Iran Varzeshi

محمد بنا: جاي سوريان كنج خانه نيست

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

به قد نيم وجبي او نگاه نكنيد؛ يك سردار به تمام معنا است. جاي چنين آدمي گوشه خانه نبود كه برود و آرام بنشيند. ميشد با احترام بهعنوان بزرگتر و افتخارآفري­ن كشتي با او برخورد كرد. حميد سوريان ميتواند بهترين سفير كشتي فرنگي در دنيا باشد. چه كسي بهتر از سوريان؟

بعضي از حرفهايم را فقط به خود خدا ميزنم. حرفهايي از همين دوره كه نيستم و حرفهايي كه در دوره فعاليتم مانده. من كارهايي را انجام دادهام كه يك روز بايد بابت آنها جواب بدهم. چه كارهاي خوب و چه كارهاي بد براي همه آنها بايد جواب بدهم. به هر حال همه به اين اعتقاد داريم كه يك روزي فرا ميرسد كه بايد نسبت به اعمال خود پاسخگو باشيم.

سرمربي پر افتخار تيم ملي كشتي فرنگي مدتي است كه سكوت در پيش گرفته و ترجيح ميدهد درباره كشتي فرنگي حرفي نزند اما با اين حال برخي مسائل هست كه اجازه نميدهد او سكوتش را ادامه بدهد. حميد ســوريان شاگرد ممتاز محمد بنا بود و در تمامي اين سالها رابطه آنها بيشتر پدر و فرزندي بود تا استاد و شاگردي. حاال اين شاگرد ممتاز محمد بنا اعالم كرده كه ديگر نميخواهد به دنياي قهرمانی برگردد و همين باعث ميشود محمد بنا هم ســكوتش را بشكند و از خصوصيات نابغهاي بگويد كه مظلومانه از دنياي قهرماني كنار ميرود. كشتيگير نخبهاي كه محمد بنا خداحافظي او را مشابه خداحافظي كارولين و خيلي ديگر از ستارههاي نامدار ورزش ميداند: «هميشه قهرمانان در اوج خداحافظي نميكنند. شايد بتوانم 10 ورزشــكار نامي را مثال بزنم كه مثل حميد سوريان با دنياي قهرماني خداحافظي كردند، مثل كارولين و يا نازاريان.» آري؛ ماجراي خداحافظي سوريان باعث شد تا حداقل آقاي خاص كشتي فرنگي سكوتش را بشكند و حداقل در اين باره حرف بزند. هر چند كه حرفهاي او به فوتبال و تيم ملي هم رسيد.

آقــاي بنا تصويري را منتشــر كرديد در كنار تعدادي كشــتيگير نوجــوان در يك باشگاه كشتي؛ توضيح ميدهيد كه كجا با اين كشتيگيران كار ميكنيد؟

خوشــيهاي زندگي خوشــبختان­ه براي من ادامــه دارد. چنــد روز پيش با بهــروز حضرتيپور رفتيم باشــگاه انقالب شــهريار. تقريبا 4 الي 5 ماه بود كه نميرفتم اما بعــد از اينكه حضرتيپور كمي از شــرايط ســختي كار در تيم ملي نوجوانان فاصله گرفت، ســراغم آمد و با هم رفتيم سر تمرين. كيف كــردم از اينكه اين بچههــا را اين همه عالقهمند به كشتي ديدم.

دنياي جالبي است؛ مربي با اين همه افتخار حاال در كنار بچههــاي نوجوان و عالقهمند به كشتي در شهريار بايد حضور داشته باشد!

دنياي جالب و عجيب. ديدن كشــتي با اين وضعيت سخت اســت؛ نديدنش هم سخت است! اما وقتي كنار بچهها هستم لذت فوقالعادها­ي دارد. آنها هم از ديدن من كيف ميكنند و مدام اصرار ميكنند كه حتما فردا هم بروم باشــگاه. ايــن بچهها دنياي فوقالعادها­ي دارند. كنار آنها مشــغول صحبت بودم كه بهروز حضرتيپور خواست عكس بگيرد. بعد هم كه ديدم، خوشــم آمد و گفتم ايــن عكس را برايم بفرست.

انتشار اين عكس حال خيليهاي ديگر را هم خوب كرد.

كســي كه عاشق كار كردن باشد مهم نيست كجاســت، مهم اين است كه با عشق كارش را انجام بدهد.

شما به يكباره گذاشــتيد و رفتيد. حرف براي گفتن زياد داريد اما با كسي هم كه حرف نميزنيد. چرا؟

بعد از المپيك لندن گفته بودم كه ميخواهم بروم جايي كه كســي نتوانــد پيدايم كند (باخنده). االن جايي آمدم كه كسي دستش به من نرسد.

حتما شــنيديد كه حميد سوريان هم از دنياي قهرماني خداحافظي كرد؟

بله شــنيدم. هر آمدني، رفتنــي هم دارد. با اين شــرايطي كه در كشتي وجود دارد و با توجه به سن و ســالش و اينكه بعد از المپيك از كشتي دور بــوده و اينكه اگر بخواهد برگــردد بايد بيايد درون فرآيند و بــا هفت طالي جهان و المپيك خودش را به مربيان تيم ملي ثابــت كند؛ به نظرم اينكه گفته ديگر برنميگردد، تصميم درستي است.

به نظر شما ميتوانســت به كشتي ادامه بدهد؟

بلــه، حداقــل يك يــا دو ســال ديگر هم ميتوانست كشــتي بگيرد. البته سخت بود؛ واقعا با توجه به شرايطي كه كشتيگيران در وزن اول دارند، كار كردن بســيار سخت و دشوار است اما حميد اگر حمايت ميشد ميتوانست با همين وضعيت تا يكي دو ســال ديگر هم باشد ولي واقعيت اين است كه ما قدر آن چيزي را كه داريم، نميدانيم.

اين يعني اينكه شــرايط موجود حميد را مجبور كرد كه برود؟

خب االن رضا يزداني هم ميخواهد كشــتي بگيرد، چه شــرايطي را دارد؟ قوانيني گذاشــتهان­د كــه عدالــت را برقــرار كننــد و بر اســاس همين قوانيــن عدالتمحــو­ر كالس اوليها بايــد در كنار فارغالتحصي­لهــا و در يكجــا بنشــينند. در چنين فضايي حميد تصميم خوبي گرفت.

ولي بــه دل همــه ماند كه بــا آن همه افتخارآفري­ني اينچنين خداحافظي كند.

هميشــه قهرمانــان در اوج خداحافظــي نميكنند. شايد بتوانم از 10 قهرمان نامي ورزش دنيا نام ببرم كه از دنياي قهرماني با شكست خداحافظي كردند. الكســاندر كارولين نامدار در المپيك سيدني با شكست خداحافظي كرد. آرمن نازاريان و يا همين عليرضا حيــدري با آن همه موفقيــت در نهايت با شكســت رفتند اما مگر از بزرگــي اين قهرمانان كم ميشــود؟ وقتي كارولين به كشــتيگير آمريكايي باخت و از دنيــاي قهرماني خداحافظي كرد، چيزي از ارزشهايش كم شد؟ آرمن نازاريان هم همينطور. يا هميــن عليرضا حيــدري كه وقتــي در آخرين حضورش در مســابقات جهاني پنجم شــد و بعد از آن هم مجبور به خداحافظي شــد، چيزي از بزرگي او كم شــد؟ اينگونه رفتن هم هيچ چيزي از بزرگي حميد سوريان كم نميكند. مشكل و ايراد، بعضي از رفتارهايي است كه ما داريم. مثال چه رفتارهايي؟

اينكه گاهي اوقات مسائلي را بزرگ ميكنيم كه اهميتي ندارد و گاهي هم كارهاي بزرگ را كوچك ميكنيم. موضوع مهم اين اســت كه قدر داشتههاي خودمــان را نميدانيم. موضوع مهم اين اســت كه نميدانيم كنج خانه، جاي حميد سوريان نيست كه برود و بنشــيند و كسي هم ســراغي از او نگيرد. او يك نابغه است و ذاتا مديريت را بلد است. به قد نيم وجبي او نگاه نكنيد؛ يك ســردار به تمام معنا است. جاي چنين آدمي گوشه خانه نبود كه برود و آرام بنشيند. ميشد با احترام بهعنوان بزرگتر و افتخارآفري­ن كشتي با او برخورد كرد. حميد سوريان ميتواند بهترين ســفير كشتي فرنگي در دنيا باشد. چه كسي بهتر از سوريان؟ شما قهرماني تيم ملي كشتي فرنگي در مسابقات جهانــي 2014 را ببينيــد، حميد چقدر در ايــن افتخار نقش مهمي داشــت يا در مدال طالي طالب نعمتپور و امير علياكبري كه در مسابقات جهاني 2013 به دست آمد هم حميد تاثيرگذار بود. موفقيتهايي هم كه كشــتي فرنگي در سالهاي گذشته با مدال طالي او به دست آورد به جاي خود.

اما به نظر ميرسد كه در فدراسيون كاري براي اين موارد نشد كه شايد هم خيلي عمدي نباشد!

با تمام عالقهاي كه بــه بعضي از افراد فعال در فدراســيون دارم، بايد بگويم كــه درباره برخي از قهرمانان كشــتي بيــن آزاد و فرنگي تفاوت قايل شــدند. نبايد االن اميد نوروزي در شــيراز بماند و خانهنشين باشد. اينها قهرمانان نسل طاليي كشتي فرنگي هســتند و ميتوانند به كار كشــتي فرنگي بيايند. االن قاسم رضايي اندكي مورد توجه است كه آن هم چند ماه يكبار دعوت ميشود به كميسيون ورزشكاران، همين.

شما به نســل طاليي كشتي فرنگي اشاره كرديد، تيم نوجوانان در كشتي فرنگي قهرمان جهان شــد، فكر ميكنيد بتوانند قدم در راه همان نسل طاليي بگذارند؟

نتيجــه خيلي خوبي بود كه رقــم خورد اما تيــم نوجوانان ديــدي را الزم دارد كــه بتواند اين كشتيگيران را حفظ كند تا برسند به رده بزرگساالن اما متاسفانه در ســالهاي اخير خيلي از آنها حتي نتوانستند به رده جوانان برسند. در سالهاي گذشته هميشــه نوجوانان و جوانان ايران در بدترين شرايط بين 5 كشور برتر بودهاند اما موضوع مهم ديدن اين قهرمانان در رده بزرگساالن است كه رخ نميدهد. همين االن در تركيب تيم جوانان اعزامي به مسابقات قهرماني آسيا كاويانينژا­د و ميرزازاده را میبينيم كه ســال گذشــته در رقابتهاي اميدهاي جهان به ميدان رفته بودند. بله ايــن اتفاق باعث درجا زدن كشــتيگير ميشود. البته قوانين فرآيند انتخابي هم دست و پاي مربيان را بســته است و بايد به نتايج انتخابي توجه كنند. حساسيت بيش از اندازه براي قهرمان شدن حتي در آســيا باعث ميشــود كه چنين تصميماتي اتخاذ شود.

در گذشــته هم نظير اين اتفاق رخ داده است.

در ســال 2013 هــم اين كار دربــاره رامين طاهري انجام شــد. از جوانان رفت براي بزرگساالن قهرماني آسيا اما سرمربي وقت تيم ناراحت شده بود كــه تيمش را تضعيف كرده بوديم! در حالي كه براي ساختن پشتوانهها خيلي زود بايد تصميم گرفت.

چرا نميتوانند برسند، حتما يك جاي كار ايراد دارد؟

وقتي سعيد عبدولي به تيم بزرگساالن رسيد و به مسابقات جهاني رفت 18 سال داشت و كشتيگير بايد در همين ردهها به بزرگساالن برسد اما متاسفانه وضعيتي وجود دارد كه اين اتفاق رخ نميدهد. البته درباره اين موارد هم متاســفانه نميشود خيلي حرف زد. چرا نميخواهيد حرف بزنيد؟

حرف زدن و فكر كردن به اين روزهاي كشتي فقط آرامش آدم را به هم ميزند. نزديك به يك دهه فعاليت كردم و در اين مدت هم سعي كردم تاثيرگذار باشــم و االن همكارانم كــه در آن مقطع هم خيلي بــه موفقيتها كمك كردند در كشــتي فرنگي فعال هســتند و خوشــحالم كه حضورم هميشه تاثيرگذار بوده و كشــتي فرنگي االن به جايگاه خوبي رســيده است. بعضي از حرفهايم را فقط به خود خدا ميزنم. حرفهايي از همين دوره كه نيستم و حرفهايي كه در دوره فعاليتم مانده. من كارهايي را انجام دادهام كه يك روز بايد بابت آنها جواب بدهم. چه كارهاي خوب و چــه كارهاي بد براي همه آنها بايد جواب بدهم. به هر حال همه به ايــن اعتقاد داريم كه يك روزي فرا ميرسد كه بايد نسبت به اعمال خود پاسخگو باشيم. درباره فوتبال كه حرف ميزنيد؟

بلــه، جام جهانــي را ديدم و خيلي دوســت داشــتم كه فينال بين كرواسي و بلژيك برگزار شود اما حيف كه بلژيك نرسيد به فينال. من طرفدار پر و پا قرص بلژيك بودم و واقعا دوســت داشتم در فينال اين تيم را ببينم اما حيف كه نشد.

حاال چرا بلژيك و كرواســي؟ اين همه تيم خوب و نامدار در جام جهاني حضور داشتند كه ميتوانستند فينال بهتري را رقم بزنند.

در ســالهاي اخير بارها برزيل، آلمان، اسپانيا و آرژانتين را در فينال ديده بوديم. ديگر تكراري شده بود و اين بهترين فرصت بود كه تيمهاي اينچنيني هم خودنمايي كنند؛ يكبار هم فينال خاص ببينيم.

سطح مسابقات خوب بود؟

همه ميگفتند با حذف شــدن رونالــدو و مســي ديگر جام جهاني ارزش ديدن ندارد اما همه ديدند كه جام جهاني حتي بعد از مسي و رونالدو هم خيلي خوب بود. تيم ايران چطور بود؟ از آنجايي كه نسبت به ايران تعصب داريم از باخت يك بر صفر خوشــحال شديم و در واقع راضي هســتيم از اينكه با اين وضعيت حذف شــديم اما به نظرم بايــد از گروهمان صعود ميكرديم. بخصوص با اين اسپانيا و پرتغال كه بالفاصله در مرحله بعد حذف شدند و مشخص شد كه شرايط خوبي نداشتند. يعني فكر ميكنيد كه بايد صعود ميكرديم؟

با اين همه هزينه زيادي كه در اين هفت سال پرداخــت كرديم و البته با توجه به اينكه اســپانيا و پرتغال شرايط خوبي نداشتند بايد صعود ميكرديم.

شايد بازيكنان تيم ملي خودباوري الزم را نداشتند؟

ايــن همــه پول بــه ســرمربي ميدهند كه هميــن كارها را انجام بدهد. ايــن نتيجه را با برانكو نميتوانستي­م كسب كنيم؟ ميتوانستيم با برانكو هم بر اساس اتفاق، مراكش را ببريم و با همين نتيجه هم حذف شويم اما برانكو مربي بسيار ارزانتري بود و اين همه خرج روي دست فوتبال نميگذاشت. شما هميشه طرفدار كيروش بوديد.

بلــه اما االن اعتقاد دارم با توجه به هزينههاي زيادي كــه براي ايــن مربي كرديــم، نتيجه خوبي نگرفتيم. در واقع كــيروش به اندازه پولي كه گرفت نتيجــه كســب نكرد. شــما ببينيــد االن اين بحث احساســي راه افتاده كه كيروش بماند چرا كه جام ملتهاي آســيا در پيش اســت و ميتوانيم قهرمان شــويم اما به نظرم با اين عملكردي كه كره جنوبي، ژاپن، اســتراليا و حتي عربستان در جام جهاني ارائه كردنــد، ما نميتوانيم در جام ملتها هم راه به جايي ببريم.

در دوره كيروش خيلي اتفاقات خوبي هم رخ داد؛ مثل صعود آسان به جام جهاني و غيره.

مگر قرار نبود رخ بدهد؟ هزينه ميكنند مربي بزرگ ميآورند براي همين كه پيشرفت كنيم و مثل گذشته نباشيم.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran