Iran Varzeshi

تعليق و نگرانی در اردوگاه آبی

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

معموال‌این‌نقطه‌از‌فصل‌و‌بهتر‌بگوییم‌ «پیش‌فصل»‌زمان‌مناسبی‌برای‌شروع‌ نگران ‌یهای‌یک‌تیم‌نیست‌اما‌استقالل‌ چنان‌تحت‌پرس‌و‌جوی‌هواداران‌ کما ‌لطلب‌خود‌قرار‌دارد‌و‌چنان‌از‌جذب‌ مجدد‌برخی‌نفرات‌شاخص‌خود‌(که‌ امکان‌انتقال‌به‌تی ‌مهای‌خارجی‌پایشان‌ را‌سست‌کرده)‌بازمانده‌که‌همین‌حاال‌ و‌کمتر‌از‌02‌روز‌تا‌شروع‌فصل‌جدید‌ لیگ‌برتر‌هم‌زمانی‌مناسب‌برای‌آغاز‌دور‌ جدید‌دغدغ ‌ههایشان‌به‌شمار‌می‌آید.از‌ مردانی‌که‌«هوایی»‌شده‌اند‌امید‌ابراهیمی‌ فاصله‌ای‌اندک‌تا‌انتقال‌رسمی‌به‌لیگ‌قطر‌ دارد،‌تیام‌به‌طور‌آشکار‌و‌نهان‌در‌حال‌ مذاکره‌و‌چانه‌زنی‌با‌تیم‌های‌عربی‌پر‌تعداد‌ متقاضی‌خویش‌است،‌جباروف‌با‌روشی‌نه‌ کامال‌مشابه‌با‌تیام‌ولی‌نه‌چندان‌متفاوت‌ ابتدا‌تسویه‌حساب‌های‌گذشته‌خود‌را‌با‌ استقالل‌طلب‌کرده‌و‌البته‌پولی‌بیشتر‌از‌ آب ‌یها‌در‌قیاس‌با‌فصل‌گذشته‌می‌خواهد‌ که‌البته‌آنها‌چون‌چنین‌متاعی‌را‌ندارند،‌ مجبور‌به‌اتخاذ‌سیاست‌صبر‌در‌ارتباط‌با‌ وی‌شده‌اند.

اگر يك وجه از قضايــا از همه موارد فوق تاسفآورتر باشد، اين است كه استقالل طوری بر لغو بازی ســوپرجام و يا انتقال آن به زمانی ديرتــر و دورتر اصرار میورزد كه انگار مطمئن اســت بازنده اين مسابقه خواهد بود و اين يك سوءتبليغ بزرگ برای آنها است. از همه جالبتر ارتباط دادن اين درخواســت به مصالح فوتبال ملی است و معلوم نيســت اگر نحوه نمايش و نتايــج حاصله تيم كارلوس كــیروش در جام جهانی جاری در روســيه هم مصالح ملی بوده اســت آنچه آبیها میگويند و میخواهند، چه ارتباطــی با اين مصالــح دارد. آبیها میگويند برگزاری اين مســابقه سنگين در آستانه شروع فصل ضربهای كالن به هر دو تيم (اســتقالل و پرســپوليس) است و بر كل نتايجشان در طول فصل اثر میگذارد اما اين حرف فقط يك معنا را میرســاند كه اســتقالل تا ســر حد امكان درصدد گريز از تبعات شكست در اين شهرآورد تازه اســت. اگر برگزاری مسابقات سرخابیها با رقبای قطریشــان در ليگ قهرمانان آسيا در مرداد ماه بود، شــايد میشد به آنها حق داد اما همانطور كه احتماال میدانيد آن ديدارهای رفت و برگشت (اســتقالل مقابل السد و پرسپوليس برابر الدحيل) در شهريور ماه خواهد بود و حتی اگر اســتقالل شهرآورد سوپرجام را ببازد، وقت برای بازيابی روحی بســيار خواهد داشت. تازه چه كسی میگويد كه استقالل حتما بازنده اين نبرد خواهد بود و مگر ديدار آخر دو تيم در نيم فصل دوم ليگ هجدهم را آبیها با تك گل وريا غفوری نبردند؟ آمده‌ها‌و‌رفت ‌هها

اســتقالل تا اين لحظه مرتضــی آقاخان، ميثم تيموری، محمد دانشــگر، روحا... باقری، الهيار صيادمنش، اميد ســام كن، اميرحسين اســماعيلز­اده و فرشــاد محمدیمير را برای فصل جديد جــذب كرده و اميــد نورافكن را راهی بلژيك كرده و بهنام برزای را نيز از دست داده اســت و با بويان مرد مقدونيهای هميشه مصدوم نيم فصل دوم خــود در ليگ هجدهم نيــز قطع همــكاری كرده و به واقع كســی را جواب گفته اســت كه برخالف تيام يك خريد خارجی كامال ناموفق جلوه كرد. مصدوميتهای ماندگار مرتضی آقاخان و ميثم تيموری در بدو عضويتشان در استقالل اين سوال را به وجود آورده كه مگر در اين تيم رســم نيست قبل از انعقاد هر قرارداد تازهای ســالمتی جسمانی آن نفرات بررســی و در مورد آن يقين حاصل شود و از قضــا آقاخان مثل روحا... باقری كه از خونه به خونه آمده (و شايد سر از نساجی در بياورد!) كانديدای گرفتن جای تيام در صورتی است كه وی ســرانجام رسما اعالم جدايی كند. در ميان بالتكليفها­ی نسبی اســتقالل مجيد حسينی هم وجود دارد كه شــايد مشكل تمديد قرارداد نداشته باشد اما از كســانی است كه در مسير توجه باشــگاهها­ی خارجی قــرار دارد و حضور در جــام جهانی 2۰18 عيــار و قيمت او را باال برده و استدالل آبیها در جذب محمد دانشگر به كارگيری اين مدافع وســط ســابق نفت در روزهايی است كه بر اثر كوچ احتمالی حسينی دچار مشكل كمبود مدافعان وسط شوند. شفر‌در‌آن‌سوی‌ماجراها

از همه جالبتر نظرات و كارهای وينفرد شفر است كه با تصميمهای مديريتی استقالل بيشــترين تفــاوت را دارد و انگار دو طرف به تيمهايی متفاوت تعلق دارند. اين مربی مسن اما همچنان كارآمــد آلمانی ضمن رد كردن 8 بازيكن جوان اســتخدام شده توسط پندار توفيقی مســوول نقل و انتقاالت در تيم آبی، در مورد حفظ يا جواب گفتن برخی نيروهای مسنتر باشــگاه هم با افتخاری و همكارانش اختالف ســليقه دارد و علــی قربانی و جابر انصاری و خط حمله ســرآمدان آنها هســتند حتی تاخيــر در پرداخت مالياتهای شــفر كه سبب شــده بود پاسپورت وی ضبط شود نيــز طبق معيارهای اين مــرد آلمانی خالف قواعــد و عرفهای جاری در فوتبال اســت و چنــد نظری و عــدم يكدســتی و روشهای كاری متفاوت مسائلی اســت كه ايام «پيش فصل» ليــگ هجدهم را به زمانــی كم بار و كمثمر برای آبیها تبديل كرده اســت. زمانی كــه بايد صرف تمرينات فراوان يك گروه تازه و يكدست میشــد اما صرف گردهمايیها­ی نصف و نيمــه اعضای تيمی شــده كه حتی تعداد دقيق پرسنل و اسامی تمامی نفراتشان برای فصل تازه مشخص نيست و نوعی تعليق آشكار بر باشــگاه حكم میراند و سايه توأم با بيم شهرآوردی كه از راه میرسد پايههای اين تعليق را هر روز محكمتر میكند.

از‌همه‌جال ‌بتر‌ نظرات‌و‌کارهای‌ وینفرد‌شفر‌است‌ که‌با‌تصمیم‌های‌ مدیریتی‌استقالل‌ بیشترین‌تفاوت‌ را‌دارد‌و‌انگار‌دو‌ طرف‌به‌تی ‌مهایی‌ متفاوت‌تعلق‌ دارند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran