Iran Varzeshi

شمشير دو لبه در جاكارتا

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

دلیل تغییر عقیده فدراســیون والیبال و اعزام تیم ملی الف به بازیهای آسیایی پیش رو در جاکارتا کامال مشخص اســت اما این نکته نیز مبرهن و آشکار است که این تصمیم میتواند مثل یک شمشــیر دو لبه عمل کند و به جای به پیروزی رساندن، ســبب یک شکست احتمالی تازه شود.تصمیم قبلی در مورد اعزام تیم «ب» والیبال به اندونزی زمانی عوض شد که تیم ملی الف برای دومین سال متوالی در لیگ جهانی والیبال (که اینک لیگ ملتها نامیده میشود) تن به ناکامی داد و به رتبهای باالتر از دهمی نرسید. اندیشمندان فدراسیون و البته شخص کوالکوویچ به این نتیجه رســیدند که شاید با این بساط تیم ب هم نتواند در جاکارتا کارهای شده و حتی مدال گرفتن صرف آن تصاحب برنز هم در معرض تردید قرار داشت.

کلید تغییر كليد تغييــر را كميته ملــی المپيك زد. رضا صالحــی اميری به عنوان رييس نهادی كه مســوول حضور و نتايج تيمهای ملی ورزشــی ما در مســابقات المپيكوار چه آســيايی و چه جهانی اســت از همكارانش خواســت در يك بررســی صريح و صحيح و سريع به اين نتيجه برســند كه آيا تيــم «ب» شانســی واقعی در جاكارتا دارد يا خير. آنها نيز شــروع به تماس و گفتوگو با صاحبنظران كردند و نظر غالب اين بود كه تيم ب در جاكارتا قطعا قهرمان نمیشود و حتی اميد زيادی به كســب مدالهای نقره و برنزش هم نيســت. تيم ب نيز انواع بهانهها را برای اين تغيير به دســت مســووالن داده بود. اين تيم به دليل عدم بازگشت سيچلو به تهران هم دير تشكيل شــده و در شروع تمرينات آن خلل افتــاده بود و هم پس از آغاز تمريناتش با مربيان وطنی به لحاظ كيفی يك تيم شــاخص نشــان نمیداد و برخی حواشی هم در كارهای آنان رويت میشد. صالحی اميری به اين نتيجه رســيد كه بايــد روال كار را تغيير داد و به يك ســمت و ســوی تازه رفت و نتيجــه مطالعات اطرافيانش و كارگروه غيررســمی كه تشــكيل داده بود، اين بود كه اگر طالب مداليم تيم الف (اصلی) واليبال ما بايد به جاكارتا برود و گريزی هم از اين قضيه نيست. بعید است اما...

البد فدراســيون واليبال هم در قدم بعدی ماجرا خودش را با اين قضيه وفق داده و شــايد هم كميتــه المپيك حرفی را زده كه حرف دل ايگــور كوالكوويچ بوده اما اين نكته مشــخص اســت كه در بازگشــت تيم ملی به تهران پس از ســفرهای متعددش به اينجا و آنجای جهان برای مســابقات ليگ ملتها همه چيز بســيار تغيير يافت و تيم اصلی بســيار سريع جانشين تيم دوم شد. درســت است كه ابتدا شكهايی سازمانی و تشكيالتی در مورد صالحيت حضور تيم اصلــی در اندونزی وجود داشــت و گمان میرفــت ثبتنام افــرادی ديگــر (اعضای تيم )»ب« عمال راه حضور تيمی ديگر را در جاكارتا میبندد، اما اين قســمت از قضيه هم جور شد و در نتيجه ملیپوشان الف با طيب خاطر برای سفر به جاكارتا و كســب افتخار در آن سامان دعوت به حضور در اردو شده و در اين راه تالش و تمرين میكنند. به لحاظ فنی طبعا مشــكل چندانی نداريم و تيم اصلی ما شرايط ايستادن مجدد بر سكوی قهرمانی اين مسابقات را دارد و بعيد اســت كه چنين نشود و حتی اگر ژاپن در ادامه احيای دو ســه سال اخيرش يك بار ديگر مقابل ما شــاخ شود، بعيد است كه برنده طالی جاكارتا تيمی به جز ما باشــد. با اين حال اينها فقط ظاهر قضيه است و دو جای كار واليبال در حال حاضر و به واقع دو قســمت از پازل حضور تيم الف در اين مسابقات به شرح ذيل میلگند.

خستهتر و کوفتهتر از قبل -1 فدراسيون واليبال از ابتدای امسال (و اگر بخواهيم تاريخ دقيقتری را تعيين كنيم از اواخر ســال پيش) تصميم نهايیاش را در مورد شــركت تيم ملی ب در جاكارتــا اتخاذ و آن را رسما و با شفافيت و افتخار هم اعالم كرده بود. استدالل آنها بر اين موضوع منطقی استوار بود كه قانونا و عرفا و البته براســاس انصاف و عدل تيمی كه امســال هم در ليگ ملتها شــركت میكنــد و هــم در مســابقات قهرمانی جهان (در ايتاليا و بلغارســتا­ن در شهريور) طبعا بايد از جاكارتا دور نگه داشــته شــود تا تمام ذرات انــرژیاش محو نشــود و عصارهاش كشــيده نشــود و وقتی به كارزارهای ايتاليا و بلغارستان میرسد، نسبتا سرحال باشــد. با تصميم اخير مشترك كميته ملی المپيك، فدراسيون واليبال و وزارت ورزش و به واقع با گســيل تيم اصلی به جاكارتا اين حالت كامال رنگ میبازد و ماجرا برعكس میشــود. يعنی تيم ملی واليبال ما كه در رقابتهای امســال ليگ ملتها به شــدت تحت فشــار روحی قرار گرفت و بيش از اندازه شكست خورد و فقط هفته آخر در تهران قدری آبروداری كــرد، با حضــور در آوردگاه جاكارتا فشــار افزون تازهای را به خــود تحميل خواهد كرد. مهم نيست كه ما در آنجا با كدام حريفان بازی كنيــم و در كدام نيمه جــدول به پيش میرويم زيرا بعيد است كه راه صعود ما حداقل تا نيمه نهايی به هر شكلی مسدود شود و مهمتر اين اســت كه در اين راه نيــرو و روح و جانی از تيم ملی گرفته خواهد شــد كــه قرار بود با عدم حضور در جاكارتا كامال ذخيره و فقط برای مســابقات جهانی ۸۱۰۲ در ايتاليا و بلغارستان صرف و هزينه شود.

نقش و سهم شگفتیها -2 با اينكه امكان قهرمانی ما در جاكارتا با احتســاب گســيل تيم اصلی حداقل در حد ۵۸ درصد و با نگاهــی واقعبينانه­تر باالی ۰۹ و حتــی ۵۹ درصد اســت اما نقش و ســهم شــگفتیها را هم نبايد ناديده گرفت و در هر تورنمنت بزرگی اتفاقات عجيب كم نمیافتد و كم نداشــتهاي­م مواردی را كه يك مدعی اصلی قهرمانی اســير شرايط و مغلوب غافلگيریها­ی ايجاد شده توسط حريفان گشته و ناكام مانده اســت. همين تيم الف ما در مســابقات امسال ليگ ملتهــا به ژاپن باخت و آن هم در روزی كه تركيب اصلیاش و بهترين چيزها و نفراتی را كه میخواســت به ميدان گسيل كند، كم و بيش در اختيار داشــت. بنابراين امكان ناكامی مجدد مــا برابر اين رقيب و همچنين چين كه آن هــم پس از نزولی چند ســاله از نو روبهراه شــده و حتی كره جنوبی كــه البته بازیها و درخشــشهاي­ش توأم با نوساناتی است، وجود دارد و هــر چند اين احتمال اندك اســت اما غيرممكن هم نيست. در نتيجه اگر در جاكارتا ببازيم، شمشــير دو لبه فوق به بدترين شكل بــرای ما عمل كرده و هم پيــروزی و قهرمانی را كه هدف اصلی از تغيير برنامههای شــركت در جاكارتا بوده، از دســت ما خارج میســازد و هــم تيمی را كه بايد بــه پيكارهای قهرمانی جهــان برود با كوفتگی و خســتگی فزونتری به آن ســامان خواهد فرستاد و عنصر نشاط و ســرحالی را كه در صورت غيبــت در جاكارتا، نصيبشان میشــد از مشت آنها خارج خواهد كــرد. ايــن صرفنظر از روحيه بدی اســت كه شكســت احتمالی در جاكارتا به گروه اعزامی به رقابتهای جهانی تحميل خواهد كرد و آثار ســوء آن نيز اندك نخواهد بود و بديهی است كه در چنان شرايطی شانس ما برای تكرار رتبه قبلیمان در مسابقات قهرمانی جهان (ششمی در ســال ۴۱۰۲) و يا فراتر رفتن از آن بيشتر رنگ خواهد باخت.

15 به اضافه 3 آنچــه قطعی مینمايد اينكه از اواســط اين هفتــه ۵۱ بازيكن حاضر در ليگ ملتها بــه تمرينات در تهران فراخوانده و مشــغول تمرين شدهاند و قرار اســت سه بازيكن تيم ملی جوانان كه در بازیهای قهرمانی آســيا در اين رده سنی در بحرين به ميدان میآيند، بعــدا به تمرينات بزرگســاال­ن اضافه شــوند و تــالش و كار گروهــی آنها تا زمــان اعزام بــه جاكارتا ادامه يابد و ســرانجام از بين اين گروه ۸۱ نفــره، يك تيم ۲۱ نفره به شــرق آســيا برود و طالی ۴۱۰۲ گوانــگژو را در جاكارتا تكرار كند. ســه بازيكن رده ســنی جوانان كه بعدا بــه تمرينات تيم كوالكوويچ اضافه میشــوند، مرتضی شريفی، اميرحسين توخته و محمدرضا حضرتپور هســتند و ۵۱ تای حاضر در تمرينات همانهايی هستند كه میشناسيم و میشناسيد. از سعيد معروف و سيدمحمدموس­ــوی و فراد قائمی و امير غفور گرفته تا ســامان فائزی و فرهاد سالافزون و لژيونرهايـ­ـی مانند محمدجــواد معنوینژاد و برخی اعضای ســابق تيم ملی نوجوانان كه به تصميم كوالكوويچ در مســابقات امسال ليگ ملتها ناگهان به بازی گرفته شــدند و بد هم نشان ندادند.

از دوستان بپرسید! حاصل كار چــه خواهد شــد؟ از كميته المپيك و ســران واليبال بپرســيد اما در اين شكی نيست كه با تغيير اخير در مورد چگونگی شــركتمان در بازیهای آسيايی مشخص شد كه ادعای مكرر سالهای اخيرمان در خصوص بیرقيب بودنمان در آسيا كمی تا قسمتی دور از واقعيت و خالف ايده و بيمی اســت كه واقعا در ذهن داريم.

از کمیته المپیک و سران والیبال بپرسید اما در این شکی نیست که با تغییر اخیر در مورد چگونگی شرکتمان در بازیهای آسیایی مشخص شد که ادعای مکرر سالهای اخیرمان در خصوص بیرقیب بودنمان در آسیا کمی تا قسمتی دور از واقعیت و خالف ایده و بیمی است که واقعا در ذهن داریم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran