Iran Varzeshi

تغيير شبانه پرچمدار با تماس هاشمی رفسنجاني

-

همه چيز از يك عكس شــروع شد. در البهالي تصاويري كه از دورههاي مختلف بازيهاي آســيايي بجا مانده، يك تصوير جلب توجه ميكند. ورزشــكارا­ن ايران با لباس طوسي روشــن در مراســم افتتاحيه بازيهاي 1998 بانكوك. تا اينجا همه چيز عادي است اما مقابل كاروان يك نكته هســت كه با آنچه در منابع ثبت شــده، فرق دارد. پرچم ايران در بازيهاي آسيايي در دســت يك بانوي ورزشكار است. همزمان بايد منابعــي كه درباره بازيهاي آســيايي بجا مانده را ورق زد. در همه موارد، نام آرش ميراســماع­يلي بهعنوان پرچمدار ديده ميشــود اما اين عكــس حقيقت ديگري را ميگويد. حقيقتي كه ميگويد در بازيهاي آســيايي بانكوك، اين آرش ميراســماع­يلي نبــوده كه پرچم ايران را حمل كرده، بلكه پرچم در دســتان زهرا محروقي اســت اما موضوع مهمتر اين اســت كه چرا اين موضوع تا اين حد ناديده گرفته شده است.

تمام مطالبي كه دربــاره تاريخچه حضور ايران در بازيهاي آســيايي بجا مانده، ميگويد آرش ميراسماعيل­ي در بازيهاي آسيايي بانكوك پرچمــدار كاروان بوده. نگاه به اين منابع همه را به اين ســمت ميبرد كه بگويند كيميا عليزاده، نخســتين بانوي ورزشكاري اســت كه بهعنوان پرچمــدار كاروان ايران در بازيهاي آســيايي انتخاب شده و حتي افرادي كه قرار بود در هيات اجرايي بــراي انتخاب يك خانم تالش كنند نيز از اين استدالل استفاده كردند اما حقيقت چيز ديگري اســت. تصوير بجا مانــده از رژه كاروان ايران حرفهاي ديگري دارد. 20 سال قبل يك بانوي ديگر پرچم ايران را در مراســم افتتاحيه بازيهاي آســيايي حمل كرده امــا هيچ جايي اسمي از او نيست. آيا مشكل خاصي وجود دارد كه نــام آرش ميراســماع­يلي بهعنوان پرچمدار ثبت شده، در حاليكه آرش پرچم ايران را حمل نكرده اســت؟ شايد هم يك اشتباه در اين اتفاق دخيل بوده است!

افراد مختلفي هستند كه ميتوانند كمك كنند و بگوينــد دقيقا از فاصلــه انتخاب آرش ميراسماعيل­ي تا سپردن پرچم به دست محروقي چــه اتفاقي افتــاد اما جالب اســت كه حافظه خيليها ياري نميكند. يكي دو نفري هم جواب نميدهند و دو ســه نفري هــم اطالعات كمي دارند. جالب است كه آنقدر موضوع پرچمداري آرش ميراســماع­يلي تكرار شده كه حتي برخي از افــرادي كه در بدنه تصميمگيــر بودهاند هم وقتي با سوالي درباره پرچمدار مواجه ميشوند، ميگويند مگر آرش پرچمــدار نبوده؟ جالبتر از اين، صحبت برخي ورزشــكارا­ن است. حتي برخي از ورزشــكارا­ن كه در ايــن دوره بازيها حضور داشــتهاند، نيز به خوبي يادشان نميآيد و تعدادي از آنها هم ميگويند يك آقا پرچمدار بوده است.

رباب شــهريان، يكي از افرادي اســت كه نــام زهرا محروقي را به زبان مــيآورد اما انگار براي اطالعات بيشــتر بايد ســراغ دختران تيم ملي تيراندازي رفت. راحلــه خيرا...زاده يكي از ورزشكاران اعزامي به بازيهاي آسيايي است. او بــا ديدن عكس ميگويد: «فــردي كه پرچم به دستش است، زهرا محروقي است اما براي اينكه اطالعات دقيقتري داشته باشيد، با آقاي حسن ذوالفقــار­ي تماس بگيريد. مــن درباره جزييات انتخاب ايشان اطالعاتي ندارم.»

راحله آدرس درستي ميدهد. ذوالفقاري، فردي اســت كه مربي تيم ملــي تيراندازي در بازيهاي آسيايي بوده و اتفاقا، هم ليدا فريمان و هم زهرا محروقي، تيراندازي را پيش او شروع كردهاند. او بر خالف خيليها كه يادشــان رفته چه اتفاقي افتاده، با جزييات يادش اســت: «تا آخرين ســاعات قرار بود آرش ميراســماع­يلي پرچمدار كاروان ايران باشــد امــا با تالشهاي فائزه هاشــمي و خانم فرهاديزاد شرايط تغيير كرد امــا خانــم فرهــاديزا­د ميتوانند كمك بيشتري كنند.»

پيــش از تماس با مهيــن فرهادي زاد كه در بازيهاي آســيايي بانكوك، سرپرست بانوان تيرانــداز بوده، زواياي ديگري از اين ماجرا ديده ميشــود كه جالب توجه اســت. گويا در تهران بــا وجود تالشهايي كه صــورت ميگيرد اما با پرچمداري زهرا محروقي مخالفت ميشــود، تا اينكه كاروان ايران به بانكوك ميرود. گويا گفته شــده كه بانوان نبايد در مراســم رژه هم باشند اما با تماس فائزه هاشــمي با علي اكبر هاشمي رفسنجاني و پيگيريهاي او كه به تازگي رياست جمهــوري را به محمد خاتمــي داده بود، همه چيز به نفع بانوان تغيير ميكند. از تهران تماس گرفته ميشود و نه تنها بانوان رژه ميروند، بلكه پرچم ايران هم به دست زهرا محروقي ميافتد.

فرهــاديزا­د اين روايت را قدري متفاوتتر تعريف ميكند و ميگويد: «از سال 90 كه بانوان براي نخســتين بار در بازيهاي آسيايي شركت كردند، تا امروز شــرايط خيلي فــرق كرده. به خوبي يادم هســت كه در نخســتين دوره حتي اجازه ندادند كه بانوان ايراني در دهكده بازيها مستقر شوند و براي بانوان تيرانداز، هتل گرفتند. بعد از شــش روز و همزمان با مراسم افتتاحيه و بــا پيگيريهايي كه انجام داديم و حمايت آقاي رفســنجاني، رييس جمهوري وقت، اجازه دادند كه بانوان به دهكده بازيها منتقل شوند. عكسي كه در آن بانوان با چادر در مراســم رژه حضور دارند، مربوط به همين دوره بازيهاست. بعد از مراســم رژه، بازخوردهاي خيلي خوبي از حضور بانوان با حجاب اســالمي گرفتيم و تالشمان را بيشتر كرديم. چند سال بعد، وقتي قرار بود براي بازيهاي آســيايي بانكوك تصميم گيري شود، خانم فائزه هاشمي، طاهريان و من، خيلي تالش كرديم كه يك خانم پرچمدار شود؛ در نهايت نيز اين اتفاق افتاد و زهرا محروقي بهعنوان پرچمدار انتخاب شد.»

فرهاديزاد درباره جزييات موضوع و اينكه چه اتفاقي افتاده، توضيح بيشــتري نميدهد اما دربــاره محروقي ميگويد: «او نخســتين مدال زنان بعد از انقالب را به دست آورده بود و در يك سال، هم در ارتشهاي جهان و هم در قهرماني آســيا مدال گرفته بود. او به لحاظ اخالقي هم ورزشــكار بســيار شايســتهاي بود و به همين خاطر در انتخابش سر ســوزني ترديد نداشتيم اما متاســفانه نميدانم چرا به اين موضوع خوب پرداخته نشــد و اين اشتباه در معرفي پرچمدار آن دوره بازيها اتفاق افتاده است.»

درباره زمان تغييــر پرچمدار حرفهاي مختلفــي شــنيده ميشــود امــا حتما خود ورزشــكار، خيلــي بهتر يادش اســت كه چه اتفاقــي افتاده اســت. محروقــي كه متعجب است از يادآوري اتفاقهاي بانكوك؛ ميگويد: «شــب قبل از مراسم رژه به من گفتند كه تو پرچمدار هستي. من نميدانم جزييات تغيير پرچمــدار چه بود اما فقط ميدانم كه شــب بــه من اطالع دادند و مــن از اين بابت خيلي خوشحال شدم.»

بعد از حرفهاي محروقي، صحبتهاي امير حســيني كــه در آن مقطــع دبير كل كميته ملي المپيك بــوده نيز كمك خيلي زيادي نميكنــد اما از تصميم هيات اجرايي ميگويد: «خيلي خوب يادم نيست كه دقيقا چه اتفاقي افتاد اما ميدانم كه ما در آن دوره در هيات اجرايي ســه عضو خانم داشــتيم. خانم هاشمي، طاهريان و فرهادي زاد. همان موقع تالش زيادي كردنــد تا هيات اجرايي مصوب كند كه يك خانم پرچمدار شــود اما در نهايت هيات اجرايي مصوب كرد كه آرش انتخاب شــود. با اين حال موكالن هميشگي ورزش زنــان، بيكار ننشســتند و در نهايت تغيير پرچمدار كاروان را تغيير دادند.»

افراد مختلفي هســتند كه ميتوانند كمك كنند و بگويند دقيقا از فاصله انتخاب آرش ميراسماعيل­ي تا سپردن پرچم به دست محروقي چه اتفاقي افتاد اما جالب است كه حافظه خيليها ياري نميكند. با اين حال يك نكته در البهالي حرفهايي كه شنيده ميشود، جالب اســت. با تماس فائزه هاشــمي با علي اكبر هاشمي رفســنجاني و پيگيريهاي او كه به تازگي رياست جمهوري را به محمد خاتمي داده بود، همه چيز به نفع بانوان تغيير ميكند. از تهران تماس گرفته ميشــود و نه تنها بانوان رژه ميروند، بلكه پرچم ايران هم به دســت زهرا محروقي ميافتد. محروقي: شب قبل از مراسم رژه به من گفتند كه تو پرچمدار هستي. من نميدانم جزييات تغيير پرچمدار چه بود اما فقط ميدانم كه شب به من اطالع دادند و من از اين بابت خيلي خوشحال شدم. فرهادي زاد: او نخستين مدال زنان بعد از انقالب را به دست آورده بود و در يك سال، هم در ارتشهاي جهان و هم در قهرماني آسيا مدال گرفته بود. او به لحاظ اخالقي هم ورزشكار بسيار شايستهاي بود و به همين خاطر در انتخابش سر سوزني ترديد نداشتيم اما متاسفانه نميدانم چرا به اين موضوع خوب پرداخته نشد. *** ذوالفقاري: با تالشهاي فائزه هاشمي و خانم فرهادي زاد شرايط تغيير كرد. تا لحظه آخر قرار بود، آرش باشد اما ماجرا تغيير كرد. *** اميرحسيني: هيات اجرايي تصميم گرفته بود، آرش پرچمدار شود اما تالش خانم فائزه هاشمي جواب داد و در نهايت پرچمداري به بانوان داده شد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran