Iran Varzeshi

عراق و ژاپن هم مثل ما سرمربي ندارند

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

از امــروز تا 8۱ دي ماه كه بايد در ورزشــگاه محمد بن زايد ابوظبي مقابل يمن در نخستين بازي جام ملتهاي آسيا ۹0۲ بازي كنيم حدود شش ماه زمان داريم. اگر دنبال عدد دقيقتري هســتيد ميشــود ۱8۱ روز ديگر. فكر ميكنيد تيمي كه شــش ماه تا تورنمنتي با اين اهميت فاصه دارد نبايد ســرمربي داشته باشد يا سرمربياش را بشناسد؟

قرارداد كارلوس كيروش در مردادماه به پايان ميرســد و خبري از تمديد قرارداد با او نيســت و البته هيچ گزينهاي هم براي جانشــيني او وجود ندارد اما شايد نبايد چندان نگران باشيم چراكه ديگر بزرگان آسيايي و آنهايي كه به نوعي مدعي قهرماني در اين رقابتها به حساب ميآيند وضعيت بهتري نسبت به تيم ملي ايران ندارند.

ژاپن كه نمايشــي غرورانگيز در جام جهاني داشــت همين حاال ســرمربي ندارد. آكيرا نيشــينو كه در ماه آوريل سال گذشته جانشين وحيد هليل هودزيچ شــده بود ديگر سرمربي ژاپن نيســت. هر چند قرارداد اين مربي رسما در پايان ماه جوالي تمام ميشــود اما مطمئنا او ديگر سرمربي ساموراييها نخواهد بود. عجيب اينكه بعد از نمايش تحسينبرانگ­يز تيم او در روسيه، كوزو تاشيما رييس فدراسيون فوتبال ژاپن از او و تيم ملي كشورش تمجيد كرد اما در بازگشت اين تيم به سرزمين آفتاب تابان صراحتا اعالم كرد قصد ندارند نيشينو را حفظ كنند چون زمان ســرمربيگر­ي او تمام شده. طي چند روز گذشته از يورگن كلينزمن ســرمربي سابق تيم ملي آمريكا بهعنوان جديترين گزينه سرمربيگري ژاپن نام برده شــده و حتي گفته شــده به او پيشنهاد دستمزد ســاليانه ۲ ميليون يورو دادهاند.

وضعيت سرمربيگري تيم ملي كره جنوبي هم مشخص نيست. اواخر خرداد ســال قبل و بعد از باخت كره در دوحه مقابل قطر فدراسيون فوتبال اين كشور از بيم پاره شــدن نوار 0۱ دوره حضور متوالــي در جام جهاني اين مربي آلماني را با وجود دســتاورده­ايش براي فوتبال اين كشــور بركنار و شــين تائه يونگ گمنــام را جايگزين او كرد. يونگ به هر قيمتــي در لحظه آخر جواز حضور در روســيه را گرفت و در اين مســابقات بعد از دو باخت مقابل ســوئد و مكزيك پاياني غرورانگيز براي فوتبال آســيا و كره جنوبي داشــت و با شكست قهرمان جهان وداعي شــكوهمند از جام جهاني داشــت. البته تيم ملي كره در بازگشت به كشــورش در فرودگاه اينچئون با تخم مرغ استقبال شد. در حال حاضر هيچ خبري از تمديد قرارداد يا ادامه همكاري با يونگ نيست و البته در روزهاي اخير مذاكره با فيليپه اسكوالري هم تكذيب شده است.

تيم ملي اســتراليا قهرمــان دوره قبل جام ملتهاي آســيا البته وضعيت مشخصي دارد. هر چند كانگوروها با برت فان مارويك بازيهاي نسبتا خوبي در روسيه ارائه دادند اما از قبل مشخص شده بود او بعد از اين مسابقات كنار ميرود و گراهــام آرنولد هدايت اين تيم را بر عهده خواهد گرفت. مربي كه پيش از اين در دو سه مقطع بهعنوان دستيار و سرمربي در تيم ملي استراليا كار كرده است.

از وضعيت عربستان سعودي اما هيچ خبري نيست. آنها با برت فان مارويك به جام جهاني رسيدند و بعد از آن براي 5 ماه بائوساي آرژانتيني را در راس كار قرار دادند. خوان آنتونيو پيتزي كه شــيلي را قهرمان كوپا آمهريكا كرده بود در جام جهاني روي نيمكت ســعوديها نشســت و بعد از دو باخت نااميد كننده، با برد جام را ترك كرد و ظاهرا سعوديها ميخواهند با او به جام ملتها بيايند.

تيــم ملي امارات كه با مهدي علي در جام ملتهاي 5۱0۲ به مقام ســوم رســيد از آبان ســال قبل آلبرتو زاكروني ايتاليايي را جايگزين ادگاردو بائوساي آرژانتيني كرد. زاكروني كه ســابقه قهرماني جام ملتها با ژاپن را دارد با امارات دنبال قهرماني در خانه اســت. چين نيز با مارچلو ليپي ادامه خواهد داد و روي نيمكتش ثبات داشــته است. چين ايســتگاه آخر ليپي در دنياي مربيگري است اما فدراسيون فوتبال اين كشور اعالم كرده در صورت موفقيت در جام ملتها تا ۲۲0۲ با او تمديد ميكند. اما وضعيت نيمكت عراق همگروه ما در جام ملتها به هم ريخته اســت. حدود يك ماه قبل باسم قاسم از سرمربيگري عراق بركنار شد و هنوز جانشينش معرفي نشــده. از فدراسيون فوتبال عراق تنها شنيدهايم جايگزين او خارجي اســت. اخيرا شــايعه پيشــنهاد عراق به برانكو هم از سوي فدراسيون فوتبال اين كشور تكذيب شد.

ازبكســتان هم با تيمي فوقالعاده جوان، تيمور كاپادزه را در راس كار دارد و قرار اســت بعد از حضور در بازيهاي آسيايي با همين تيم و همين كادر فني به جام ملتها بيايد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran