Iran Varzeshi

چرچسوف: ناراحتم كه نتوانستيم به نيمه نهايي جام جهاني برسيم

- نيل جونز ‪Neil Jones‬

آن ساقهاي پرتوان به ليورپول آمدهاند. آن پاي چپ هم همينطور.

ژردان شــكيري بازيكــن ليورپول شــده است. سرخپوشــان 13 ميليون پوند براي خريد او پرداختهاند و اين بازيكن سوييســي، سومين خريد مهم تابستاني آنهاست.

در روزگاري كــه بازيكنان ضعيفتر با قيمــت باالتري خريد و فروش ميشــوند، چنين خريدي به معناي ســود خالص براي ليورپول اســت. آنها بــراي او همانقدر پول پرداختهاند كــه بورنموث براي خريد ديويد بروكس به شفيلديوناي­تد داده است.

شكيري در ليورپول كارهاي بسياري انجام خواهد داد. يورگن كلوپ بهشــدت به دنبال آن بود كه تعداد بازيكنان تهاجمياش را بيشتر كند، چرا كه تيمش در انتهاي فصل گذشــته در اين زمينه به مشكل خورده بود. اين موضوع در فينال ليگ قهرمانان آشكارا ديده شد، زماني كه محمد صاح در بازي با رئال مادريد زمين را ترك كرد و جايــش را به آدام الالنا داد كــه به هيچ وجه نتوانســت جاي خالي صاح را پر كند. ليورپول بازي فينال را عالي شــروع كرده بود اما ناگهان همه چيز برگشت.

صاح، ساديو مانه و روبرتو فيرمينو در فصل گذشــته اعجابانگيز بازي كردنــد. آنها 91 گل زدند امــا ويژگي اصلي آنها اين بود كه تا انتهاي فصــل دوام آوردند. فيرمينو و صاح بيشــترين بازي را در ميان بازيكنــان ليورپول انجام دادند و به ترتيــب در 54 و 52 بازي به ميدان رفتند. مانه 44 بازي كرد و تنها جيني واينالدوم و جيمز ميلنر در كنار صاح و فيرمينو بيشــتر از او بازي كردند. اين آمار نشان ميدهد كه ليورپول بيش از حد به اين بازيكنان متكي بوده است. مهاجمان ذخيره ليورپول نميتوانستن­د جاي آنها را بگيرند.

دومينيك ســوالنكه در 27 بازي تنها يك گل زد، دنــي اينگس هم در 14 بازي يك گل به ثمر رســاند و الالنا هم فصل خوبي را پشت سر نگذاشت. او البته بيشتر هافبك است تا مهاجم.

خريد شكيري قرار است كه اين فاصله را كم كنــد. او برخاف فابينيو و نبي كيتا كه روي هم با قيمت 90 ميليون يورو خريداري شدند، بعيد است كه جايي در تركيب ثابت ليورپول پيدا كند اما او بازيكني باتجربه اســت و زماني كه به بازي بيايد، ميتواند بدرخشد. او همچنين اين فرصت را بــه كلوپ ميدهد كه از سيســتم چرخشــي استفاده كند. اين بازيكن 26 ساله يكي از معدود بازيكنان استوكسيتي بود كه پس از سقوط اين تيم به دســته پايينتر، شهرتش خدشهدار نشد. او هشــت گل زد و 9 گل ساخت كه براي بقاي اســتوك كافي نبود اما درخشانترين فصل او در 2011-12 رقم خورد، زماني كه در كشورش، در بازل بازي ميكرد. كلــوپ در بوندسليگا هم با شــكيري برخورد داشت، هرچند كه اين بازيكن در بايرن نتوانســت بدرخشد. او سپس هفت ماه را در اينتر گذراند و سپس به استوك پيوست.

اكنون بايد ديــد كه او با نقش جديدي كه در ليورپول خواهد داشت چه ميكند. او چگونه با اين كنار ميآيد كه بازيكن اصلي نباشد و نقش مكمل باشد؟

بيترديد در ليورپول از كيفيت او استقبال خواهد شــد. ضربات ايســتگاهي او عالي است و او ميتواند بــا پاي چپ خود روند بازي را عوض كند. او همچنين با سرعت باالي بازي در انگليس ســازگار اســت. او از اين نظر نيازي ندارد كه در ليــگ برتر جا بيفتد اما او نياز به زمان دارد تا به سبك بازي ليورپول عادت كند.

شكيري دوســت دارد به كناره ميدان برود و در كنار خط طولي زمين باشــد و سپس سانتر كند يا شــوت بزند. او از بسياري جهات يك بال كاســيك است. كلوپ اما از بالها ميخواهد كه به مدافعان كناري كمك كنند، با مهاجم مركزي حركات تركيبي انجام دهند و در داخل محوطه جريمه به فكر گلزني باشــند. ديدهايم كه صاح و مانه با اين روش چقدر مرگبار ظاهر شدهاند.

پس خريــد شــكيري ميتوانــد خريدي هوشمندانه با قيمتي مناســب باشد. مساله اين است كه خريد بعدي چه كسي است؟

ليورپــول همچنان يك هافبــك تهاجمي خاق ميخواهــد. آنها كريســتين پوليســيچ از بوروســيا دورتمونــد، يوليــان دراكســلر از پاريســنژر­من و كاي هاورتز و يوليان برانت از باير لوركوزن را زير نظر دارند. پول فروش فيليپه كوتينيو هم هنوز خرج نشده است. اگر آنها يك هافبك خــاق خوب بخرند، تيمــي مهارناپذير خواهند شــد اما اگــر ايــن كار را نكنند، بعدتر حسرت خواهند خورد.

استانيســا­و چرچسوف، سرمربي تيم ملي روســيه ميگويــد با وجود صعود غيرمنتظره تيمــش به مرحله يك چهــارم نهايي جام جهاني و غلبه بر رقيبي بزرگ مانند اسپانيا در مرحله يك هشــتم نهايي، حســرت از دست دادن فرصت صعــود به نيمه نهايي را ميخورد.

چرچســوف كه شــاگردانش در مرحله يك چهــارم نهايي در ضربات پنالتــي به كرواســي باختند و حذف شــدند، به خبرگزاري تاس روســيه گفت: «اگر شما جنبه احساسي قضيه را ببينيد، بايد گفت كه ما با عملكردي مثبت به كارمان خاتمــه داديم اما از جنبه ورزشــي قضيه بايــد گفت كه موفقيت در ورزش يعني قهرماني و ما قهرمان نشدهايم. پس به همين دليل ما بدون شك ناراحت هستيم.»

چرچسوف ادامه داد: «اميدواريم كه يــك عصر جديد در روســيه آغاز شــود، عصري كه در آن همه بخواهند فوتبــال بــازي كننــد. در واقع اين مهمترين هدف ما است.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran