Iran Varzeshi

سندروم فصل سوم

- آدام شرگلد ‪Adam Shergold‬

رفتارهاي نامناسب، درگيري با مقامات باشگاه بر سر خريدهاي جديد و انتقاد علني از بازيكنان، ژوزه مورينيو را در سراشيبي سقوط قرار داده و به سندروم فصل سوم كه دوران حرفهاي او را تحت تاثير قرار داده، رنگ واقعيت بخشيده. آمادهسازي پيشفصل منچستريونا­يتد با ايدهآل فاصله زيادي داشته، مربي پرتغالي با نايب رييس اجرايي يونايتد، اد وودوارد به دليل اينكه مانع از هزينه براي رفع نياز تيم شده وارد جنگ شده. بازگشت ديرهنگام بازيكنان حاضر در جام جهاني به اضافه مصدوميتها نمايش تيم را به شدت تضعيف كرده آن هم مقابل هواداران متعصبي كه در تور آمريكا تيم را همراهي كردهاند. زمان هم به سرعت در حال گذر است. فصل نقل و انتقاالت پنجشنبه آينده بسته ميشود و يونايتد يك روز بعد كارش در ليگ برتر را با بازي خانگي مقابل لسترسيتي آغاز ميكند. مورينيو ناراضيتر از هميشه است و رفتارهايش بخصوص با بازيكنان جوان آزاردهنده شده و شباهتهاي غيرقابل انكاري با فصل سوم كارش در چلسي و رئال مادريد به وجود آمده ضمن اينكه او به اندازه كافي جام نبرده كه بخواهد به آن اتكا كند، در فصل اول جام اتحاديه و ليگ اروپا را با يونايتد برد اما در فصل دوم دستش خالي ماند. در ليگ برتر با فاصلهاي زياد نسبت به منچسترسيتي دوم شدند و اوضاع در اين فصل هم چندان اميدواركنن­ده نيست چون عالوه بر سيتي، ليورپول هم بازيكنان خوبي خريده و تقويت شده. در فصل سوم مورينيو در تيمهاي ديگر چه اتفاقي افتاد؟ آيا اين طلسم دوباره به سراغش ميآيد؟

چلسي 2006-2007 بعد از دو قهرماني پياپي ليگ برتر و قهرماني جام اتحاديه و سوپرجام در سال ،2005 اوضاع در فصل سوم رو به وخامت گذاشت. حتي قبل از شروع فصل، گزارشهايي از اختالف نظر او با رومن آبراموويچ منتشر شد كه اوجش امضاي قرارداد با آندري شوچنكو بود. او اگرچه از بازيكنان طراز اول اروپا بود اما مورينيو با ركوردشكني باشگاه در موردش و بعد اصرار آبراموويچ براي اينكه در هر مسابقه بازي كند، مخالف بود. اگرچه چلسي جام حذفي و اتحاديه را برد اما با شش امتياز اختالف نسبت به منچستريونا­يتد قهرماني ليگ برتر را از دست داد و در نيمهنهايي ليگ قهرمانان در ضربات پنالتي به وسيله ليورپول حذف شد. مورينيو فصل را به پايان رساند اما در ابتداي فصل بعد يعني سپتامبر 2007 به همكاري با چلسي خاتمه داد رئال مادريد 2012-2013 همه چيز براي مورينيو در تابستان 2012 آرام به نظر ميرسيد، به رئال كمك كرده بود سلطه بارسلونا را از بين ببرد و قهرمان الليگا شود، قراردادي چهارساله با او بسته بودند اما مورينيو يك جا بمان نيست و با شروع فصل جديد تنشها علني شد. فصل را با پيروزي برابر بارسلونا و به دست آوردن سوپرجام شروع كردند اما كاتاالنها در ليگ خود را جدا كردند و در ميانه فصل 18 امتياز از رئال جلو افتادند. بيرون زمين هم درگيري مورينيو با چهرههاي محبوب هواداران، سرخيو راموس و ايكر كاسياس اوضاع را بدتر كرد. كريستيانو رونالدو هم گفت هموطنش فكر ميكند همه چيز را ميداند در حالي كه هيچ پيشرفتي در فوتبال او ايجاد نكرده. گونسالو ايگواين مهاجم اول تيم مصدوم بود و مورينيو درباره كريم بنزما گفت: «اگر نتوانم با يك سگ به شكار بروم بايد با گربه بروم.» مورينيو آن فصل را بدترين دوران حرفهاي خود توصيف كرد و با آنكه به نيمهنهايي ليگ قهرمانان و فينال جام حذفي رسيد اما با بارسلوناي قهرمان 15 امتياز اختالف داشت و بعد از يك قهرماني در ليگ و جام حذفي از رئال مادريد رفت.

چلسي 2015-2016 باز هم در تابستان 2015 همه چيز براي مورينيو عالي بود چون چلسي را به قهرماني ليگ برتر و جام اتحاديه رسانده بود، باز هم قراردادي چهارساله با او بستند اما همه چيز خيلي زود خراب شد. در بازي اول فصل چلسي ده نفره با سوانزي 2 بر 2 مساوي كرد و مورينيو به خانم دكتر تيم، به خاطر دويدن به زمين براي كمك به ادن آزار حمله كرد. خبرهاي بعدي از جمله اينكه مورينيو به اوا كارنيرو ناسزا گفته آغاز قرارگرفتن او در مسير سقوط بود. چلسي در زمين همه فاجعه بود و از 12 بازي ابتدايي خود 7 باخت داشت. در ماه دسامبر كه اين ركورد به 9 شكست در 16 بازي رسيد و تيم در رده شانزدهم قرار گرفت، مورينيو اخراج شد و دوره دوم حضورش در استمفوردبر­يج پايان خيلي تلخي داشت. شيريني فصل دوم خيلي زود از بين رفت و حاال همه چيز در يونايتد وضعيت مشابهي دارد. منبع: ديلي ميل

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran