzeshi

پیشنهاد قطعي كيروش؛باشگاهی از سوپرلیگ چین

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

ديروز كه با مترجم كارلوس كيروش تماس گرفتيم تا ببينيم آخرين وضعيت پيشنهادهاي­ي كه به دست او رسيده چگونه است، گفتند كارلوس همه چيز را در مصاحبه آخرش قبل از رفتن اعالم كرده اما در تمام اين مصاحبه مفصل چيزي در اين باره كه اگر كيروش با فدراسيون فوتبال ايران به توافق نرسد مثال حاضر است به فوتبال آفريقا برگردد يا خير، نگفته است. شايد در تمام اين هشت سال بخصوص در مواقعي كه ارتباط بين كيروش و فدراسيون فوتبال سست شده بارها شايعات و اخباري درباره پيشنهادهاي ارائه شده به او را ديده و شنيده بوديم اما بعد از پايان جام جهاني هر چه پيشنهاد رسيده از قاره آفريقا بوده است؛ اتفاقي كه شايد با پيروزي مقابل مراكش در جام جهاني به نوعي قابل توجيه باشد. با اين حال شايد بد نباشد بدانيد گستره پيشنهادهاي كيروش از مرزهاي آفريقا عبور كرده و به آسيا و شرق دور هم رسيده اس.ت ادامه همكارياش با فدراسيون فوتبال باشد. در خبرها ميخوانيم كه تيم ملي الجزاير به كيروش پيشنهاد همكاري داده و يا باشگاه الزمالك مصــر او را ميخواهــد. حتي در اين مدت بحث حضور كــيروش روي نيمكت تيم ملي لهستان و جانشيني ناوالكا هم مطرح شده و البته مثل همه اين چند ســال اخير آفريقاي جنوبي هم مشــتري اوست اما به نظر ميرسد تمام اين پيشــنهاده­ا فقــط در حد گمانهزني اســت و كيروش مذاكرهاي با هيچ يك از اين تيمها انجام نداده. براي كيروش البته پيشنهادهاي­ي هست اما نه از سوي تيمهايي كه نامشان را ميشنويم. يك باشگاه كيروش را زير نظر گرفته و مذاكره بــا او را آغاز كــرده. نام اين باشــگاه الزمالك

پيشنهاد مالي باشگاه چيني چندين برابر حقوقي اســت كه كيروش از تيــم ملي ايران ميگيرد. همين ميتواند كیروش را برای ادامه حضور 7 ساله روي نيمكت تيم ملي ايران مردد كند. ترديدی كه هرگز به سود تيم ملی ايران، آن هم در آســتانه جام ملتهای آسيا نيست. كسب 4 امتياز از 3 بازي، برد مراكش و تساوي مقابل پرتغال، همه و همه باعث شــده تا چند پيشــنهاد جذاب به دســت كارلوس كيروش برسد. ســرمربي پرتغالي كه 7 ســال و 4 ماه اســت روي نيمكت تيم ملي ايران نشسته اما اين بار به نظر ميرســد جدايي او محتملتر از نيســت بلكه باشــگاهي از ســوپرليگ چين پيشــنهادي هنگفت به كيروش داده تا او را از تيم ملي ايران جدا كند. نام اين باشــگاه هنوز مشخص نيســت اما پيشنهاد آنها به كيروش، امضاي قرارداد 3 ســاله اســت. پيشنهادي كه براي كيروش هم جالب است، بخصوص كه او سالهاســت مربيگري در رده باشگاهي را كنار گذاشــته و روي حضور در تيمهاي ملي تمركز كرده. تيمهايي چون پرتغال و ايران.

ســوپرليگ چين هفته يازدهــم خود را ســپري كرده. تيمي كه كيروش را ميخواهد براي موفقيت در اين فصل حساب ويژهاي روي حضور سرمربي تيم ملي باز كرده. براي مربيان البته يك قانون نانوشــته هم وجود دارد. اينكه وقتي به حدود 60 سال ميرسند مربيگري در سطح باشگاهي را كنار ميگذارند تا در رده ملي فعاليت كنند. آن هم به دليل اســترس كمتر و آرامش بيشــتر. در رده باشگاهي يك مربي هر هفته با اســترس و اين همه ســوال بي جواب روبهرو است: «نتيجه چه ميشود؟ كدام بازيكن را در تركيب بگذارد؟ تيمش سقوط ميكند يا نه؟ سهميه كسب ميكند يا نميكند؟»

در ســطح ملي اما از اين خبرها نيست. مســابقات به فاصله چند ماه برگزار ميشود و در مرحله مقدماتي نيز تيمها دو، سه هفته يك بــار به ميدان ميروند. همــه اين داليل باعث ميشود مربيان باالي 60 سال كار در تيم ملي را به باشگاه ترجيح بدهند. كيروش هم از اين قاعده مســتثني نيست و شايد به همين دليل در سالهاي اخير به پيشــنهاده­اي باشگاهي خود پاســخ منفي داده و فقط به مربيگري در تيم ملي ايران فكر كرده است.

به نظر ميرسد تعلل كيروش براي تمديد قرارداد با فدراســيون فوتبــال هم بيارتباط با دريافت اين پيشــنهاد نيســت. او كه پيش از ايــن با امضاي قرارداد تــا پايان جام ملتهاي آســيا موافقت كرده بود حــاال از ايران رفته تا ابتدا روي اين پيشنهاد فكر كند و سپس پاسخ فدراسيون فوتبال را بدهد.

پيشنهاد مالي باشگاه چيني چندين برابر حقوقي اســت كه كيروش از تيــم ملي ايران ميگيرد. همين ميتواند كیروش را برای ادامه حضور 7 ساله روي نيمكت تيم ملي ايران مردد كند. ترديدی كه هرگز به سود تيم ملی ايران، آن هم در آستانه جام ملتهای آسيا نيست.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran