Iran Varzeshi

سوريان: هنگام بازيهاي ايران تا مرز سكته رفتم

-

حميد سوريان مدتهاست از دايره طاليي فاصله گرفته و ترجيح ميدهد كه ديگر حوالي تشك و حاشيههاي آن آفتابي نشود. بعد از ناكامي تلخ در المپيك ريو، حميد را ديگر در حوالي كشــتي و ورزش نديدهايم. نه تمرين، نه خداحافظي و نه مصاحبه. ســتاره 7 طاليي ايران اما در بطن ورزش هميشــه حضور دارد و آن را پيگير است حتي اگر روزه سكوت گرفته باشد. بازيهاي جام جهاني بهانه خوبي بود كه با سوريان از كنار تشك كشتي دور شويم و به فوتبال بپردازيم. صحبتهاي ســتاره بيرقيب كشتي فرنگي ايران درباره فوتبال، جام جهاني و حواشي آن جذاب و خواندني است. جام جهاني 2018 را دنبال ميكني؟

بلــه. بازيهاي جام جهانــي را كامل پيگيري ميكنم و بازيها را بيش و كم ديده ام. بازيهاي ايران را چگونه ديدي؟

اشــك ريختيم و لذت برديم. قبلتر شايد به اين صورت دنبال نميكردم. جام جهاني 98 و ۴9 را به ياد دارم. در جام جهاني 98 اتفاقات خوبي براي فوتبال ما افتاد. ضربه سري كه حميد استيلي زد و رسيدن ما به جام جهاني روزهايي از فوتبال بود كه در خاطران همسنوسالها­ي من و بزرگترها نقش بســت و هيچ وقت فراموش شدني نيست. بعد از زمان 98 تنها مرتبهاي كه به خودمان افتخار كرديم و لذت برديم و حتي نقدهايي مبني بر بهتر بودن ما و صعود ما بود، همين جام جهاني بود. در گروهي بوديم كه رقباي سخت و صاحب ســبكي در دنيــا و هر كدام صاحب عنوان و مقــام بودند. تقريباً عملكرد خوبي بود و كارنامه، كارنامه قابل قبولي بود. احســاس نميكردم تا ايــن حد تحت تاثير قرار بگيرم و به جرات ميتوانم بگويم در روزهاي بازي ايران چنين بار تا مرز سكته پيش رفتم. كدام بازي بيشتر به دلت نشست؟

همه بازيها قشنگ بود. وقتي در رقابتهايي در آن سطح و در رويدادي مثل جام جهاني تيم ايران حضور پيدا ميكند، داستان متفاوت ميشود ولي در كل بازي با پرتغال خيلي به دلم نشست. عملكرد كدام بازيكن بيشتر راضي كننده بود؟

همه بچهها خــوب بازي كردند چون فوتبال يك ورزش تيمي اســت و بچهها با همه وجود تالش كردند كه اين براي مردم ارزش است. من بيننده وقتي پاي تلويزيون مينشينم و ميبينم كه نمايندگان كشورم و كساني كه نگاه ۰8 ميليون ايراني به دنبال آنهاســت، با تمام وجود خودشان را جلوي توپ مياندازند براي اينكه خط دروازه برايشــان ارزشــمند است، كارشان قابل ستايش و احترام است. پنالتي كه بيرانوند مقابل رونالدو گرفت، اتفاق بسيار خوبي بود و قطعا در تاريخ ما ثبت خواهد شد. دفاع و دوندگي بچهها خيلي خوب بود. قبول داريم كه بازي گروهي است ولي اگر بخواهي نام يك بازيكن را بياوري، به نظر تو چه كسي بهترين بازيكن زمين بود؟

خط دفاع ما خيلي خوب بازي كرد. بچهها در خط حمله هم تحت فشار بودند. مهدي طارمي ميتوانســت توپ آخر را وارد دروازه كند ولي به دليل شدت و فشاري كه روي او بود متاسفانه اين توپ گل نشد. لحظههاي سخت ورزش قهرماني را تجربه كرده و از نزديك لمس كردهام. از طارمي صحبت كردي و موقعيت فوقالعادها­ي كه از دست داد و انتقادات فراواني را موجب شد...

لحظــهاي كه توپ زيــر پاي مهدي طارمي آمد، از فشــار زياد دروازه را نميديد. قطعا ضربان قلب طارمي باال بود كه قدرت تصميمگيري نداشــت. تجربه مســابقات المپيك در دقيقه ۵ را داشــتم. دقيقه ۵ كشتي خودم با حريف ژاپني در ثانيههاي آخر را كه مرور ميكنم، نه چيزي ميشــنيدم و نــه چيزي ميديدم. حاال كه فوتبال ۰9 دقيقه اســت. قطعا مهدي طارمي هم ضربان قلب بااليي داشــت كه نتوانست آن ضربه را درست بزند و توپ در دروازه پرتغال قرار بگيرد و ما صعود كنيم. مهدي طارمي بســيار خوب و جنگنده بازي كرد و الحق نمره همه بچهها نمره قبولي است. عملكرد كيروش را چگونه ارزيابي ميكني؟

احساس ميكنم نتيجه زحمات آقاي كيروش در جام جهاني مشهود بود. تركيب تيمي بســيار خوبي داشتيم معموال ما ايرانيها چندان در كار تيمي قوي نيســتيم و نميتوانيم تيمي كار كنيم ولي تيم ملي فوتبال ما يكدست بود. يازده نفر همدل و متحد بودند و اين را مديون كيروش هستيم. از صفر تا 20 چه نمرهاي به كيروش ميدهي؟

اجــازه بدهيد اهل فن به ايشــان نمره بدهند. با توجه به داســتانها و حواشــي كه ورزش بزرگي مثل فوتبال دارد و امروز از اين ورزش بهعنوان صنعت فوتبال نام ميبرند، من به كيروش نمره قبولي ميدهم. مشــخص اســت كه ايشان جزو بهترين مربيان دنيا هستند و عملكردشان باعث شده چنين جايگاهي داشته باشند. حميد سوريان به جز ايران طرفدار كدام تيم جام جهاني است؟

به خاطر مسي آرژانتين را دوست داشتم و بعد از حذف آرژانتين، برزيل را كه فكر ميكنم فوتبال در برزيل معنا ميشود. بعد از حذف برزيل انگيزهاي براي ديدن جام جهاني ندارم. پس ديگر مسابقات را دنبال نميكني؟

چــرا دنبال ميكنم. بلژيك هم پديدهاي اســت در جام جهاني. همانطور كه همه كارشناسان هم راجع به اين موضوع صحبت ميكنند. رقابت خيلي خوب و فينال زودهنگامي بين فرانســه و بلژيك خواهد بود. اميدوارم يك فوتبال جذاب مثل فوتبال برزيل و بلژيك باشــد و همه لذت ببريم و كار به وقت اضافه بكشد تا نيم ساعت ديگر پاي آن فوتبال باشيم. حاال كه آرژانتين و برزيل از دور خارج شــدند، دوست داري كدام تيم قهرمان شود؟

از بعد احساســی ايران. همه دوســت داريم ايران قهرمان شود هرچند از بعــد منطقي از روز اول از روي كاغذ هم مشــخص بود كه ما نميتوانيم از گروه صعود كنيم. شايد با بخت و شانس خوب ميتوانست يك هديه خوب در روزهاي سختي كه كشور و مردممان سپري ميكنند باشد ولي متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. كدام بازيكن، ستاره جام تا امروز بوده؟

مســي. البته بهعنوان بهترين بازيكن اين جــام ادن آزار بازيكن بلژيك داستاني متفاوتتر از بقيه داشت. بازيهاي قبلي برزيل در اين مسابقات را نديدم ولي در بلژيك برزيليتر از همه ادن آزار بازي كرد. علي پروين در گفتوگويي اعالم كرد به نظر من مسووالن همين كه فوتباليسته­اي ما به ايران رسيدند، پاي پرواز به هر كدام يك كليد آپارتمان دو ميلياردي به آنها بدهند. موافق اين موضوع هستي؟

من با هر چيزي كه آقاي پروين بگويد موافقم. اين كمترين كاري اســت كه ميتوان در قبال زحماتي كه بچهها كشــيدند انجــام داد. وقتي رامين رضاييان خودش را روي خط دروازه انداخت اين بســيار قابل احترام است و نميتوان قيمتي روي آن گذاشــت. شايد دادن يك كليد آپارتمان ارزش بسيار كمي است در قبال كاري كه اين بچهها انجام دادند. كار بچهها قطعا مادي نبوده و كاري بوده كه براي كشــور و ميهن و مملكتشــان كردند و با هيچ چيزي در اين دنيا قابل قياس نيســت. مــن اين را به جرات ميگويم چون چندين مرتبه در بازي با پرتغال لحظاتي گرمم ميشد و لحظاتي دچار لرز ميشدم. بعد از فوتبال تازه متوجه شدم كه از شرايط عادي خودم خارج شده بودم و اين چيزي نيست كه بتوان ارزش ريالي براي آن قايل شد. استقاللي هستي يا پرسپوليسي؟

هر دو تيم پايتخت را دوســت دارم. اوايــل چندان فوتبالي نبودم و چند ســالي اســت كه عالقهام به فوتبال بيشتر شده. تيمي كه بهتر بازي كند را بيشتر دوست دارم. استقالل و پرسپوليس را خيلي دوست دارم. بيشتر هم به واسطه بزرگان و عزيزاني است كه براي فوتبال توپ زدند. استقالل را به خاطر وجود آقاي قلعهنويي و ديگر عزيزان دوست داشتم و دنبال ميكردم. پرســپوليس را به خاطر آقاي پروين، آقاي دايي، علي كريمي و كساني كه باعث افتخار بودنــد و در رده ملي هم به ورزش مملكت خدمت كردند. هر دو تيم را خيلي دوست دارم. در يك بازي وقتي استقالل گل خورد از استاديوم بيرون آمدي؟

دليل آن اين بود كه هم بارندگي شــد و هم اينكه قرار بود به مسابقات آسيايي اعزام شــوم و فرداي آن روز مسافر بودم. براي همين برگشتم كه استراحت كنم. حميد ســوريان اگر كشتيگير نميشد، در عرصه ورزش چهكاره ميشد؟

سوال سختي اســت. قطعا استعدادي وجود داشته كه جذب اين رشته ورزشي شدم و ميتوانم بابت انتخابم به خودم نمره و كارنامه قبولي بدهم ولي اگر كشــتي را دنبال نميكردم در يك رشــته ورزشــي ديگر و شايد فوتبــال اين كار را دنبال ميكــردم. به خاطر عالقهاي كه از بچگي به اين ورزش داشتم و در محلههاي جنوب شهر بزرگ شدم و از زماني كه خودم را شناختم و راه رفتم هميشه يك توپي بوده كه با آن بازي ميكردم. الگوي ورزشي حميد سوريان چه كسي بوده؟

ما قهرمانان بزرگي داريم ولي مهم ويژگيها و منش اخالقي است كه بعضيها را بزرگتر از ديگران ميكند. آنها ارزشــمندت­ر اســت و الگوهاي بزرگتر و بهتري ميتوانند باشند. خيلي از عزيزان در مقاطع مختلف براي من ايجاد انگيزه كردهاند و از صميم قلبم دوستشــان داشــتم و دوست داشتم مسير آنها را دنبال كنم اما اگر قرار باشد از فوتبال نام كســي را ببرم، قطعا پروين و دايي. عملكردشان را وقتي نگاه ميكنيم از همه لحاظ يك شخصيت محبوب و دوست داشتني هستند كه در عين حال افتخارات بزرگي هم كسب كرده و از جميع جهات در باالترين جا قرار دارند. در ورزش كشــتي هم اســاتيد و قهرمانان و بزرگان زيادي وجود دارند. چون در محله شهرري بزرگ شدم از نزديك با عليرضا دبير آشنايي داشتم و او را دوست داشتم و الگوي مسير من بوده و خيلي از عزيزان و بزرگان كه خارج از ايران بودند و قهرمان بودند آنها را هم هميشه دوست داشتم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran