Iran Varzeshi

آشفتهبازار­لیگهجدهم

- حميدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

با کدام خوشــبینی میشــود به استقبال هفته نخســت رفت، در حال و هوایی که بســیاری از تیمها با مشــکالت مالی و فنی مواجهاند؟ پرسپولیس، مدافع عنوان قهرمانی در شــرایطی گام به رقابتها میگذارد که از جدایی ســتارهها و محرومیتی که از نقل و انتقاالت دارد، رنج بسیار میکشد.

این پرســپولیس، برانکو را ناچار میکند که الاقل تا نیم فصل دست به عصا حرکت کند. حال شاید در هفتههای میانی این تیم به هماهنگی مطلوبتری برسد اما بعید است که تیم برانکو در این هفتههای آغازین مجذوبمان کند. اوضاع ســرخها به قدری مبهم اســت که گرشاسبی در آستانه لیگ میکوشد توقعات هواداران را پایین بیاورد. او با بیان این جمله: «تیم ما 04درصد تغییرخواهد داشت.» تالش میکند تا ناکامیها و یا عملکرد فنی ضعیف تیمش در هفتههای ابتدایی را به تغییرات ناخواســته و محرومیت بینالمللی ارتباط دهد.

اســتقالل، تیم دوم فصل پیش نیز در مرکز دایره تیمهای آشــفته قرار دارد. تیمی که تکلیف قرارداد بســیاری از بازیکنان شاخصش مشخص نیست و ستارههایی همچون ابراهیمی و نورافکن و احتماال حســینی را هم از دســت داده و در عین حال با تمرینات نه چندان مناسب گام به میدان لیگ میگذارد. از این استقالل انتظار بازی زیبا و کسب پیروزی در هفتههای نخســت نمیرود و شاید وینفرد شفر و شاگردانش همان نتایجی را رقم بزنند که کادر فنی سابق در هفتههای ابتدایی خلق کرد. تغییرات مدیریتی در آستانه لیگ کاری با شفر کرد که او 24 ساعت قبل از لیگ با زبان بیزبانی از هوادارانش خواست توقع کار خارقالعاده­ای در این هفته نداشته باشند.

ذوبآهن اصفهان، تیم سوم جدول فصل پیش نیز امیر قلعهنویی را از دست داده و با مربی جوانی گام به میدان میگذارد که در تواناییهای­ش تردیدهای بسیار است. مضاف بر آن احتمال جدایی مرتضی تبریزی هم میرود. مهاجمی که شــاید جانشین مامه تیام در استقالل شــود و آشکار نیست تیم اصفهانی در فقدان موتور گلزنی سالهای اخیرش چه سرنوشتی در لیگ هجدهم خواهد داشت.

حال و روز مدعیان ســالهای اخیر فوتبال ایران که این باشد، احتماال نباید توقع آنچنانی هم از تراکتورســ­ازی داشت؛ تیمی که با توشاک فضای تازهای را تجربه میکند. تراکتورســ­ازی نیز قطعا تا هماهنگی با افــکار مرد باتجربه نیمکتش زمانی را تلف خواهد کرد. در سپاهان قلعهنویی هم بعید نیست، همین وضعیت حاکم باشد. آنها برخالف دیگر تیمها خوب تمرین کردهاند اما فضای لیگ با فضای تمرین، زمین تا آسمان متفاوت است. قلعهنویی با تیمی به لیگ میآید که فصل قبل تا آستانه سقوط رفته بود.

در این میان شــاید همچون فصل قبل که تــازه واردی همچون پارس جم هفتهها صدرنشــین بود از این فرصتها بهره بگیرد. مجالی که شــاید نصیب نکونام شود و شاید پدیده و فوالد. گرچه همین تیمها هم برای کسب آمادگی زمان بیشتری نیاز دارند.

آنچه در شروع لیگ هجدهم پیش رویمان قرار گرفته بستر آنچنان امیدوارکنن­دهای نیســت و شاید پشــت سر گذاشتن جام جهانی فوتبال و مشــکالت مالی و مدیریتی که گریبان بســیاری از تیمهای بزرگ را گرفته، نقشــی اساســی در این وضعیت ایفا کرده باشــد؛ که قطعا کرده است. لیگ برتر بدون ســتارهها و در اوج مشکالت مالی باشگاهها، قراردادهای منفعل مانده و ثبت نشــده، امیدوارمان نمیکند. این لیگ انگار نای شــروع شدن ندارد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran