Iran Varzeshi

گاف دبير كميته المپيك درباره رونالدو و فغانی

-

اين روزهــا مدام دربــاره عليرضا فغاني و كمكهايش ميشــنويم كه افتخارآفري­ــن شــدند و در جام جهاني كــوالك كردند. دو روز اســت تيم داوري به ايران برگشــته و نخســتين جايي كه از آنها تقدير شد كميته ملي المپيك بود. در اين مراســم رضا صالحي اميري رييس كميته ملي المپيك، شاهرخ شهنازي دبير كميته، اعضاي هيات اجرايي همچنين نصرا... سجادي سرپرست كاروان ايران در بازيهاي آسيايي 2018 حضور داشتند.

در ابتداي مراســم صالحي اميري از تاثير ويديو چك و ميزباني روسيه پرســيد كه عليرضا فغاني گفت: «در برزيل فضــا فوتباليتر بود. ويديو چك هم تصميم خوبي اســت و فرصت اصالح به داور داده ميشود و مردم آن را فراموش ميكنند.»

در ادامه رييس كميته ملي المپيك خطاب به تيم ســه نفره داوران گفت: «كار شما ارزشمند بود. خواستيم بگوييم تالش شما را ارج مينهيم و حضور شــما در اين ســطح نقطه عطف بود و آينده خوبي وجــود دارد. مجموعه كميته ملي المپيك احســاس افتخار ميكند و كار شما به اندازه تيم ملي ارزشــمند بود و بايد اين موضوع بيان شــود به همين دليل شما را دعوت كرديم. بعد از 0۴ سال در اين سطح از داوري بوديم كه ارزشمند بود.»

صالحي اميري ادامه داد: 2« ميليارد نفر جام جهانــي را ديدند و اين جمعيت ســوت زدن داور ايراني را ديدند. ما بايد به پيامدهاي اجتماعي اين موضوعات نيز فكر كنيم و در حوزه ورزش هم اين موصوع بايد مهم باشــد. نخســتين بار بود كه ما شكســت خورديم اما مقام معظم رهبري پيام دادند. بايد اين اتفاقات را براي مردم تكرار كنيم چرا كه نشاط اجتماعي سرمايه بزرگي است. از طرف خودم و همكارانم در كميته از شــما تشكر ميكنم، ضمن اينكه بايد پاداش داوران در آيين نامه اصالح شود.»

رييس كميته ملي المپيك افزود: «آنگونه كه شايسته بود كار شما ديده نشــد و ما اعالم ميكنيم اين زحمات را با توجه به نتيجه عملتان و نشــاط اجتماعي ارج مينهيم و موضوعاتي را كه مطرح كرديد پيگيري ميكنيم.»

فغانــي هم در اين ديدار گفت: «اينكه مــا را بهعنوان تيم داوري ايران ميشناسند افتخار بزرگي اســت. حقالزحمه داوران مشخص است، مزاياي كشور براي داوران هم بايد باشد. فوتبال ما چند سال است در المپيك نبوده و با كلي رايزني براي داوران هم پاداش گرفتيم. در اين دوره رسانهها و مردم سنگ تمام گذاشتند و به ما انرژي دادند.»

وي در مورد خداحافظياش از دنياي داوري گفت: «در ايران به حواشي زياد پرداخته ميشــود. قبل از جام جهاني پرســيدند و گفتم هر داوري نياز به انگيزه دارد اگر اشــباع شــوم خداحافظي ميكنم ولي تا زماني كه توان و ظرفيت دارم ميمانم. در ايران با توجه به عدم ثبات مديران بعد از باخت بايد فشار را منتقل كنند و چه كسي بهتر از داوران.»

نصرا... سجادي هم در اين مراسم صحبت كرد: «پاداش براي ورزشكاران در آييننامهها وجود دارد. سرپرست و مربي هم تازه به آييننامه اضافه شده ولي براي داوران وجود ندارد. داوران ما در روسيه مدال گرفتند و روي سكو رفتند و بايد بحث پاداش آنها هم ديده شود.»

شاهرخ شــهنازي هم در اين مراسم گفت: «تيم داوري ايران، با قدرت داوري كردند. صحنه اعتراض رونالدو ماندگار شد و هيچ اثري از عصبانيت در چهره شما نبود و در عين اعمال نظر هيچ استرس و عصبانيتي نداشتيد و با اقتدار برخورد كرديد. نكته اين است كه پيش از اين داوراني در سطح باالي المپيك نداشتيم و موضوع پاداشها را بايد پيگيري كنيم.»

واقعيت اين اســت كه فغاني و تيم داوران ايراني هيچ يكي از بازيهاي تيــم ملي پرتغال را قضاوت نكردند تا فغاني با رونالدو مواجه شــود و به نظر ميرســد شهنازي گاف بزرگي داده است. در واقع رونالدو در بازي با ايران از اتفاقات داوري عصباني شد كه طبيعتا داور آن مسابقه ايراني و فغاني نبود. به هر حال اين امكان دارد كه منظور شهنازي اشاره به يكي از ستارههاي ديدار پرتنش آرژانتين – فرانســه بوده كه به فغاني اعتراض كرده اما او خودش را نباخته است . جالب اينكه شهنازي به نوعي فوتباليتري­ن جمع مديران حاضر در جلسه بوده اما به هر حال اشتباه عجيبي مرتكب شده است. شايد هم نام رونالدو به اشــتباه از سوي رسانهها بازتاب داده شده چرا كه فغاني داور ركي اســت و اگر شهنازي چنين اشتباهي مرتكب شده بود همان جا ميگفت كه اصال در جام جهاني با رونالدو مواجه نشده و احتماال منظور دبير كميته ملي المپيك بازيكن ديگري بوده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran