Iran Varzeshi

فوتبال همچنان ساده است

- مارک گليسون ‪Mark Gleeson‬

برنامهريزي­هــاي پيچيــده، تاكتيكهــا­ي زيركانــه و مقابلههاي شــطرنجوار اما برتري فرانســه برابر بلژيــك در نيمهنهايي جــام جهاني 2018 و رســيدن به فينال روي يك ضربه شروع مجدد رقم خورد و يك بار ديگر روي سادگي فوتبال تاكيد شد.

كرنر آنتوان گريزمان با ضربه سر ساموئل اومتيتي باالتر از مروان فاليني تنها گل بازي در دقيقه 51 را رقم زد تا فرانسه به فينال يكشنبه برسد. اين گل تنها تفاوت دو تيم در ديداري بود كه پر از ســتارههاي هيجانانگيز بود با تكنيك ناب، حركات ويرانكننده و تمامكنندگي فوقالعاده.

روبرتو مارتينس مربي بلژيك در كنفرانس خبري بعــد از بازي گفت: «مــا در دفــاع روي ضربات شــروع مجدد قدرتمند بوديم اما در اين بازي ضعف داشــتيم. روي آن كرنر درست جاگيري كــرده بوديم اما تفاوت بازي در چند سانتيمتر رقم خورد.»

اســتارت كيليــان امباپه در 15 ثانيــه ابتدايــي بازي نشــان ميداد فرانســه قصد دارد بلژيكيها را خوب بدواند اما حقه جالبي بود چون فرانسه دقيقا عكس ايــن تاكتيك را در نظر داشــت. آنها عقب نشســتند، گاهي خطرناك در محوطه جريمه خود و به بلژيك اجازه دادند توپ داشــته باشد در عوض منتظــر ضدحمالت بودند. اينكــه ادن آزار در اطــراف محوطه جريمه توپ داشــته باشــد و كوين دبروين بازي را ديكته كند، چشمانداز خطرناكــي دارد و كار پرريســكي از سوي فرانسويها محسوب ميشود اما وقتي فرصت ضدحمله پيدا ميكردند به شــكل هولآوري سريع و به همان اندازه خطرناك بودند. مثل اين بود كه دو بوكسور ســنگين وزن زيرچشمي همديگــر را بپايند و منتظر باشــند ديگري پا پيش بگذارد.

لحظــه تعيينكننده بــازي را نه يك حركت انفجاري ويرانگر يا شــمه تكنيكي اســتثنايي بلكه يك موقعيت استاندارد به وجود آورد كه ثابت كرد همچنان در باالترين سطح فوتبال هم كارايي خود را حفظ كرده اســت. در حالي كه فوتبال با ســرعتي فزاينده پيچيده ميشــود و با علم روز دنيا و تكنولوژيها­ي ويدئويي ممزوج شده، اين گل يادآوري آن بود كه اين ورزش همچنان چقدر ساده است

اين گل اجازه داد فرانســه بازتر بازي كند اما نه به قيمت از دست رفتن شــكل دفاعياش و اينكه توانستند به خوبــي آزار و دبرويــن را مهار كنند. هوگو لوريس، دروازهبان فرانسه روي ضربــه توبي آلدرويرلــ­د در نيمه اول يك ســيو در كالس جهاني داشت اما در نيمه دوم فقــط يك بار مجبور به واكنش روي شــوت برقآساي اكسل ويتسل شــد چون همتيميهايش به خوبي بازي را كنترل كردند.

فرانسه كه به خاطر شروع كندش در اين مســابقات مــورد انتقادهاي زيادي قــرار گرفته بــود، در بهترين زمــان ممكــن اوج گرفتــه و حــاال ميخواهند در فينــال هم همينطور ساده و هدفمند بازي كنند. هر تيمي كه به فينال برســد، شانس بيشتري نسبت به تيم ديديه دشان ندارد.

منبع: رويترز

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran