Iran Varzeshi

بویان، انصاري و شاید جباري استقالل مراقب شکایتهای جدید باشد

- مهديه دريابيگي ‪Mahdiyeh Daryabeigi‬

این روزها حال و هواي استقالل اصال خوب نیست و اگر تصور كنیم به دلیل بيتدبیري مدیران این تیم قرار است بازیکناني مثل جابر انصاري و بویان به فیفا شکایت كرده و به فهرست طلبکاران تیم اضافه شوند، اوضاع استقالل از همین چیزي هم كه هست بدتر ميشود

در روزهاي پرتالطمي كه باشگاه استقالل تجربه ميكند و در گیر و دار نقل و انتقاالتي این باشگاه، مجتبي جباري هم از دنیاي مستطیل سبز خداحافظي كرد تا او نیز در این روزها در كانون توجه قرار بگیرد. بعد از خداحافظي او بود كه نقل قولي افشاگرانه از سیدرضا افتخاري در رسانهها در خصوص جباري و بازگشت این بازیکن به استقالل منتشر شد. مدیرعامل استقالل بعد از یك سال پرده از راز قرارداد با جباري برداشت و اعالم كرد همان زمان ایفمارك مصدومیت او را تایید كرد اما بنا به اصرار منصوریان او را جذب كردیم. شاید اصرار منصوریان براي جذب یك بازیکن مصدوم گناه تلقي شود اما پذیرش این اصرار از سوي مدیرعامل كه مقام باالدست سرمربي است را هم ميتوان عذر بدتر از گناه دانست. مدیرعامل یك باشگاه ميتواند بنا به ادله كافي و الزم زیر بار اصرار سرمربي تیمش با هر خواسته غیر منطقي نرود و این نه تنها امر غیر طبیعي نیست، بلکه شیوه درستتر در مدیریت باشگاه است.

هرگونه درخواســته­اي غير منطقي از سوي سرمربيان يك اشتباه است اما پذيرفتن اين درخواســته­ا با علم به اشتباه بودن آن از سوي مديران اشــتباهي به مراتب بزرگتر محسوب ميشــود. البته اين تنها باري نبوده اســت كه مديرعامل اســتقالل خواستههاي سرمربيان تيمش را با علم به اشتباه بودن آن پذيرفته و در آينده به آنها اعتراف كرده است.

افتخاري چنــدي پيش هم اعالم كرد از ابتدا با حضور بويان در استقالل مخالف بوده اما با اصرار شفر وي را جذب كرده است.

اما اصرار شــفر براي جــذب بازيكنی در حد بويان ميتواند سوالبرانگي­ز باشد. بويان، مجتبي جباري نبود كه سالهاي زيادي براي استقالل بازي كرده باشــد و يكي از بهترين بازيكنان تاريخ اين باشگاه باشد. كاپيتان اين تيــم نبود و گذشــته از آن كارنامه قوي هم نداشت. او قبل از پيوستن به استقالل ماههاي زيــادي را بازي نكرده بود و حضورش در اين تيم هم اصال موفقيتآميز نبود.

حال اينكه چرا مدير عامل اســتقالل با توجــه به جميع جهــات و بخصوص با توجه بــه كارنامه نــه چندان قوي بويــان با اصرار شــفر حاضر به عقد قرارداد با وي شد و بعدا نيز به آن اعتراف كــرد. البته اين را هم بايد گفــت بيتوجهي به اين نكاتــي كه به لحاظ مديرعامل اســتقالل ســاده به نظر ميرسد، ميتواند در طوالني مدت به گرفتاري تبديل شــود كه راه گريزي براي آن وجود نخواهد داشت و دوباره داســتان تكراري پروندههاي شــكايت رو ميشــود. چند بار استقالل بايد تــاوان ندانمكاريه­ايي را بدهــد كه حاصل بيتدبيري مديران باشگاه است.

البته اينطور كه از شــواهد پيدا اســت پرونده جذب بازيكنــان مصدوم كه حتي به تاييد ايفمارك هم نميرســد بــه جباري و بويان ختم نميشــود. استقالل از چهارم تير ماه تمرينات خود را شــروع كــرد و در حال حاضر در تركيه اردو زده اســت اما بازيكنان تــازه وارد اين تيم مثل آقاخــان، تيموري و محمــدي مصدوم هســتند و بايد بــه تاييد ايفمارك برســند. اين براي اســتقالل يعني شــروع داستان تكراري كه هيچ درس عبرتي از آن گرفته نميشــود. طي سالهاي گذشته و در جريان پروندههايي كه در فيفا تلنبار شد چند بازيكن شرايطشــان شبيه جباري و بويان بود؟ مگر در فصل شــانزدهم استقالل به خاطر شــكايت عادل شيحي از پنجره نقل و انتقاالت محروم نشد؟

شــيحي چند دقيقه براي اســتقالل بازي كــرد؟ در آن مقطــع چنــد رســانه ماجراي مصدوميــت ايــن بازيكــن را از آن ابتدا بازگو كردنــد و در نهايت واكنش مديران اســتقالل به اين افشــاگري و شفاف ســازي چه بود؟ در اين هياهو كه حتي هيات مديره اســتقالل به صراحت اعالم ميكند كه پايينترين نمره را به نحوه يارگيري استقالل ميدهد، بازيكناني كه جذب باشگاه شدهاند هم مورد مصدوميت دارند و معلوم نيست چقدر به كار آبيها بيايند.

توقع هــواداران ايــن بــود در زماني كه پرسپوليس از پنجره نقل و انتقاالت محروم است و نميتواند يارگيري كند، اســتقالل بيشترين اســتفاده را از اين شــرايط بكند و بازيكناني را جذب كند كه راه اين تيم را براي رســيدن به قهرماني هموار كنند نه اينكه قراردادهاي شبانه اســتقالل با هزار و يك مشكل روبهرو شود. در اين ميان شــايد جذب بازيكنان تيمهاي ديگر خيلي عجيب و غير واقعي به نظر برســد، وقتي استقالليها حتي در حفظ ســرمايهها­ي خود ناكام هستند و با گذشت سه هفته از تمرينات اين تيم هيچ كدام از اين بازيكنان ســر تمرين حاضر نشدند. شايد هم همين شرايط و اوضاع بلبشو استقالل باعث شده تا باشگاه ذوب آهن براي صدور رضايتنامه تبريزي مبلغي نزديك 2 ميليارد بخواهد. نكته اينجاست در شرايطي كه قرار است هنگام بازگشــت استقالل از تركيه، افتخاري با گزارشــي از كارهاي خود به جلسه هيات مديره برود، در اين نشست چه توجيهي براي ســهلانگار­يهاي اين مدت خود خواهد داشت. استقالل با تفكر قهرماني با شفر تمديد كرد، كاري كه به قول مهدي پاشازاده تنها كار مثبت مسووالن اســتقالل بود اما در اين مدت چه مقدار ابزار الزم را براي شفر آماده كردند تا بتوانــد تيمش را براي قهرماني آماده كند. زياد دور نرويم نزديك يك ماه ديگر اســتقالل بايد در مرحله يك چهارم نهايي مقابل الســد قطر بازي كند اما هنوز هيچ كار درستي براي مقابله با اين حريف نداشته است.

ايــن روزها حال و هواي اســتقالل اصال خــوب نيســت و اگر تصــور كنيم بــه دليل بيتدبيري مديران اين تيم قرار است بازيكناني مثل جابر انصاري و بويان به فيفا شكايت كرده و به فهرست طلبكاران تيم اضافه شوند، اوضاع اســتقالل از همين چيزي هم كه هســت بدتر ميشــود. در اين اوضاع و احوال ميتوان تصور كرد كــه صندلي افتخاري بــراي ماندن لرزان خواهد شــد و نميتواند او پاسخ درستي براي عملكرد اين چند وقت اخير خود در اســتقالل بدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran