Iran Varzeshi

اوزيل: ديگر به اين پيراهن افتخار نميكنم

وقتي ميبریم، آلماني هستم، وقتي ميبازیم، مهاجر میشوم

-

مسعود اوزيل از فوتبال ملي كنارهگيري كــرد و به نژادپرســت­ي فدراســيون فوتبال آلمان تاخــت بعد از آنكه بــه خاطر حذف تيم ملي اين كشــور از مرحله گروهي جام جهاني 2018 همــه تقصيرها را به گردن او انداختند. بازيساز 29 ساله آرسنال بيانيهاي به زبان انگليســي منتشر كرد و گفت قرباني پروپاگاندا­ي سياســي شده و ديگر پوشيدن اين پيراهن برايش مايه افتخار نيست.

بعد از حــذف تحقيرآميز مدافع عنوان قهرماني جهان از مرحله گروهي جام جهاني روســيه كه بدترين عملكرد اين تيم در جام جهاني در 80 ســال بــود، اوزيل با انتقادات شديدي مواجه شد به دليل آنكه در اقدامي جنجالــي با رجــب طيب اردوغــان، رييس جمهوری تركيه عكس گرفت.

او ســه نامــه سرگشــاده در اختيــار رســانهها گذاشــت كه آخرين آنهــا درباره كنارهگيريا­ش از تيم ملي آلمان بود و دليل آن را نژادپرســت­ي و بياحترامي نســبت به خودش عنوان كرد. او كه دورگه آلماني ترک محسوب ميشــود، گفت خود و خانوادهاش ايميلهاي نفرتانگيــ­ز و تماسهاي تلفني تهديدآميز دريافت كردند و در رســانههاي اجتماعي مورد توهين و تحقير قرار گرفتند.

او در بيانيــهاش در توييتــر نوشــت: «رفتــاري كه از ســوي فدراســيون فوتبال آلمان و افراد ديگر با من شــد، باعث شــد ديگــر به پوشــيدن پيراهن آلمــان افتخار نكنم. احســاس ميكنم ديگر نيازي به من ندارند و فكر ميكنم دســتاورده­ايم در تيم ملي آلمان از زمان نخستين بازيام در سال 2009 فراموش شــده است. ديگر براي تيم ملي آلمان بازي نميكنم در حالي كه حس ميكنم توهين نژادپرستان­ه و بياحترامي به من شده اســت. پيراهن آلمان را با افتخار و اشتياق ميپوشيدم اما حاال ديگر اين كار را نميكنم. وقتي مقامات رده باالي فدراسيون چنيــن رفتاري با من دارند و به اصالت ترک مــن توهين ميكننــد و خودخواهانه من را وارد يــك پروپاگاندا­ي سياســي ميكنند، ديگر بس اســت. من با اين انگيزه به فوتبال نيامدم و حاال عقب نمينشــينم و تســليم نميشوم. نژادپرستي هرگز نبايد مورد قبول قرار گيرد. از نظــر راينهارد گريندل (رييس فدراسيون فوتبال آلمان) و هوادارانش، وقتي ميبريم من آلماني هستم و وقتي ميبازيم، من مهاجرم؟! نميخواهم ســپر بالي كسي باشم كه نتوانسته كارش را به درستي انجام دهد. آيــا ضوابطي وجــود دارد براي اينكه كســي آلماني تلقي شــود و من آن را انجام ندادهام؟ دوســتان من، لوكاس پودولسكي و ميروسال كلوزه را هيچ وقت آلماني- لهستاني خطاب نميكنند پس چرا من آلماني- ترک محسوب ميشوم؟ آيا به خاطر اين است كه من مسلمانم؟»

قبل از آن اوزيل، دفــاع جانانهاي كرد از مالقاتــش با اردوغان و اينكه ردكردن اين ديــدار بياحترامي به نياكانــش بوده. او كه همواره به اصالت ترک خود افتخار كرده، در جريان اين ديدار ارديبهشت ماه در لندن به اردوغان يك پيراهن امضا شــده آرسنال را هديه كرد. در ايــن ديدار، ايلكاي گوندوغان كه مثل اوزيــل براي آلمان بازي ميكند اما رگ و ريشــه تــرک دارد و همچنين جنك توسون مهاجم اورتون نيز حضور داشتند.

اردوغان در عرصــه بينالمللي مخالفان زيــادي دارد و قابل پيشبيني بود كه ديدار اوزيل باعث جنجال در آلمان شود تا آنجا كه اليور بيرهوف مدير تيم ملي آلمان پيشنهاد داد كه به خاطر ايــن اقدام از تركيب آلمان براي جام جهاني كنار گذاشته شود.

اوزيل ميگويــد حتي اگر ايــن اتفاق افتــاده بود، نظــرش را عــوض نميكرد و تاكيــد دارد كه مالقات با اردوغان احترام به كشــورش بوده نه خود او. او نوشــت: «مثل خيليهاي ديگر، رگ و ريشه من هم به بيش از يك كشــور برميگــردد. اگرچه در آلمان بزرگ شــدهام، اصالت من ترک است. مادرم به من ياد داده كه به اصول و ســنتهاي آبا و اجــداديام احترام بگذارم. بنابراين من دو دل دارم، يكي آلمانــي و يكي ترک. من در ماه مه رييس جمهور اردوغان را در لندن در يك برنامه خيريه و آموزشي ديدم. نخستين بار در سال 2010 يكديگر را ديديم وقتي او و آنــگال مركل بازي آلمان و تركيه در برلين را از نزديك تماشا كردند. بعد از آن هر كدام در ايــن جهان راه خود را رفتيم. ميدانم آن عكس در رســانههاي آلمانــي واكنشهاي زيــادي را در پي داشــت و خيليها من را به دروغگويي يا فريبــكاري متهم كردند اما آن عكس هيچ گرايش سياســي نداشت. از نظر من، عكــس گرفتن بــا رييس جمهور اردوغان درباره سياســت يــا انتخابات نبود بلكــه احترام من به باالترين مقام سياســي كشــور خانوادهام بود. كار مــن بازي فوتبال است نه اينكه سياستمدار باشم و مالقات ما تاييدي بر هيچ سياســتي نبود. در اين چند هفته فرصت فكركــردن به اتفاقات چند ماه اخير را داشتم و تصميم گرفتم نظراتم را در ميان بگذارم. اگرچه رسانههاي آلمان تصوير متفاوتــي ارائه كردند اما واقعيت اين اســت كه مالقات نكردن با رييس جمهور اردوغان بياحترامي به نياكان من بود كه مطمئنم به جايگاه امروز من افتخار ميكنند.»

او در يــك بيانيه ديگر از رســانههاي راستگرا انتقاد كرد كه به ادعاي او، مالقاتش با رييس جمهوری تركيه را دستاويز تقويت نگرش سياســي خــود كردنــد و از دورگه بودن او سوءاســتفا­ده كردند: «روزنامههاي مشــخص آلمانــي از پس زمينــه من و آن عكس بــا رييس جمهور اردوغــان بهعنوان پروپاگاندا­ي راستگرايي استفاده كردند، اگر اينطور نيســت پس چرا عكسها و تيترها با نام من بهعنوان توضيح مستقيم ناكامي تيم در روسيه مورد بهرهبرداري قرار گرفت. آنها از بازي من انتقاد نداشــتند، از بازي تيم هم انتقاد نداشتند. فقط با ترک بودن من مشكل داشتند و ميخواســتن­د به رشدم در آلمان بها بدهند.»

اوزيل يكشــنبه به آرسنال ملحق شد و اين تيم را در سفر به سنگاپور كه قرار است چند بازي تداركاتي انجــام دهند، همراهي كرد. حذف زودهنــگام آلمان از جام جهاني باعث شد اوزيل با آمادگي بدني كامل به تيم باشــگاهيا­ش برگردد، تيم اوناي امري خود را براي بازي 22 مرداد با منچسترسيتي در هفته اول ليگ برتر آماده ميكند.

اوزيــل كه در 92 بــازي ملي خود 23 گل زده و يكــي از اعضاي كليدي آلمان در قهرماني جــام جهاني 2014 بود، از ســال 2011 تا به حال پنج بار از ســوي هواداران بهعنوان بهترين بازيكن سال تيم ملي آلمان انتخاب شده است. در آلمان حدود 3 ميليون نفر با ريشــه ترک زندگي ميكنند. آلمان و تركيه به دنبال كســب ميزباني يورو 2024 هســتند و يوفا در نشست اوايل مهرماه خود يكي را انتخاب ميكند.

منبع: دیلي میل و رویترز

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran