Iran Varzeshi

چهار شگفت انگيز

-

با برگــزاري كامل ديدارهاي يك چهارم چهره ۴ تيم پاياني جام مشــخص شــد و حاال بيصبرانه در انتظار بازيهاي نيمه نهايي و مشــخص شدن چهره فيناليستها هستيم. با اين وجود اتفاقات و شــگفتيهاي مرحله يك چهارم و حضور غيرمنتظره چهار تيم جديد در مرحله نيمه نهايي، اتفاق حيرت انگيزي بود كه كمتر كسي آن را باور داشت. اتفاقاتي كه مرور آنها خالي از لطف نيست.

نيمهنهايي بدون بيگ فور

پرافتخارتر­يــن تيمهاي جام جهاني، جايي در جمع ۴ تيــم نهايي ندارند. هيچ كدام از ۴ تيــم پرافتخار جــام جهاني يعني برزيل، آلمان، ايتاليــا و آرژانتين در جمع ۴ تيم نهايي جام جهاني روســيه حاضر نيستند و اين اتفاق براي نخستين بار در تاريخ جام جهاني رخ ميدهد. اين ۴ تيم مجموعا ۵۱ بار قهرمان جهان شــدهاند و ۷۳ بار به مرحله نيمهنهايي رسيدهاند. جزييات اين آمار به شرح زير است: آلمــان: ۳۱ حضور در نيمــه نهايي - ۴ قهرماني/ برزيل: ۱۱ حضــور در نيمه نهايي - ۵ قهرمانــي/ ايتاليــا: ۸ حضور در نيمه نهايــي - ۴ قهرماني/ آرژانتيــن: ۵ حضور در نيمه نهايي - ۲ قهرماني بــا اين حــال پرافتخارتر­ين تيمهاي تاريــخ فوتبال جهان، جايــي در جمع ۴ تيم نهايي تورنمنت روســيه ندارند؛ ايتاليا اصال به اين رقابتهــا راه پيدا نكرد، آلمان بدترين نتيجه تاريخش را در جام جهاني به دســت آورد؛ آرژانتين با خوششانســي نهايتا تا يكهشتم نهايي باال آمد و برزيل هم با شكســت مقابل بلژيك به نيمه نهايي نرســيد. ديگر تيم با ۲ عنوان قهرماني، اروگوئه نيز در همين مرحله از دور رقابتها كنار رفت.

قتلگاه كازان

ورزشــگاه كازان آرهنا يكــي از ميزبانان ۸ گانه جام جهاني بوده، ورزشــگاهي كه به طرز عجيبي در اين جام بدل به قتلگاه مدعيان و بزرگان شــده. ورزشــگاه كازان آرهنا در جام جهاني گورســتان سه مدعي بزرگ جام بوده است. كازان اينبار يكي از بختهاي نخست جــام جهاني ۸۱۰۲ روســيه را به زانو در آورد و برزيل با ايــن رقابتها خداحافظي كرد. پــس از پيروزي تاريخي تيم ملي فوتبال كره جنوبي برابر آلمان در مرحله گروهي، حذف شاگردان يوآخيم لوو در اين ورزشگاه رقم خورد. جمعه شب نيز بلژيك روبرتو مارتينس با پيروزي دو بر يك، بليت برگشت برزيليها را صادر كرد. برزيل و آلمان بهعنوان بختهاي نخســت قهرماني پا به روسيه گذاشــتند. با اين حال دو تيم پر افتخار جام جهاني مطابق انتظار پيش نرفتند و در حســرت قهرماني دوباره باقي ماندند. تنها اين دو تيم شب تلخي را در ورزشــگاه كازان آرهنا ســپري نكردند. آرژانتين نيز در اين ورزشگاه شكست خورد و از صعود به دور يك چهارم نهايي باز ماند. نحســي كازان آرهنا آلبي سلســته را نيز در بر گرفت و آنها مقابل تيم ملي فرانســه چهار بر سه شكست خوردند. اين ورزشگاه ديگر در جام جهاني ميزبان ديداري نخواهد بود تا به نوعي گورستان تيمهاي بزرگ لقب بگيرد. نكتــه جالب اينكــه كازان ميزبان دومين بازي ايران در جام جهاني برابر اســپانيا يكي از غولهاي بزرگ بود و با بدشانســي و با يك گل شكســت خورد؛ ديداري كه ايران تا مرز شــگفتي سازي پيش رفت و ميتوانست با تساوي و يا حتي برد برابر اسپانيا، الروخا را در همان دور مقدماتي از گردونه رقابتها حذف كند تا اين نحســي گريبان ماتادورها را نيز بگيرد اما الروخا با خوش شانسي از مهلكه گريخت.

كابوس يك چهارم نهايي نيمار

ســتاره برزيل در ديدار مقابل بلژيك نمايش نااميدكنند­هاي داشــت و نتوانســت در اين ديدار حســاس، كمك چنداني به تيمش بكند. نيمار كه در زمستان گذشته مصدوم شده بود، تمام تالشش را براي بازگشت انجام داد تا بتواند برزيل را در روسيه به قهرماني جام جهاني برساند اما نمايشهاي او در اين رقابتها چنگي به دل نزد؛ به ويژه در ديدار جمعه شــب كه يكي از ضعيفترين نمايشهايش با پيراهن سلســائو را ارائه داد. نيمار در اين ديدار بارها در تالش براي عبور از بازيكنان حريف، توپ را به راحتي از دســت داد تا يكي از ضعيفترين بازيكنان زمين باشــد. او چهار سال قبل در جام جهاني ۴۱۰۲ هم در اين مرحله، در ديدار مقابل كلمبيا دچار مصدوميت شد و ديدار نيمه نهايي را از دست داد. به اين ترتيب او براي دومين دوره پياپي، در مرحله يكچهارم نهايي با بدشانسيهاي بزرگ روبهرو شد؛ يك بار مصدوميت و بار ديگر نمايشي ضعيف.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran