Iran Varzeshi

كليد خانهام را بعد از عكس يادگاري پس گرفتند!

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

خيلي زياد دلخور اســت از خلف وعدههاي مكرر و بيتوجهي پي در پي مسووالن ورزشي و غير ورزشي استان اصفهان. اينطور كه از درددل و گاليههايش پيدا است، بعد از المپيك ريو تا به امروز هر آنچه در زادگاهش (استان اصفهان) به او وعده داده بودند، فقط در حد حرف و گرفتن عكس يادگاري خالصه شده است. گويا مدير كل ورزش استان اصفهان و ساير دستاندركار­ان تصميمساز اين استان بعد از درخشش مرادي در المپيك ريو و رقابتهاي جهاني 2017 آمريكا، طوري ركوردشكن تاريخسازشا­ن را نقرهداغ كردهاند كه سرانجام سهراب به سيم آخر زد و نسبت به وعدههاي كذب و توخالي كه در اين مدت به او داده بودند در گفت و گو با ايران ورزشي واكنش نشان داد.

گزارش اول- شــايد افرادي كه عالقهمند به وزنهبرداري هســتند باورشان نشود سهراب مرادي لب به گاليه باز كرده و از نامهرباني و كم لطفيهايي كه در حقش روا شــده گاليه كند! زيرا همه تا به امروز ســهراب را يك ورزشــكار بي ســرو صدا و كم حاشــيه ديدند. ســتارهاي كه حتي بعد از ركوردشــكن­ي و مدالآوري در بازيهاي المپيــك و رقابتهاي جهاني هم در عين آرامش، خيلي بي سر و صدا تخته مسابقه را تــرك ميكند. انگار نه انــگار كه ركوردهاي جهان را شكســته و براي ورزش ايران با دستان پرتوان خود تاريخســاز­ي كرده اســت اما حاال ديگر كاسه صبر ســهراب لبريز شده. آنقدر كه او در آســتانه بازيهاي آســيايي 2018 لب به گاليه باز ميكند و از اتفاقهاي تلخ ميگويد.

روزي كه ســهراب مرادي بعد از كســب مدال طال در رقابتهــاي جهاني 2017 آمريكا و ركوردشكني تاريخي كه در آناهيم ثبت كرد، به ايران ورزشــي آمد و ميهمــان ما بود، گفت: «مــن قهرمان جهــان و المپيكم امــا نه خانه دارم و نه شــغل.» حرفي عجيــب از زبان يك قهرمان بينالمللي كــه در بازيهاي المپيك و رقابتهاي قهرماني جهان، شجاعانه و با عزت از غرور و اعتبار ورزش ايران دفاع كرده بود. بعد از آن موج رسانهاي عجيبي درباره گاليه مختصر، ولي تكاندهنده ســهراب شــكل گرفت. آنقدر گســترده كه تقريبا مطمئن شــديم به واسطه

ســتاره طاليي وزنهبرداري جهان و المپيك با تاكيد بر اين موضوع كه خوشــحال بوديم حداقل اســتاندار اصفهان بهعنوان يك چهره ورزشي درد ورزشــكارا­ن را حس ميكند امــا دقيقا عكس اين موضوع براي مــا رخ داده اســت، میگويد: «يادم هســت وقتي از المپيك برگشــتم، در ديداري كه با آقاي مهندس مهرعليزاده در اســتاندار­ي استان داشتيم، آقاي مهرعليزاده خيلي وعده و وعيد دادند كه بهعنوان نخستين ورزشكار طالي المپيك استان همــه جوره از من حمايــت ميكنند و نميگذارند كه بــراي ادامه افتخارآفري­ني در دنياي وزنهبرداري دغدغهاي به جز وزنه زدن و تمرين كردن داشــته باشم.

به جرات ميتوانم بگويم كه بعد از آن ديداري كه داشــتيم حتي براي ديدار مجدد با اســتاندار و گفتن مشــكالت و دغدغههايم بايــد از قبل وقت مالقات بگيرم! حتي نميتوانم با اســتاندار محترم اســتاني كه اين همه برايش افتخار كسب كردم و پيگيريهايي كه به دنبــال مطالبه بحق قهرمان طاليي و ســتاره وزنهبرداري ايــران در عرصه بينالمللي شكل ميگيرد، قطعا مشكل نداشتن ســرپناه براي دوره بازنشســتگ­ي اين قهرمان و شــغلي ثابت براي امرار معاش سهراب با درايت مسووالن خصوصا مديران ورزشي و غير ورزشي اســتان اصفهان حل ميشــود اما نه تنها اين مشكل ســهراب حل نشده، بلكه مشخص شده كه مســووالن ورزش اســتان ضمن اســتفاده ابزاري از شرايط ويژه قهرمان وزنهبرداري جهان و المپيــك، او را نقرهداغ كردهانــد. گويا بعد از رسانهاي شدن موضوع نداشتن شغل و خانهاي بــراي امرار معــاش و ادامه زندگــي، مديركل ورزش اســتان با هماهنگي شهرداري اصفهان مسكني را براي سهراب مرادي بهعنوان هديه و پاداش المپيكي اين وزنهبردار تدارك ميبينند. همه چيز تا جايي كه آنها در مراســم اهدا كليد آپارتماني كه بهعنوان پاداش براي سهراب مرادي در نظر گرفته بودند بعد از گرفتن عكسهاي يادگاري خوب پيش مــيرود. اما چند روز بعد از اين مراسم نمادين و تبليغاتي، وقتي سهراب مرادي تصميم ميگيرد دستي به ســر و شــكل آپارتمانش بكشد، از دفتر مدير كل ورزش اســتان بــا او تماس ميگيرنــد و از قهرمــان وزنهبــردا­ري جهــان و المپيك ميخواهند كه كليد واحد مســكوني اهدايــي را كه چند روز قبل در مراســمي به او هديه داده بودند را به آنها بازگرداند. آنها از سهراب ميخواهند كه كليــد را برگرداند، چون در آن مراسم، اين آپارتمان به صورت نمادين به او داده شــده و قرار است بعد از بازيهاي آسيايي در شرايطي بهتر اين برنامه تكرار شود! سهراب هم چارهاي نداشته جز اينكه كليد را تحويل بدهد. حاال سهراب مانده با آن همه خواب و خيالــي كه در نظر گرفته بود. انگار نه انگار كه اين خانه حق او و پاداش قانونياش بوده اما مســووالن ورزش استان بدون اينكه آب از آب تكان بخورد عكسهاي يادگارياشا­ن را كنار قهرمان المپيك گرفتند، استفاده تبليغاتي خود را از خبر خانهدار شــدن سهراب بردند اما نهايتا چيزي دســت قهرمان بازيهاي المپيك 201۶ را نگرفته است! مدالهاي خوشرنگ گرفتم به صورت تلفني حرف بزنم و دردم را با او در ميان بگذارم.

حاال شما ببينيد براي من بهعنوان ورزشكاري كه اين همه براي شهر و استانم افتخار كسب كردم با اين همه بيتوجهي و كم لطفي چه انگيزهاي باقي ميماند كه دوباره همان راه را بروم با اين تفاوت كه امروز ميدانم كســب مدال و افتخارآفري­ني سهراب مرادي براي مسووالن استان اصفهان هيچ فرقي با عدم موفقيت او در ميادين مختلف بينالمللي ندارد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran