Iran Varzeshi

پنج تیم، پنج بحران

- بهناز میر مطهریان ‪Behnaz Mirmotahha­rian‬

گذشــت آن روزگار كه فوتبال جنوب براي خودش قطبي بود در این فوتبال و هر یــك از نمایندگانش مدعي قهرماني بودند. حاال فوتبــال جنوب با 5 نماینده در لیگ برتر، بدترین روزهایــش را ميگذراند. بدون حامي، بدون پول و بدون هیچ برنامه مدوني براي حضوري قدرتمند در لیگ. كمكهاي دولت به این تیمها قطع شــده و هیچ كدام نتوانستهان­د فکري براي درآمدزایي كنند. بيپولي كاري با این تیمها ميكند كه تا مرز فروپاشــي پیش ميبردشــان. بازیکنان بزرگ را از جنوب فراري ميدهد و كادرفني و مدیریت را به جان هم ميانــدازد. در آخر هم دیگر جاني نميماند براي تیمها كه روي فوتبال تمركز كنند و به فکر امتیاز گرفتن باشــند.

صحبت از پنج نمايندهاي است كه هر يــك از آنها ميتوانند مكتبي باشــند براي خودشان اما امروز هر يك كوهي از مشكالت هستند و كالف سر در گم مشكالتشان به دســت هيچ مديري باز نميشود. در نهايت هم اســتعداده­ا و منابعي كــه به راحتي در فوتبال جنوب به هدر ميروند و افسوســي كه به جا ميماند.

فــوالد، همان تيمي بود كه ســال 84 قهرمان ليگ برتر شــد و بارهــا مدعي باال بردن جام در ليگ بود. حاال چند فصل است كه بيپولي و مشــكالت اينچنيني باليي بر ســر فوالد آورده كه مهمترين هدفشان را بقا ميدانند. در آستانه فصل جديد رقابتها همچنان فوالد حال خوشــي نــدارد. حامد لــك، رحيم زهيــوي، احمد عبــدا... زاه و علياصغر عاشــوري از اين تيم جدا شدهاند و ايمان مبعلي، ســينا مريدي، يوسف وكيا و امير زليكاني هم در آستانه جدايياند. در اين وضعيت سيروس پورموسوي بدون شك كار بسيار ســختي در فصل پيشرو خواهد داشت.

اســتقالل خوزســتان بعد از پشــت سر گذاشــتن فصلي سراســر سردرگمي و بالتكليفي، هنوز هم سروساماني پيدا نكرده. اســتقالل خوزســتان تنها تيم ليگ برتري است كه تا كنون هيچ بازيكني جذب نكرده! در عــوض 7 بازيكنش را از دســت داده و 4 بازيكن ديگر را در آســتانه جدايي دارد. وحيد شيخ ويسي، موسي كولي بالي، دانيال ماهيني، عقيل كعبي، ميثم دورقي و گودرز داودي بازيكناني هستند كه از اين تيم جدا شدهاند و اســماعيل شريفات، يونس دلفي، حكيــم نصــاري و جونيور مارينــي هم در آســتانه جدايي هستند. استقالل خوزستان تازه داريوش يزدي را بهعنوان سرمربي تيم انتخاب كرده و بعيد اســت با اين شــرايط بتواند جاي خالي بازيكناني كه جدا شدهاند را پر كند. بدون مالك مشــخص و مديريتي كه كارآمدي الزم را داشــته باشــد، معلوم نيست اين تيم در پايان فصل چه سرنوشتي پيدا كند.

اوضاع مالي پارس جنوبي جم هم بهتر از ســاير تيمها نيست. مشــكالت مالي اين تيم از نيم فصل دوم فصل گذشــته شروع شــد و هر روز بر مطالبات بازيكنان اين تيم افزوده شد. تصميم بازيكنان براي جدايي از اين باشگاه را به راههاي عجيبي براي حفظ آنها واداشته. راههايي مثل پرداخت بدهيها به شــرط تمديد قرارداد و مــواردي نظير ايــن. حاال مهدي تارتار مانــده و معجزهاي كــه انتظار دارند بــا بازيكنان جوانش خلق كند. او محسن فروزان، محمد طيبي، اميد سينك، علي دشــتي، فرشاد محمدي مهر، ابراهيــم صالحي و ميثم آقايي را از دســت داده و جز رحمان احمدي بازيكن شــاخص ديگري جذب نكرده است.

صنعــت نفت آبــادان از برخي جهات، چند قدمي از ديگر نمايندگان خوزســتان جلوتر است. سرمربياش را از پرتغال آورده كه اتفاقا گزينه خوبي اســت و با ســرمربي جديد اردويي در بروجــرد برگزار كردهاند. صنعت نفت اما در نقل و انتقاالت موفق عمل نكرده. مگنو باتيســتا، پريرا، مرتضي اسدي،

5 گزینه سرمربيگري مس

علــي عبــدا... زاده، داود نوشــي صوفياني، زبير نيك نفس و مســعود ابراهيم زاده را از دست داده كه پر كردن جاي خاليشان كار سادهاي نيســت. البته كه مسووالن باشگاه سعي داشــتهاند با جذب احمد عبدا... زاده، عقيل كعبي، شــهاب گردان، اكبر ايماني و بهنام برزاي تبعات ناشي از جدايي بازيكنان با كيفيت فصل پيش خود را كم كنند.

نفت مســجد ســليمان، تــازه واردي اســت كه در همين قدمهاي اول با مشكل برنامه ريــزي و اختالفهاي كادر مديريتي و كادر فني مواجه شــده اســت. اين تيم با محمود فكري به ليــگ برتر صعود كرد اما همــكارياش با فكري در ليــگ برتر ادامه پيدا نكرد. مسجد سليمانيها به سراغ عبدا... ويســي رفتند اما با توجه به خبرهايي كه از اين تيم به گوش ميرســد ظاهرا از روابط ويسي و مديريت باشــگاه هم بوي خوشي به مشام نميرســد. گرچه ويسي اين روزها به دليل عمــل بينياش، تيــم را همراهي نميكند و از بهروز مكوندي خواسته كه اين تيم را همراهي كند اما بعيد نيست اختالفات باعث شود كه دوري چند هفتهاي ويسي از نفت مسجد سليمان طوالنيتر شود و حتي به جدايياش هم بينجامد كه در اين صورت كار نفت مسجد سليمان سخت خواهد شد. بخصوص كــه اين تيم عملكرد چندان قابل قبولي هم در نقل و انتقاالت نداشته است.

بيپولــي، نبودن مديريت مناســب و تصميمهــاي نادرســت فــراوان رفته رفته اوضاع را براي فوتبال جنوب نگران كنندهتر از هميشه ميكند. شــايد اگر دير بجنبيم، مجبور شــويم در آيندهاي نه چندان دور به همه نداشتههاي خوزستان و جنوب، سهميه ليگ برتري در فوتبال را هم اضافه كنيم!

صنعت نفت آبادان از برخي جهات، چند قدمي از دیگر نمایندگان خوزستان جلوتر است. سرمربياش را از پرتغال آورده كه اتفاقا گزینه خوبي است و با سرمربي جدید اردویي در بروجرد برگزار كردهاند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran