Iran Varzeshi

خطشكــن نقـــرهاي

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

‌حســين ســلطاني وزنهبردار آيندهدار دسته ۷۷ كيلوگرم تيم وزنهبرداري جوانان، يكي از اســتعداده­اي ناب وزنهبرداري ايران اســت كه در زادگاهش زنجان زير نظرعلي نصرتي، مربــي كاربلد و خوشــفكر خود پا گرفت. او ســپس به تيم ملي پايه رســيد و تحــت هدايت فني محمد حســين برخواه رشــد كرد و ســريعتر از آنچــه پيش بيني ميشد اوج گرفت. ســلطاني در رقابتهاي جهاني 201۸ جوانان، باز هم فراتر از انتظار ظاهر شــد و با پيشرفت ركوردي خوبي كه در اين آوردگاه معتبر داشــت، موفق شــد روند صعــودي موفقيتهاي بينالمللي خود را با كسب 2 نشــان نقره و يك برنز جهان همچنان پرشتاب و با قدرت ادامه دهد.

او آيندهاي درخشــان پيــش رو دارد، زيرا پلههاي ترقي را آهســته و پيوسته طي كرده و در جايگاهي كه لياقتش را داشــته جا گرفته اســت. حسين سلطاني مليپوش ۷۷ كيلويي تيم وزنهبــردا­ري جوانان ايران، چند سالي است كه با درخشش در تيمهاي مختلف رده ســني پايه طوري نظرها را به خود جلب كرده است كه اغلب كارشناسان و اهالي فن در رشــته وزنهبــردا­ري او را از نظر توانايي شــبيه به كيانوش رستمي فوق ســتاره طاليي وزنهبرداري ايران در دنياي وزنهبرداري ميدانند.

حسين ســلطاني وزنهبردار ۷۷ كيلويي تيم جوانان ايران چندي پيش در ازبكستان و شــهر اورگنج، موفق شــد در پيكارهاي آســيايي جوانان با ثبــت ركوردهاي 144 كيلوگرم در حركت يكضرب، 0۸1 كيلوگرم در دو ضرب و مجموع 42۳ كيلوگرم صاحب سه نشان ارزشمند طال و عنوان قهرماني قاره آسيا شود. مليپوش جوان كشورمان بعد از كسب موفقيت در رقابتهاي آسيايي جوانان بالفاصلــه خود را براي حضور و درخشــش در پيكارهاي جهاني جوانــان مهيا كرد. به هميــن دليل كادرفني تيمهــاي پايه روي او بهعنــوان يكي از ســتارههاي پراميد تيم جوانان، همچنين شــانس مسلم مدالآوري در رقابتهاي قهرماني جهان سرمايهگذار­ي جدي كرد. البته سلطاني هم با كسب افتخار و مدالهاي خوشــرنگ جهاني، در بهترين حالت ممكن پاســخ اعتمــاد و توجه ويژه كادرفني و فدراسيون وزنهبرداري را داد.

رقابتي فشرده براي طالیي شدن در دسته 77 كيلو!

حســين ســلطاني نخســتين نماينده وزنهبرداري ايران در رده ســني جوانان بود كه بهعنوان وزنهبردار ۷۷ كيلويي كشورمان در تاشكند به مصاف رقباي قدرتمند جهاني خود رفت. سلطاني در شــرايطي بايد براي كســب مدال جهانــي از ســد وزنهبردارا­ن قدرتمند لتوني و ارمنستان عبور ميكرد كه توقع از او نيــز بهعنوان قهرمان وزنهبرداري قاره آســيا در اين وزن باال بود. ضمن اينكه نتيجه و عملكرد مثبت يــا منفي احتمالي ســلطاني به عنوان نخســتين نماينده تيم وزنهبرداري جوانان كشــورمان در اين دوره از رقابتها قطعا متوجه ســاير وزنهبردارا­ن و كادرفني تيم هم ميشــد. به همين دليل وظيفه حسين ســلطاني بهعنوان صفشكن وزنهبرداري ايران در نخســتين قدم خيلي مهم و حساس بود.

ســلطاني اما با توجه به اينكه در كنار كادرفنــي تيم جوانان، مربي ســازنده خود يعني علي نصرتي را هم داشــت، با خيالي آســودهتر براي رقابت با رقباي جهاني خود در پشت صحنه مهياي دست به وزنه شدن در پيكارهاي جهاني ازبكســتان شد. همين موضوع عامل بسيار مثبت و انگيزشي خوبي براي ســلطاني بود كه با اســترس كمتري پشت وزنههاي انتخابي كادرفني قرار بگيرد.

«پوش پرس»هاي سلطاني در تاشكند عمل نكرد

حسين سلطاني مثل بيشتر وزنهبردارا­ن قدرتي و صاحب ســبك وزنهبــردا­ري ايران در حركت دوضرب كه نســبت به يكضرب حركت قدرتيتري به شمار ميرود، به خاطر شــرايط فيزيكي و توان عضالني خوبي كه دارد، اغلب ركوردهاي خوبي را در مسابقات مختلــف از خــود به جــا ميگــذارد. مثل مسابقات آســيايي اورگنج كه او موفق شد با ثبت وزنه 0۸1 كيلوگرمي صاحب نشــان طالي دوضرب و مجموع قاره آســيا در اين وزن شود. البته سلطاني در حركت دوضرب به جاي استفاده از تكنيك قيچي از تكنيك «پوش پرس» كه حركت مورد عالقه شــرق آسياســت، براي تكميل دوضرب اســتفاده كرد. تكنيكي كه در بيشتر موارد به خوبي از پس آن بــر ميآيد اما در رقابتهاي جهاني 201۸ ازبكســتان گويا خيلــي وزنهها روي

5 كيلوگرم افزایش ركورد در یكضرب

سلطاني با شروع مسابقه دســته ۷۷ كيلوگرم در حاليكه براي ايستادن روي ســكوي قهرماني دو وزنهبردار قدرتمنــد يعني ريتوارس ســوهاريوس از لتوني و رافيك وارتانيان از كشــور ارمنســتان را بهعنوان رقيب كنار خود احساس ميكرد، در نخســتين حركت يك ضربش وزنه 141 كيلوگرم را به راحتي باالي ســر برد. ســلطاني در حركت دوم يكضرب وزنه 146 كيلوگرمــي را مهار كرد و در حركت ســوم و آخرين حركت يكضربش با مهار وزنه ۹41 كيلوگرم، ضمن اينكه او افزايش 5( كيلوگرمي) ركوردي در مقايســه با رقابتهاي آســيايي اورگنج داشت، بعد از ريتوارس لتونيايي صاحب مدال نقره حركت يكضرب جهان در اين دسته وزني شد. ريتوارس سوهاريوس از لتوني با 156 كيلوگرم در اين حركت طال گرفت و و غيرت آيتموراتوف از ازبكستان با 146 كيلوگرم به مدال برنز اين حركت بسنده كرد. دست ســلطاني خوب جفت و جور نشد تا او بتواند با يك (پوش پرس) عالي حركتش را تكميل كنــد. به همين دليل ســلطاني در حركــت اول دوضرب خــود وزنه 1۷1 كيلوگرمــي را با موفقيت باالي ســر برد اما در حركت دوم دوضرب نتوانست وزنه 6۷1 كيلوگرمي را باالي سرش به پرواز در بياورد تا كار براي طاليي شدن او دركورس رقابت مشكل شــود. اگر چه موفق شد در حركت ســوم دو ضرب، وزنه ۷۷1 كيلوگرم را مهار كرده و با كســب يك مدال برنز دو ضرب و تصاحب نشان نقره حركت مجموع و با ثبت ركورد 62۳ كيلوگرم به كارش خاتمه دهد. ولي او در مقايســه با عملكــرد فنياش در رقابتهاي قهرماني آسيا، ۳ كيلوگرم كاهش ركوردي در دوضرب داشت اما در مجموع 2 كيلوگرم در مقايســه با رقابتهاي قهرماني آســيا ركوردهايش را افزايــش داد. در اين دسته ريتوارس سوهاريوس از لتوني با ثبت وزنه 0۸1 كيلوگرمي در دوضرب و مجموع 6۳۳ كيلوگرم صاحب دو نشان طالي ديگر قهرماني جهان و سكوي اول دنيا شد.

رافيك وارتانيان ارمني هم با ثبت وزنه ۹۷1 كيلوگرم در حركت دوضرب به نشــان نقره دوضرب جهان رسيد و با مجموع 42۳ كيلوگرم در سكوي ســوم جهان جا خوش كرد. البتــه ركوردهاي جهاني اين دســته جوانان متعلــق به تانر ســاجير، وزنهبردار كشور تركيه است كه موفق شد در بازيهاي المپيك 2004 آتن با ثبت ركوردهاي 2۷1 كيلوگرم در حركت يكضرب، 202 كيلوگرم در دوضــرب و مجمــوع 5۷۳ كيلوگرم، به مــدت 14 ســال يعني تا به امــروز تمامي ركوردهاي جهاني اين رده ســني و وزني را به خود اختصاص دهد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran