Iran Varzeshi

تلفيقي از جوان و باتجربه

-

مســابقات كشــتي نوجوانــان جهان در كرواســي با نتيجهاي ماندگار و تاريخي براي كشــتي ايران به پايان رسيد. در اين مسابقات كه در شــهر زاگرب برگزار ميشــد نوجوانان كشــتي ايران در پايان در هر دو رشــته آزاد و فرنگــي بــه عنــوان قهرماني رســيدند تا نتيجهاي تاريخي براي كشتي ايران ثبت شود. كشتيگيران نوجوان در كشتي آزاد بعد از 22 سال در اين دوره از رقابتها به عنوان قهرماني رســيدند و در كشــتي فرنگي هم شاگردان فرشــاد عليزاده در حالي كه كمتر كســي به آن فكر ميكرد توانســتند به اين مهم برسند. فرنگــيكار­ان نوجــوان در 5 وزن اول صاحب 4 مدال شــدند. يك طال توســط اميرحسين خوانســاري در وزن 55 كيلوگــرم، يك نقره توسط سجاد عباسپور در وزن 48 كيلوگرم و دو برنز توسط حسين قاسمي و محمد ناقوسي در اوزان 5۶ و 80 كيلوگرم به دست آمد. در 5 وزن دوم هم يك طال و يك نقره توسط محمد نصرتي در وزن 92 كيلوگرم و شــاهين بداغي در وزن 0۶ كيلوگرم به نام ايران ثبت شــد تا كشــتي فرنگي ايران در رده نوجوانان باالتر از روسيه و تركيه در صدر قرار بگيرد.

در بين اين كشتيگيران شاهين بداغي نمايــش فوقالعادها­ي را از خــود ارائه كرد و زيباتر از همه كشتي گرفت و برخالف شكست در مسابقه فينال كه با ناداوري محض روبهرو شد، توانست نظر همه عالقهمندان به كشتي را جلب كند. او در اين رقابتها براي رسيدن به فينال كشتيگيران همه كشورهاي مطرح و صاحبنام را از پا درآورد. ابتدا كشتيگيري از آمريكا، بعد حريفي از روسيه و بعد كشتيگير آذربايجان يكي پس از ديگري مغلوب شاهين بداغي شدند. شاهين بداغي در اين مسابقات «سالتو بارانداز»هايي را اســتفاده كرد كه از ســوي اتحاديه جهاني هم مــورد توجه قرار گرفــت و تا چنــد روز در صفحــات مجازي اتحاديه جهاني به نمايش درآمد. اين نمايش خيره كننده البته از ســوي ديگر نفرات تيم هم به نوعي ديگر به نمايــش درآمد. نفراتي مثل محمد نصرتي و اميرحســين خوانساري كه از انديمشــك به تيم ملي رسيده بود، در اين رقابتها خوش درخشــيدند و البته ثابت كردند كــه ميتوان به مربيــان جواني چون فرشاد عليزاده و بهروز حضرتيپور هم اعتماد كرد. اين نوجوانان آيندهدار زير نظر فرشــاد عليزاده كه در ابتدا ســر نخواستنش دعوا بود به اين قهرماني مهم رسيدند و خوب است كه اعضاي شــوراي فني به اين نكته مهم توجه كنند.

كسب دو عنوان قهرماني در اين دوره از رقابتها توســط تيمهاي كشتي فرنگي و آزاد نوجوانان كه شايد براي نخستين بار در تاريخ رخ ميدهــد كه همزمــان در يك دوره با هم قهرمان ميشــوند، يك موفقيــت بزرگ براي فدراسيون كشــتي محسوب ميشود. بنابراين بايد به اين فدراسيون بابت اين موفقيت بزرگ تبريك گفت اما در كنار اين موضوع مهم اين سوال را هم مطرح كرد كه آيا با اين دو قهرماني تمامي مشــكالت كشتي رفع ميشود؟ جواب ســوال حتما منفي است. كشتي ايران هنوز با وجود همه موفقيتهاي تاريخي با مشــكالت بزرگي روبهرو اســت و هرگز نميتوان با اين دو قهرماني بزرگ و دوستداشــت­ني به آينده كشــتي اطمينان داشت. سالهايي كه كشتي آزاد ايــران در رده جوانان بــا محمد طاليي پياپي قهرمان جهان شــد را به ياد بياوريم و اين ســوال را مطرح كنيم كه نفرات آن تيمها كجا هســتند؟ كسي از يونس سرمستي، صابر خانجاني، پيمان ياراحمدي و خيليهاي ديگر كــه در آن تيمها حضور داشــتند، خبر دارد كــه االن كجا هســتند؟ از آن قهرمانها فقط حســن يزداني به كشتيگير ششدانگ تبديل شــد و عليرضا كريمي، مجتبي گليج و يونس امامي هم هنوز نتوانســته­اند به كشتيگيران ششدانگ تبديل شوند.

بنابراين در كنار اين قهرماني بزرگ بايد بــه فكر نقاط ضعف بود و براي رفع آنها تالش كرد تا اين قهرمانيها به نتيجه برسد.

خادم: این موفقيتها پيام مهمي دارند

كسب دو عنوان قهرماني در رده نوجوانان جهان براي كشــتي باعث شده تا رسول خادم فعال دهان منتقدان كشــتي را ببندد. رسول خادم رييس فدراسيون كشتي بعد از قهرماني تيم ملي كشــتي فرنگي در مسابقات جهاني كرواســي گفت: «بــه لطف خــدا، از حمايت مردم عزيــز، خانوادهها، مربيــان زحمتكش سازنده شهرستانها و مربيان تيم ملي و تمام مجموعههايي كه در ايــن راه كمك كردند تا اين نوجوانــان اين افتخار ارزشــمند را براي كشــور رقم بزنند، تشــكر ميكنيــم.» خادم در ادامه با اشــاره به برنامهريزي فدراســيون براي ســالهاي آينده ادامه داد: «كسب مقام قهرماني جهاني هم در كشــتي آزاد و هم در كشــتي فرنگي پــس از 22 ســال به صورت همزمــان، پيام بزرگي براي تمــام نونهاالن و نوجوانان كشــور دارد كه با صرف كردن فعل خواســتن ميتوان خيلي از محدوديتها را از پيشرو برداشــت و به موفقيتهاي بزرگ هم نائل شد.» رييس فدراسيون كشتي همچنين گفت: «نوجواناني كه امروز در كشــتي آزاد و فرنگي، قهرمان جهان شدند قهرمانان ملي ما در المپيكهــا­ي 2024 و 2028 خواهند بود كه اميدوارم تا وقتي پيراهن تيم ملي را بر تن دارند بــا آبرو و عزت براي ايران افتخارآفري­ني كنند.»

بــا هماهنگــي انجام شــده بين فدراسيون واليبال و كميته ملي المپيك 18 بازيكن در سامانه رسمي بازيهاي آســيايي 2018 اندونزي ثبتنام شدند. اردوي تيم ملــي واليبال ايران از تاريخ ۶2 تيرماه در محل فدراســيون برگزار ميشــود. بنا به هماهنگيهــ­اي انجام شده بين فدراســيون واليبال جمهوري اسالمي ايران و كميته ملي المپيك 18 بازيكن در سامانه رسمي مسابقات ثبت نام شــدند تا در صورت نياز و مشكالت پيشبيني نشده امكان تغيير در فهرست 14 نفره ابتدايي ايجاد شود. اردوي تيم ملي واليبال ايران با 15 نفر آغاز ميشود و 3 بازيكــن پس از پايــان رقابتهاي قهرماني جوانــان آســيا در بحرين به تمرينات اضافه ميشــوند تا تيم با تمام نفرات براي بازيهاي آســيايي جاكارتا آماده شــود. ســعيد معــروف، محمد طاهري وادي، فرهاد ســالافزون، امير غفور، صابر كاظمــي، ميالد عباديپور، فرهاد قائمي، محمدجــواد معنوينژاد، ميثم صالحي، ســيدمحمد موســوي، ســامان فائزي، علياصغــر مجرد، علي شــفيعي، مهــدي مرنــدي، مصطفي حيدري، مرتضي شــريفي، اميرحسين توخته و محمدرضــا حضرتپور نفرات دعوت شده به اردوي تيم ملي هستند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran