Iran Varzeshi

ليگ بسكتبال باز هم كم فروغتر ميشود؟

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

ايران ورزشی- شايد براي بسكتبال ايران زود باشد که در تيرماه از ليگ آينده صحبت کنيم. خيلي هم معمول نيست که رسانهها هم پيش از پايان بازيهاي ملي به باشگاهها بپردازند. همواره تا يكي دو هفته و بعضا تا چند روز مانده به آغاز ليگ هم تكليف تعدادي از تيمهاي ليگ برتري مشخص نبوده. با اين حال فدراسيون همواره زماني را براي تعيين تكليف تيمها و ثبت نامشان در ليگ برتر اعالم ميکرده. مثل امسال که فرصت تعيين شده تا چند روز ديگر به پايان ميرسد اما قطعا تعداد تيمهايي که حضور قطعي شان را اعالم ميکنند، نهايت پنجاه يا شصت درصد تيمهاي سال گذشته باشد. در اين ميان بررسي وضعيت تيمهاي قهرمان و نايب قهرمان سال گذشته هم ميتواند گوياي وضع موجود باشد.

شــرايط اقتصــادي خيلي خوب نيســت، همه هم ميدانند. باشــگاهها و اسپانســره­ا هم مثــل خيلي ديگــر از بنگاههــاي اقتصادي و يا نهادهــاي دولتي با مشــكالت مالي دســت و پنجه نرم ميكنند و شرايطشــان هر سال براي ســرمايهگذ­اري و هزينــه در ورزش دشــوارتر ميشــود. با تمام اينها اينكــه ببينيم قهرمان و نايب قهرمان دوره گذشــته ليگ برتر بسكتبال شــرايط مساعدي ندارند و هنوز مشخص نيست كه آيا در ليگ پيش رو هم شــركت ميكنند يا خير، اصال اتفاق خوبي نيست!

بدهيهاي قهرمان كم نوسانترين و در آخر قهرمان ليگ برتر بســكتبال در دوره گذشته، شهرداري تبريز بود. تيمي كه با هدايت مهران حاتمي بــا روند خوبي پيش رفت و در نهايت هم با شكست مهرام در فينال، جشن قهرماني را در شهر خودش گرفت و براي نخستين بار قهرمان ايران شــد. حاال خبر ميرسد كه با گذشت چندين ماه از پايان ليگ، بازيكنان تيــم قهرمان هنوز بخش قابــل توجهي از دستمزد فصل گذشته خودشان را دريافت نكردهاند و منتظرند ببينند چه زماني براي وصول ايــن بدهي با آنها تمــاس خواهند گرفــت! امروز كه اين گزارش را ميخوانيد، درست شش ماه از قهرماني شهرداري تبريز ميگــذرد. 24 بهمن 96 بود كه اين تيم با غلبه بر مهرام قهرمان شــد و امروز 24 تير 97 است! شش ماه گذشته و هنوز بازيكنان تيم قهرمان دستمزدشان را نگرفتهاند. حاال ببينيد شرايط ديگر تيمها مخصوصا انتهاي جدوليها چگونه است. ترديد نايب قهرمان براي ادامه حضور بازگشــت مهــرام در ليگ گذشــته اتفاق بزرگي بود. هر چقدر آنها در دور رفت كم ستاره و در قامــت يك تيم معمولي بــه ميدان رفتند، در مرحلــه حذفي درخشــيدند و در نهايت هم قهرماني را در يكقدمي رســيدن به آن از دست دادند. حضــور دوباره مهرام كــه پرافتخارتر­ين باشــگاه ايراني در آسياست و موفقترين باشگاه در ده ســال گذشــته، ليگ را قدري جذابتر و هيجانانگيز­تر كــرد. با اين حال گويا مهراميها يك بار ديگر تصميم گرفتهاند از ليگ بسكتبال بروند و در ليگ برتر شركت نكنند!

يكي از اتفاقهايي كه ســال گذشته افتاد و فدراســيون هيچ اقدامي بــراي حل آن انجام نداد صحبتهاي حاشــيهاي مهران شاهينطبع ســرمربي فصــل گذشــته پتروشــيمي بــود. شــاهينطبع بعد از اينكه نتوانست تيمش را به فينال ليگ برساند و از عنوان قهرماني دفاع كند در مصاحبهاي اعالم كرد كه محمود مشــحون و هروس آوانســيان داوران ليــگ را تحت تاثير قرار دادهاند تا مهرام فيناليســت شود. مهرام و آوانسيان از اين ادعا شكايت كردند اما فدراسيون هنوز پاســخي به شــكايت مهرام نــداده و تنها مشغول بررسي شكايت آوانسيان است.

مهراميهــا در پايان ليگ برتر اعالم كردند كه شكايتشــان را به فدراســيون دادهاند و اگر پاسخي نگيرند از مراجع قضايي ماجرا را پيگيري خواهند كرد. اتفاقــي كه گويا نيفتاده و مديران اين تيم با نتيجه نگرفتن از شــكايت بسكتبالي خــود، يك بار ديگر دلســرد شــده و به دنبال كنارهگيري از ليگ برترند!

قهرمــان و نايــب قهرمان فصل گذشــته نمونــهاي از تيمهــاي ليــگ برتر هســتند كه وضعيتشــان به اين شكل اســت. حاال ديگر از ســاير تيمها چه توقعي ميتوان داشــت. شايد تيمهــاي نفتي مثل نفت آبادان و پتروشــيمي مشكالت كمتري داشــته باشند اما ساير تيمها همگي درگير مشــكالت بودجهاي هســتند و حضورشــان در ليگ برتر به اما و اگرها وابسته اســت. به اين ترتيــب ليگي كه در ســالهاي گذشــته همواره با افت كيفيــت روبهرو بود، در دوره پيش رو شــايد كم فروغتــر و با كيفيتي كمتر از گذشــته ادامه پيدا كنــد. كيفيتي كه تاثيرش را به طور مستقيم در تيم ملي و قدرت بسكتبالمان خواهيم ديد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran