Iran Varzeshi

جنگ انگيزهها

فرانسه - کرواسي، پرتماشاگرت­رین مسابقه ورزشي جهان

-

كرواســي اميــدوار اســت انگيزه و تصميمش براي دست يافتن به بزرگترين دســتاورد ورزشــي در زندگي كوتاه اين ملت بتواند بدنهاي خســته را براي ديدار آخر با فرانســه قوت بدهــد. آن طرف هم تيم كالسيك فرانســه است كه به همين اندازه مصمم به بردن اســت - و در فينال همينطــور هم بايد باشــد - در حالي كه تلخي شكســت دو ســال قبل در فينال جــام ملتهاي اروپا را فرامــوش نكرده و هيچ ميلــي به تكرار ندارد. كرواســي كه براي نخســتين بار در فينال جام جهاني حاضر ميشــود، چهره جديــدي در قله و پرتماشــاگ­رترين مســابقه ورزشي جهان محســوب ميشود. كشــور چهار ميليون نفــري منطقه بالكان ســيزدهمين تيمي اســت كه حضور در فينال جــام جهاني را تجربــه ميكند امــا ميخواهد به جمع خصوصيتر هشت كشوري ملحق شود كه جام را به خانه بردهاند.

شــانس كمتري براي اين تيم تصور ميشود در برابر فرانسه كه دومين قهرماني را طلب ميكند بعد از عنواني كه در سال 1998 در خاك خود به دســت آورد و به كمتر از آن راضي نميشود.

آتش درونــي كرواتها در همان جام شــعله گرفت و در نخســتين حضورشان در اين رقابتها تا نيمهنهايي پيش رفتند كه به وســيله همين فرانسه آب سردي بر پيكرشان ريخته شــد؛ آنقدر سرد كه بعد از آن ديگر حتي رنگ مراحل حذفي جام جهاني را نديدند. حاال دوباره راه موفقيت را پيدا كردهاند و حتي از دســتاورد قبلي يك گام جلوتر رفتهاند.

هر ســه بــازي حذفــي كرواتها در روســيه به وقت اضافه كشــيده شــده در حالــي كه فرانســه در هر ســه مســابقه برابر آرژانتين، اروگوئــه و بلژيك در وقت معمول كار را يكســره كرده، يك روز هم بيشــتر اســتراحت كرده اســت. البته در برد نيمهنهايي مقابــل انگليس، راه مخفي پيــروزي در وقت اضافه را پيدا كردند؛ بعد از خســتگي دو بازي قبل مقابل دانمارك و روســيه و رســيدن به ضربــات پنالتي، با نمايشــي مقتدرانه و شــاداب موفق به پيروزي شدند. درست وقتي بايد به زانو در ميآمدند، بارقههايي از استعداد ناب خود، همان كه باعث پيروزي درخشان 3 بر صفر برابر آرژانتين در مرحله گروهي شــد را به نمايش گذاشتند. كرواسي برابر دانمارك و روسيه نتوانست ريتم بازياش را پيدا كند اما ويژگي ديگرشــان، مفيد واقع شد: ميل به مبارزه وقتي كار سخت ميشود. اين تيم در هر سه بازي حذفي خود عقب افتاده در حالي كه فرانســه در هيچ يك از 6 مسابقه خــود گل اول را نخــورده اســت. زالتكو داليچ مربي كرواسي بعد از پيروزي مقابل انگليس گفت: «ما ملتي هستيم كه هرگز تسليم نميشــويم، با افتخار و غرور مبارزه ميكنيم، شخصيت داريم و همه اينها را در اين بازي يك بار ديگر ثابت كرديم.»

اشــتباه اما اينجا است اگر فكر كنيم كه كرواســي فقط به لطف سختكوشي و تسليمناپذي­ري و مبارزهطلبي تا اين مرحله پيــش آمده و شــاهد اين ادعا فهرســت تيمهــاي طــراز اول اروپايــي اســت كه نمايندگانش­ــان در تركيب اصلي تيم ملي كرواسي ميدرخشند.

در هر بخش توانايي فني زيادي وجود دارد اما در قلب آن، لوكا مودريچ است كه تعــداد بازيهاي ملياش با بازي امشــب به 112 ميرســد. او با دوندگي خستگي ناپذيرش ميانه ميــدان را كنترل ميكند و با پاسهــاي دقيقش، بهترين بازي را از همتيميها ميگيرد.

فرانســه ميداند بياثر نگه داشتن او مبارزه اصلياش اســت و با داشتن انگولو كانته بهترين نفر را بــراي اين كار دارند. توانايي بينظير كانته در مقابله با حمالت رقبــا كه در بــازي نيمهنهايي با بلژيك به بهترين شــكل به نمايش گذاشته شد، به دفاع فرانســه فرصت ميدهد جمع و جور شــود و بــراي همين در طــول تورنمنت مطمئن و خللناپذير به نظر رسيدهاند.

ديديه دشــان مربي فرانســه كه در قهرماني قبلــي، كاپيتان اين تيم بود بهتر از هر كســي ميداند موفقيت تيم در گرو انجام اين وظيفه به بهترين شــكل ممكن اســت. اينها گفته نشد براي اينكه فرانسه ســالح مرگباري ندارد چون كيليان امباپه هيجانانگيز­ترين پديده تورنمنت محسوب ميشود. بار زيادي روي دوش اين بازيكن 19 ساله است چون زوجش در خط حمله، اليويه ژيرو با وجود تمام مشاركتي كه در موفقيت تيمي ارائه ميكند، هنوز گل نزده و طوري بازي نميكند كه ترس را به قلب حريف القا كند. فرانســه دو سال قبل در فينال يورو 2016 در پاريس شــانس اول قهرماني بود اما هرگز نمايش درخشــاني نداشت و با يك گل شكست خورد. دشان ميگويــد هنوز تلخــي آن باخت را حس ميكند و او و بازيكنانــ­ش از آن بهعنوان انگيــزهاي بــراي پيروزي برابر كرواســي استفاده ميكنند با تمام احترامي كه براي حريف قايلند.

مثل داليچ، او هم قدرت ذهني تيمش را ستوده بخصوص بعد از بازي سخت برابر بلژيــك. بنابراين مثل خيلــي فينالهاي قبلي، بازي امشــب شــايد با نبرد فني و مهارت بازيكنان آغاز شــود امــا احتماال تيمي فاتح اين مســابقه خواهد بود كه در نبرد انگيزشي بهتر عمل كند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran