Iran Varzeshi

جاللي-برانكو؛ ويچها بيمصرف نيستند؟

- ايليا اسدي ‪Ilia Asadi‬

به 12 سال قبل برميگردیم. تيم ملي در جام جهاني موفق نبود و مجيد جاللي كه تازه با صبا قهرمان جام حذفي شده بود در نامهاي به ریيس جمهوري، مربيان كروات را ویچهاي بيمصرف معرفي كرد و خواستار حضور مربيان ایراني روي نيمكت تيم ملي شد. بعد گذشت 12 سال، حاال همان ویچهاي بيمصرف به مربياني با دانش تبدیل شدهاند. جاللي ارتباط حسنهاي با برانكو دارد و ارتباط این دو به ارتباطي محكم و ناگسستني تبدیل شده. رابطهاي كه به تبادل بازیكن ميان دو باشگاه پيكان و پرسپوليس ختم شده است.

شايد اگر برانكو و جاللي را نشناسيم و مصاحبههاي چند هفته اخيرشــان را ببينيم، فكر ميكنيم آنها رفاقتي قديمي دارند و در مربيگري هم ســابقه ســالها همكاري. هر دو طوري صحبت ميكنند كه انگار نه انگار تا همين چند سال قبل عليه هم بيانيه مينوشــتند و از خجالت هم در ميآمدند.

مرور اتفاقهاي گذشــته ميان اين دو، قطعا براي شــما هم جالب است. دو مربي كه حــاال بازيكن به هم ميدهند، جلســه ميگذارند و در آخر هم لبخند ميزنند و عكس يادگاري نيز ميگيرند.

چالش ميان برانكــو و جاللي 12 ســال پيش آغاز شد. جايي كه تيم ملي با برانكو ايوانكوويچ جام جهاني ضعيفي را در آلمــان تجربه كرد و مجيد جاللي هم با صبا قهرمان جام حذفي ايران شد.

شرايط به گونهاي بود كه برانكو در موضع ضعف قرار داشت و مجيد جاللي در جايگاه بهترين مربي فوتبال ايران. آقا معلم كه شايد آن روزها سوداي هدايت تيم ملي را در ســر ميپروراند با اتخاذ تصميمي، خواسته خود را علني و روي كاغذ بيان كرد.

ســرمربي فعلي پيكان كمي بعد از جــام جهاني و در اوايل دوران رياســت جمهــوري محمود احمدي نــژاد، به او نامه نوشــت و در آن به انتقاد شديد از عملكرد مربيان خارجي شاغل در فوتبال ايــران پرداخت و آنهــا را «ويچهاي بي مصرف» خواند.

نامهاي كه خيليها آن را به خارجي ســتيزي جاللي تعبير كردند. برانكو از فوتبال ايران رفت و ســكان هدايت تيم ملي به دســت ايرانيها افتاد. البته كه پاي آقا معلــم هيچوقت به تيم ملي باز نشد اما ساير مربيان ايراني در مدتي كه هدايت تيم ملي را برعهده داشتند كاري از پيش نبردنــد و فوتبال ايران فقط در جا زدن را تجربه كرد.

اين تنهــا چالش جاللــي و برانكو نيست. پرســپوليس و پيكان، نيم فصل دوم ليــگ شــانزدهم و در تاريــخ 16 فرورديــن 1396 مقابل هم بازي كردند كه در نهايت پرسپوليس موفق شد 2 بر صفر از ســد حريفش بگذرد. پس از اين بازي، مجيد جاللي در كنفرانس خبري پس از بازي، پرســپوليس را متهم كرد كه با بيانيه نويسي، تمركز همه را به هم زد و توانســت بازي را ببرد. صحبتهايي كه بــا پاســخ تنــد برانكــو در همان كنفرانس مواجه شــد. سرمربي كروات پرســپوليس در پاسخ گفت: «كسي كه چنين صحبتهايي را مطرح ميكند بايد خجالت بكشــد. ما بازي را برديم، چون بهتر بوديم.»

امــا ماجــراي برانكــو و جاللي به همين جا ختــم نميشــود، چون اين داســتان روي خوش هــم دارد. بعد از قهرماني پرســپوليس با برانكو، جاللي بــه تمجيــد از او پرداخت و از ســبك جديدي حرف زد كــه ايوانكوويچ وارد فوتبال ايران كرده: «برانكو روشي را در پرسپوليس اجرا كرد كه پيش از اين در فوتبال ما استفاده نشده بود. توجه كنيد كه بازيكنان خط مياني پرســپوليس به غيــر از كاميابي نيا، همگي هافبكهايي فانتزي هســتند. اينكــه در يك زمان احمدزاده، مســلمان، رفيعــي و ديگر هافبكهــاي فانتزي در زمين باشــند، كار تازهاي بود كه برانكو انجام داد و در پرسپوليس نتيجه گرفت.

پيشــنهاد مــن اين اســت كه در پايان هر ليگ، مربيان در جلســههايي با يكديگر نقاط ضعــف و قوت كارهاي خود را بررسي كنند و به نتيجهاي مهم برسند.»

تبادل بازيكن ميان پرســپوليس و پيــكان، جديدترين همــكاري برانكو و جاللي اســت. مهدي شــيري نخستين بازيكني بود كه بعــد از امضاي قرارداد با پرسپوليس به پيكان رفت تا دوباره با جاللي كار كند چون هم شــيري پيكان را دوست داشت و هم برانكو مدعي شد كه با وجــود او خيالش از آمادگي دفاع راست جديد پرســپوليس در نيم فصل دوم آسوده است.

حاال هم كه شنيده ميشود سروش رفيعي هم بازي در پيكان را پذيرفته تا همكاري جديدي را با جاللي تجربه كند. رابطه حسنه برانكو و جاللي در انتخاب ســروش رفيعي نقش دارد، رابطهاي كه زماني شــكراب بود اما حاال به ارتباطي محكم و ناگسســتني تبديل شده و در تفكرات جاللــي ويچهاي با دانش جاي ويچهای بيمصرف را گرفتهاند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran