Iran Varzeshi

دو دهه با انوشــا!

-

ايــران ورزشــی- مرور آرشــيو روزنامه و شــمارهاي مربــوط به آذر ســال 77، خبــر جالبــي را پيــش رويمان قــرار داد. خبري كه مربوط به مســابقات تنيس در برونئي است كه انوشا شاهقلي در آن به مدال برنز رسيده. آن هم در 17 سالگي و زماني كه به طور همزمان در دو رده جوانان و بزرگساالن فعاليت ميكرده است.

اين خبر نــكات جالبــي دارد. جالبتريــن بخش آن همــان تاريخ است و مقايسه آن با امروز. اينكه انوشا شــاهقلي بيست سال پيــش يكــي از بهترينهاي ايــران بــوده. زمانــي كه با اشكان شكوفي در اوج جواني تنيس ايران را قرق كردند و چيزي نزديك به دو دهه در صدر بودند. اشــكان شكوفي قدري زودتر كنــار رفت اما شاهقلي در همين سال 97 هم در تيم ملي بازي كرد و همين حاال هم كه به نوعي دور جديــدي از جوانگرايي در تيم ملــي تنيس ايجاد شــده، اگر در مســابقهاي انتخابــي شــركت كند، قطعــا قهرمــان و يــا حداقل يكي از اعضاي اصلــي تيــم ملي ميشود. بيســت ســال حضور مداوم در ســطح اول تنيــس ايــران، از هفده ســالگي تا سي و هفت سالگي، اتفاق كمي براي يك ورزشــكار نيست. هر چقدر به اختالف ســطح تنيس ايران با آسيا و دنيا اشاره كنيم و به فقدان عناوين مهم بينالمللي در كارنامه او برســيم، بازهم اين تداوم و حضــور كم نوســانش در تمــام اين ســالها را نميتوان به اين ســادگيها ناديده گرفت. با اين حال، نگاه از طرف ديگر ماجرا هم جالب و البته تلخ اســت. حضور بيست ســاله تنيســوري مانند شــاهقلي در صدر تنيس ايران، به معناي اين است كه كارخانه بازيكنسازي چه در فدراسيون و چه در باشــگاهها، به ضعيفترين حد ممكــن عمــل كرده. اگرچه در سالهاي اخير جوانهــاي خوبي مانند خالــدان بــه تيم ملي رسيدهاند اما شاهقلي همواره بوده و در اكثر دوران هــم نفر اول يا دوم بوده. در كنارش هــم البته اشــكان شكوفي، نه بازيكن ديگري!

حاال هم كه فدراســيون تنيس يك بار ديگــر جوانگرايي كرده و دو بازيكن جــوان را به اردوهــا آورده، شاهقلي رقابت را به آنها واگذار نكرده و تنها طبق تصميم فدراســيون عمل ميكند. شــاهقلي در كنار سرمربي خواهد بود و قرار اســت اگر نياز بود حتي وارد زمين هم بشود! حضور در رنكينگ زير 400 در اين خبر ميبينيم كه شاهقلي رنكنيگ 356 دنيا را در اختيار دارد. رنكينگي كه اگر با معيارهاي امروزي مقايسهاش كنيم، بسيار فوقالعاده و رويايي خواهد بــود! با اين حال بايد بدانيــم كه اين رده بندي شــباهتي به مــدل امــروزياش نــدارد. رده بنديهايي كه امروز انجام ميشود و تمام بازيكنان ايران آنسوي هزار نفر برتــر قرار دارنــد را اتحاديه حرفهاي تنيــس ارائه ميدهــد. در حالي كه بيســت ســال پيش هنوز فدراسيون جهاني هــم ردهبنديهاي­ــي را ارائه ميكرده اســت كه البته خيلي دقيق و كامل نبوده.

شــاهقلي البتــه در رده بندي اتحاديه حرفهايهاي تنيس )ATP( هم حضور داشته و يكي از بهترينهاي ايران بوده اســت و رنكينگش تا زير 800 هم رســيده اســت. در گذشته البته تنيســورها­ي نامــدار ايران در اوايل دهه هفتاد ميالدي مانند اكبري و بهرامــي، ردههاي زير 400 و حتي 300 را هم در رده بندي فدراســيون جهاني در اختيار داشــتند. آن زمان هنوز اتحاديه حرفهاي رده بندي ارائه نميداد و فدراسيون جهاني ردهبندي را با اطالعات دريافتياش مشــخص ميكرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran