Iran Varzeshi

انتخابیهای فرمالیته؟

- آزاده پيراكوه ‪Azadeh Pirakouh‬

ثبت نام نهایی کاروان ایران در بازیهای آســیایی دیروز در جاکارتا انجام شــد اما جالب اســت که همچنان برخی فدراســیون­ها از اعالم فهرست نهایــی خودداری میکنند و همچنــان از احتمال جابهجایــی میگویند. در حالیکه نصرا... ســجادی خیلی جدی میگوید هــر کاری که الزم بوده تا جمعه شــب انجام شــده و دیگر امــکان جابهجایی وجود ندارد مگر اینکه یک رشــته بخواهد قید اعزام ورزشــکارش را بزنــد. وگرنه خارج از این فهرســتی که روز جمعه در ســایت بازیها ثبت شــد، به هیچ وجه نمیتوان نام دیگری را گنجاند. در این شرایط اســت که یک نقطه ابهامهایی را ایجــاد میکنــد. انتخابیهای­ی که در دقیقه 90 برگزار شــد و این ذهنیت را به وجود آورد که شــاید فرمالیتهان­د و بــرای توجیه برخی تصمیمها.

کادر سرپرســتی ایران، چهارشــنبه شب راهی جاکارتا شد و طبق چیزی که سجادی در آخرین حضورش در جمع خبرنگاران گفت، تمام رشتهها اسامی نهایی خود را به سرپرست کاروان داده بودند و فقط قــرار بر این بوده که در یکی دو رشــته تا پیش از روز جمعه تغییراتی صورت گیــرد که اتفاقا روز پنجشــنبه این اتفاق افتاده اســت اما نکته این است که با توجه به مشخص شدن بیش از 95 درصد نفرات اعزامی تا ابتدای هفتهای که گذشت، آیا مسابقههای انتخابی که در برخی رشتهها برگزار شد، فرمالیته بودهاند؟

دوومیدانی یکی از رشــتههایی اســت که انتخابی عصر چهارشنبه این رشته سر و صدای زیــادی به پــا کــرد و اینطور در جمــع اهالی دوومیدانی و رســانهها جا افتاد که فدراســیون پیــش از این انتخابی نفراتــش را گلچین کرده است اما مســووالن فدراســیون این موضوع را تکذیب میکنند. مجید کیهانــی تاکید زیادی دارد که در نتیجه انتخابیهای­ی که در این هفته برگزار شد، چه در بالروس و چه در تهران، نیمی از ترکیب نهایی شدهاند. انتخابی چهارشنبه شب هــم حداقل در اعزام یا اعزام نشــدن چهار نفر از دوومیدانی کاران تاثیر داشــته اســت. با این توضیــح احتمال فرمالیته بــودن انتخابی عصر چهارشــنبه به درصــد پایینی زیــر 10 درصد میرسد اما برخی دوومیدانی کاران نظر دیگری دارنــد. ورزشــکارا­ن که از هوای گــرم خوابگاه و بیخوابی شــب قبل شــاکیاند، تاکید دارند که بــا این روال از قبل معلوم بــوده که آنها به رکوردهای انتخابی نمیرســند و این رویه یعنی اینکه کار فدراسیون فرمالیته بوده است.

بــه هر حال با این روند، ســازمان تیمهای ملــی دوومیدانــ­ی، 12 نفر که دو نفرشــان از جمع بانوان هستند را برای حضور در بازیهای آســیایی انتخاب کرده اســت اما ثبت نام یکی از دوومیدانــ­ی کاران به صورت مشــروط انجام شــده و احتمال زیادی دارد کــه او خط بخورد و دوومیدانی با 11 نفر راهی جاکارتا شــود، مگر اینکــه او بتواند در چنــد روز باقیمانده رکورد بهتری ثبت کند.

در کنار دوومیدانی که شائبههایی در مورد فرمالیته بودن انتخابیاش مطرح شــد، در مورد کاراته، کشتی، اســاللوم و چند رشته دیگر هم این موضوع مطرح است؛ به طوری که میبینیم در انتخابیها اتفاق دیگری افتاد اما در فهرست شرایط دیگری را شاهد هستیم. البته در اساللوم این موضوع جبران شد چرا که قرار بود در بخش دختران فرد دیگری که اسمش از قبل داده شده بود، در فهرست مسافران قرار گیرد اما در نهایت فدراسیون مجبور شــد به نتایج انتخابی احترام بگذارد و شقایق سید یوسفی را در کانو و رکسانا رازقیان را در کایاک راهی بازیها کند.

اما در کاراته کاری از دســت کسی بر نیامد و در آخرین روزها پیش از اعالم فهرست نهایی، پگاه زنگنه در جمع مســافران قرار گرفت که در رابطه با انتخاب او حــرف و حدیثهای فراوانی وجود دارد چرا که او در مقطعی دوران بازیگری را کنار گذاشت و در نهایت مدتی قبل تصمیم به بازگشت گرفت و در شرایطی عجیب و در پایان مســابقه با مبینا کاویانی که از او بسیار جوانتر است، در فهرست اعزام قرار گرفت. این درحالی اســت که پگاه زنگنه در دو دوره قبل بازیهای آســیایی هیچ عملکرد قابل دفاعی نداشت. در یکی از ماشین افتاد و مصدوم شد، در بعدی هم باخت و ســالن مسابقه را روی سرش گذاشت و شروع به توهین به مربیان و مسووالن فدراسیون کــرد. گویا او این بار هــم با همین روش، مجوز حضور در بازیهای آســیایی را گرفته و در این شرایط اســت که به نظر میرسد در این بخش حق مســلم از یک ورزشــکار دیگر ضایع شده است.

در بوکس هم شرایط مشابهی وجود داشت. البته کاهش نفرات از 5 نفر به 3 نفر، فدراسیون را نجات داد چون فدراســیون روزی که تصمیم گرفــت دو نفر را بــرای دو وزن اضافه، انتخاب کنــد، «فروتن گل آرا»یی را انتخاب کرد که در هیچ انتخابی شــرکت نکرده بود در حالیکه نفر اول این وزن آرمین امجدیــان بود که البته در نهایت هر دو نفر حذف شدند.

بــه هر حــال اینها در کنــار اتفاقی که در کشــتی افتاد و در بخشــی دیگر از این مطلب به آن اشــاره میشــود، همه و همه دالیلیاند برای اینکه بگوییــم، گاهی انتخابیها یا برترین بــودن، لزومــا دلیــل انتخاب نهایی نیســت و عوامــل دیگــری باعث شــدهاند تــا در برخی رشــتهها جابهجاییها­یی صورت گیرد که هنوز ابهامهایش پابرجاست و حتما امروز که فهرست نهایی اعالم میشود؛ بهانهای میشود برای یک سرو صدای تازه.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran