Iran Varzeshi

قانونی‌كه‌03‌سال‌دير‌تصويب‌شد

- آرمن ساروخانيان ‪Armen Saroukhani­an‬

ســتاد کل نیروهای مســلح دیروز قانونی تصویب کرد که در سالهای گذشته خال آن کامال احســاس میشــد و میتواند تحول بزرگی در فوتبال و ورزش ایران بهوجود آورد.

ملیپوشــان و بازیکنان لیگ برتری سه رشته فوتبال، بسکتبال و والیبال از این پس به ترتیب تا 30 و 28 ســالگی جزو مشموالن نیســتند و خدمت سربازی قرار نیست تداخلی با سالهای اوج ورزش حرفهای آنها داشته باشد.

این تداخل در سالهای اخیر دردسرهای زیادی بهوجود آورده و خال قانونی که بتواند به کمک این ورزشکاران بیاید، منشا انتقادات زیادی بود.

در کشــورهای زیادی نیروهــای نظامی و انتظامی حرفهای هســتند، خدمت وظیفه عمومی اجباری نیســت و مانعی در راه ورزشکاران حرفهای وجود ندارد. در کشــورهایی که خدمت وظیفه عمومی وجود دارد، معموال قوانین حمایتی انعطاف کافی دارد تا سیر پیشرفت ورزشکاران نخبه آسیبی نبیند.

در ورزش ایــران تقاضا برای چنین قانونی از مدتها پیش وجود داشــت، ولی تا دیروز این اتفاق رخ نداد تا ورزشکاران و تیمهای زیادی بابت آن آسیب ببینند.

یکی از مشکالتی که همیشه سر راه تیم امید وجود داشت و حتی میتوان گفت که حسرت صعود فوتبال به المپیک را طوالنیتر کرد، ممنوعالخرو­ج بودن بازیکنان این تیم بود و در دورهای که حســن حبیبی هدایت تیم را به عهده داشــت، یکی از مستعدترین نسلها نتوانست از ظرفیت کاملش استفاده کند.

در مقدماتــی جام جهانی 2006 هم رحمان رضایی در حالی که مشــمول بود، نمیتوانست تیم ملی را در بازیهای داخلی همراهی کند و تنها در بازیهای خارج از خانه حاضر میشد.

عالوه بر تیمهای ملی باشــگاهها هم از این وضعیت آسیب زیادی دیدند. مجید جاللی، زمانی که ســرمربی فوالد بود تاکید داشت محصوالتی که باشگاه در آکادمی میســازد، وقتی به شرایط بهرهوری میرســند، مجبورند به تیمهای نظامی بروند و زحمات باشگاه سازنده به باد میرود.

آخرین بازیکنی که ماجرای سربازیاش جنجالی شد، مهرداد پوالدی بود. مدافع چپ تیم ملی که نمیخواست فرصت حضور در لیگ ستارگان قطر را از دست بدهد، قید بازگشــت به ایران و بازی در تیم ملی را زد و نتیجه کارش ســختگیری بیشتر برای خروج ملیپوشان بود.

پس از جام جهانی روسیه، یکی از شرطهای کیروش برای تمدید قرارداد حل مشــکل بازیکنان مشــمول بود تا بتواند تیمش را بر خالف دوره قبلی بدون دردسر به جام ملتهای آســیا ببرد. اصرار ســرمربی تیم ملی و رایزنیهایی که در روزهای گذشــته صورت گرفت، ستاد کل نیروهای مسلح را به فکر تصویب این قانون جدید انداخت و هرچند ورزشکاران معاف نمیشــوند، میتوانند در دهه سوم زندگیشان بدون نگرانی به ورزش ادامه بدهند. البته این قانون هم ممکن اســت نواقصی داشته باشــد که با اضافه کردن متممهایی برطرف میشود، ولی همین تصمیم هم سنگ بزرگی از سر راه تیمهای ورزشی بر میدارد.

میماند یک سوال و حسرت از طرف ورزشکارانی که بابت این ماجرا در سالهای گذشته ضربه خوردند که چرا چنین تدبیری زودتر به کار گرفته نشد؟

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran