Iran Varzeshi

مدال برنز برای نسل طاليی بلژيک

-

بلژيك بــا برتري قاطعانــه دو بر صفر مقابــل انگليس به مقام ســوم جام جهاني 2018 روســيه رســيد. اين بهترين نتيجه بلژيك در تاريخ جام جهاني است. شياطين ســرخ در جام جهاني 1986 توانسته بودند بــه رتبه چهارم برســند، ولــي در دومين حضورشان در بازي ردهبندي موفقتر بودند. انگليس اما مثل جام جهاني 1990 در بازي ردهبندي ناكام شد.

بازيكنــان نســل طاليــي بلژيك پس از شكست مقابل فرانســه ناراحتي بيش از اندازهاي داشــتند، ولي با گذشت چند روز بــا روحيه خوبي مقابــل انگليس به ميدان رفتند.

اين تيم نســبت به بــازي نيمهنهايي مقابل فرانســه تغييرات كمي داشــت. تنها مونيه به تركيب برگشــته بود و تيلمانس به جاي فاليني بازي ميكرد. روبرتو مارتينس براي بــازي ردهبندي اين تركيب را انتخاب كــرده بــود: كورتــوا، كمپانــي، آلدرورلد، فرتونگن، چادلي، مونيه، ويتســل، تيلمانز، لوكاكو، آزار، دبروين.

تغييرات انگليس كمي بيشتر بود. داير، لوفتــوس چيك و دلف مثلــث جديد خط مياني را ميســاختند. رز در پيستون چپ جانشين يانگ شده بود و فيل جونز در دفاع مياني به جاي كايل واكر كه مقابل كرواسي پراشــتباه بود، بازي ميكرد. ســاوتگيت انگليس را با تركيب پيكفورد، استونز، جونز، مگوايــر، رز، تريپير، لوفتــوس چيك، داير، دلف، كين و اســترلينگ به زمين فرستاده بود.

شروع توفاني بلژيك

بلژيك شــروع خيلي خوبي داشــت و خيلي زود به گل رســيد. در دقيقه چهارم مونيه كه مقابل فرانســه محروم بود، موفق شد ســانتر چادلي را از فاصله نزديك وارد دروازه پيكفورد كند. بلژيك در دقايق بعد از ايــن گل همچنان كنترل بازي را در اختيار داشت.

انگليــس پس از دقايقي از زير فشــار بلژيك خارج شــد. در دقيقه 24 استرلينگ پاس خيلي خوبي به هري كين داد، ولي او از روي خط محوطه جريمه توپ را با فاصله كمي به بيرون زد.

در دقيقه 35 بلژيــك موقعيت خوبي براي زدن گل دوم داشت، ولي آلدرورلد توپ را از نزديك دروازه بــا حركتي آكروباتيك بيرون زد. مارتينــس در دقيقه 38 مجبور به يك تعويض اجباري شد. چادلي به دليل مصدوميت كشــاله از زميــن بيرون رفت و فرمالن در پيستون چپ جانشين او شد.

در دقيقه 45 بلژيك براي چندمين بار با پاسهاي كوتاه به دروازه انگليس نزديك شــد. اين بار پاس رو به عقــب به دبروين رسيد، ولي شوت زميني او با برخورد به پاي مگواير، مدافع انگليس بلوكه شد.

تغييرات ساوتگيت

بلژيــك در نيمه اول تيــم برتر زمين بود و ســاوتگيت براي زنده نگه داشــتن اميد پيروزي مجبور شــد نيمه دوم را با دو تعويض شــروع كند. رشفورد در خط حمله جانشــين استرلينگ شد و لينگارد به جاي رز به زمين رفت تا دلف به پيســتون چپ منتقل شود.

در دقيقــه 50 چيــزي نمانــده بود انگليس يك بار ديگر روي ضربه ايستگاهي گل بزنــد، ولي مدافع بلژيك در لحظه آخر تــوپ را به كرنر فرســتاد. چهار دقيقه بعد نزديك بود شــوت محكم لينــگارد با تكل كين به گل تســاوي انگليس تبديل شود، ولــي پاي مهاجم انگليس به توپ نرســيد. انگليــس در اين دقايق كنتــرل بازي را در دســت گرفته بود، ولي موقعيتهاي خيلي خطرناكي نداشــت و در عوض بلژيك روي ضدحمالت به دنبال زدن گل دوم و تثبيت برد تيمش بود.

در دقيقــه 61 لوكاكو بــدون گل زده تركيب بلژيك را تــرك كرد و جايش را به مرتنــز داد. لوكاكو در مرحله گروهي چهار گل زد، ولــي در مراحل حذفي نتوانســت گلي بزند. با خروج اين مهاجم، آزار به نوك حمله رفت تا با مثلث دبروين، مرتنز و آزار سرعت خط حمله اين تيم بيشتر شود. يك دقيقه بعد بلژيك ضدحمله خوبي داشت و آزار تــوپ را به مونيــه داد، ولي تكل دلف مانع از دومين گل اين مدافع شد.

در دقيقــه 70 انگليس بهترين فرصت براي زدن گل تساوي را از دست داد. داير از صف مدافعان بلژيك فرار كرد و در موقعيت تــك به تك تــوپ را از روي پاي كورتوا به سمت دروازه فرســتاد، ولي آلدرورلد توپ را از روي خــط دروازه برگرداند. اگر ضربه اين هافبك قدرت بيشتري داشت، انگليس بيترديد به گل تساوي ميرسيد.

در دقيقــه 74 انگليس بــاز هم روي ضربه ايســتگاهي خطرناك بود، ولي ضربه ســر مگواير از كنار دروازه بــا فاصله كمي بيرون رفت.

در دقيقه 80 ضدحمله مدرســهاي و برقآساي بلژيك پس از همكاري دبروين و مرتنز در نهايت به مونيه رسيد، ولي شوت سرضرب او را پيكفورد مشت كرد تا انگليس همچنان براي جبران اميدوار باشد.

ولي تنهــا دو دقيقه بعــد دروازه اين دروازهبــا­ن براي دومين بار باز شــد و آزار تير خــالص را زد. او با پاس خوب دبروين از فيــل جونز گريخت و در موقعيت تك به تك توپ را به زاويه نزديك دروازه فرستاد. ساوتگيت بالفاصله بعد از اين گل دله الي را جانشــين لوفتوس چيك كرد، ولي اين تغيير هم كمــك زيادي به انگليس نكرد و اين تيم تورنمنت را با شكســت دو بر صفر ترك كرد.

قضاوت ايــن بازي بر عهــده عليرضا فغانــي بود و با توجه به حساســيت پايين بــازي، داور خــوب ايراني دردســر زيادي نداشــت. هري كين هرچند مقابل بلژيك گلــي نزد، امــا با شــش گل زده همچنان بهترين گلزن مسابقات است و اگر در فينال اتفاق عجيبي رخ ندهــد، برنده كفش طال خواهد شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran