Iran Varzeshi

يك فيناليست در چهار فينال

داليل نگرانكننده براي هواداران فوتبال ناب آمريكاي جنوبي

- ميچ فيليپس ‪Mitch Phillips‬

براي چهارمين بار متوالي يك تيم اروپايي قهرمان جام جهاني ميشود و اين ســلطه بيسابقهاي است بر رقباي آمريكاي جنوبي كــه زماني قدرتمند بودنــد و براي رســيدن بــه قهرماني حداقل بايد 20 سال انتظار بكشند. تا قبــل از اين، تيمهاي اروپايي تنها يك بار، دو قهرماني پشــت سر هم در جام جهاني داشتند كه به سالهاي 1934 و 1938 مربوط ميشــد در حالي كه از هشــت فيناليســت اخير تنها يكي، آرژانتيــن ،2014 از آمريكاي جنوبي بوده.

داليل متعــددي پشــت برتري اروپا اســت كه برخي نگرانكننده به نظر ميرســد. اگرچــه آرژانتين و پرو نااميدكنند­ه بودند اما برزيل در باخت يكچهارمنها­يــي مقابــل بلژيك بازي خوبــي انجــام داد و اروگوئه و كلمبيا بــدون تاثيرگذارت­ريــن بازيكــن خود عملكرد قابــل قبولي داشــتند حتي كلمبيا در ضربــات پنالتي به انگليس باخت و حذف شد.

امــا بارزترين دليل ايــن رويه را ميتوان اقتصادي دانست. فدراسيونها و باشــگاهها­ي ابرثروتمنـ­ـد اروپايــي سرمايه بيشتري براي استخدام، توسعه و تمرين دارند. اگرچه اســتعداده­اي آمريــكاي جنوبــي به اروپــا ميروند به دليل شــرايط بهتر بازي، امنيت و دســتمزد اما ســازمانده­ي بهتر اروپا باعــث توليــد بازيكنان بهتــر و بهتر ميشــود ضمن اينكــه بازيكناني كه ميتوانند براي يك كشــور ديگر بازي كنند را به خدمت ميگيرند.

عالوه بــر آن تقريبــا هيچ مربي برزيلي يا اروگوئهاي در اروپا نيســت و چند مربي آرژانتيني هستند كه از نظر تاكتيك و اســتراتژي فاصله دو قاره را بيشتر ميكند.

همچنين براي اداره باشــگاهها­ي اروپايــي حتــي معموليتريـ­ـن آنها، بهترينها در هر ســطح به كار گرفته ميشــوند از اســتعدادي­ابي تــا تغذيه و بازاريابــ­ي اما خيلي از باشــگاهها­ي آمريــكاي جنوبــي همچنان توســط آماتورهــا مديريت ميشــوند كه اين ســمت را در كنار شغل اصلي خود به عهده گرفتهاند.

فساد هم ريشه فوتبال را خشكانده. ســه رييس آخر كنفدراسيون فوتبال آمريكاي جنوبي )CONMEBOL( بهعنوان بخشــي از رســوايي فيفا در آمريكا زنداني شــدند مثل سه رييس كنفدراســي­ون فوتبال برزيل و رييس سابق فدراســيون فوتبال آرژانتين. در انتخابات فدراســيون فوتبال آرژانتين بعد از آن، 75 نفــر راي دادند اما 76 راي شمرده شــد و دو نامزد هر كدام 38 راي به دست آوردند.

ايــن جنجالهــا اسپانســره­ا و پخشكنندگان تلويزيوني را ترســاند در حالي كه قبل از آن هم از پرداخت پولهــاي هنگفت بــرای رقابتهايي كــه بهتريــن بازيكنانش را بــه اروپا فرســتاده، طفره ميرفتنــد. از بخت بد هــواداران فوتبال آمريكاي جنوبي، آرژانتين و بهخصوص برزيل هيچ يك آمادگي تغيير و اصالح را از خود نشان ندادهاند. وقتي آلمان از مرحله گروهي جــام جهانــي 2018 حذف شــد، به خوشحالي پرداختند به جاي اينكه به بررسي وضعيت خود بپردازند. ريوالدو در اينســتاگر­ام نوشت: «اين تيمي بود كه قرار بود آينه ما باشــد؟ همه تالش ميكنند اما فقط ما هستيم كه پنج بار جام جهاني را بردهايم.»

منبع: رویترز

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran