Iran Varzeshi

جعبه سیاه مفاسد فوتبال دفن شد

کمیته تحقیق و تفحص بیتفاوت به پروندههای قطور گذشته

- بهناز ميرمطهریان

‪Behnaz Mirmotahar­ian‬

نخستین جلســه هیأت تحقیق و تفحص از سرخابیها در وزارت ورزش در حالی برگزار شــده که حاصل کار مجلس قبل در این زمینه هیچگاه مشخص نشد و برای رسیدگی و مقابله با فسادهای افشا شده در تحقیق و تفحصهای پیشین هیچ همتی وجود ندارد. همین موضوع باعث میشــود عدهای حرکتهای جدید این کمیتــه را حرکتهایی نمایشــی و بیحاصل بدانند.

عبدالرحمان شاهحســینی، رییس سابق کمیتــه انضباطی فدراســیون فوتبال و عضو کمیتــه تحقیــق و تفحص در گذشــته برای افشای فسادهای رخ داده در ورزش و رسوایی مفسدان، تالش زیادی داشت و در نتیجه اسناد و مدارکی به دست آورده بود. آنطور که خودش ادعا میکند این پرونده جعبه ســیاه مفاســد ورزش اســت که حاال خاك میخورد و کسی به آن توجه ندارد. حاصل اطالعات جمعآوری شده توســط او و دیگر اعضای کمیته تحقیق و تفحص، بعد از قرائــت در صحن علنی مجلس نیمه کاره رها شــد. با اینکه قــرار بود حاصل تحقیقــات این کمیته در ســه بخش مختلف به قوه قضاییه، وزارت ورزش و ســازمانها­ی بازرسی فرستاده شــود اما همه چیز فراموش شد؛ این شائبه وجود دارد که خیلیها تعمدی خودشان را به فراموشی و ندیدن زدند اما چرا؟

دوره جدیــد مجلس در شــرایطی آغاز شــد که نمایندگان توجه چندانــی به کمیته تحقیــق و تفحص نشــان نمیدادنــد و انگار دوران تبلیغــات برای رای آوردن تمام شــده بود. هیچ درخواستی هم برای ادامه همکاریها در مسیری که شکل گرفته بود با اعضای قبلی کمیته تحقیــق و تفحص مطرح نشــد تا این کمیتــه عمال کارآیی خود را از دســت بدهد و سرانجام شاه حسینی هم برکنار شد.

اکنون مدتی اســت ایــن کمیته فعالیت خــود را آغاز کرده و اعضــای جدید آن حدود دو ماه پیش معرفی شــدند و حاال این کمیته نخســتین جلســهاش را برای رســیدگی به وضعیت دو باشگاه پرســپولیس و استقالل در وزارت ورزش برگزار کرده است.

احد آزادیخواه، ســخنگوی کمیســیون فرهنگی مجلس شــورای اســالمی و یکی از اعضای کمیتــه تحقیق و تفحــص مجلس با اشــاره به جلســهای که در وزارتخانه ورزش برگزار شــده، به یکــی از خبرگزاریها گفته اســت: «قصدمان در هیأت تحقیق و تفحص به هیچوجــه مچگیــری، جنجالســاز­ی و حاشیهســاز­ی نیســت و راهبرد ایــن هیات هماهنگــی، رفــع شــبهات و شفافســازی اســت که هم به نفع باشــگاهها­ی استقالل و پرســپولیس، هم وزارت ورزش و جوانان و هم کمیسیون فرهنگی مجلس خواهد بود.»

نکته اما اینجاست که اصوال دوبارهکاری و موازیکاریه­ا افراد را از اهداف مشتركشان دور میکنــد و نتیجــه این میشــود که بعد از مدتــی کمیتــه تحقیق و تفحــص از هدف اصلی خود دور شــود و عملکردش مثل خیلی از گروههای مشــابه بــه فعالیتهایی تبدیل میشــود که بیشــتر جنبه نمایشــی دارند تا اصالحی. بخصوص وقتی مشاهده میشود که هیچ همتی برای رســیدگی به نتایج حاصل از این تحقیق و تفحصها وجود ندارد. نتیجهای که شاهحســینی، رییس ســالهای گذشته کمیته انضباطی به آن رسیده است.

وقتی دالیل حذف شاهحسینی از کمیته تحقیق و تفحص را از خود او جویا میشــویم، میگوید: «دو، ســه ســال در کمیته تحقیق و تفحص زحمت کشــیدم امــا در نهایت به این نتیجه رسیدم که هیچ ارادهای وجود ندارد که بخواهد پروندهها را به ســرانجام برساند. ما کار را تمام کرده بودیــم و در صحن علنی مجلس هم قرائت شــد. پروندهای که مــا جمعآوری کرده بودیم، جعبه ســیاه خوبی بود از مفاسد عــدهای در ورزش اما نتیجهاش چه شــد؟ به خاطــر همین در مجلس جدیــد خودم نرفتم و گویا دوســتان خوشحال هم شــدند و هیچ درخواســتی هم برای ادامه فعالیتی که شروع کرده بودیم، انجام نشد.»

شاه حسینی از موانعی میگوید که عدهای مقابل ادامه مســیر پروندهها گذاشــته بودند: «افرادی که در این پروندهها، فسادهایشــ­ان محرز شــده بود، همچنان در سمتهای خود فعالیت میکنند و اتفاقا بعضیهایشان شاختر هم شدهاند. جالب است که بعضی از آنها سابقه محکومیت هم داشتند اما شما باید ببینید که چقدر قشــنگ در این سالها رشــد کردهاند. طبیعی است که این افراد با توجه به ارتباطاتی که داشتند، ســعی میکردند جلوی ادامه این کار را بگیرنــد. عدهای هم دنبــال پارتیبازی بودند که اجازه ندهند این پرونده به ســرانجام برسد. جالبتر اینکه االن متخلفان آن پرونده دم از مبارزه با فساد هم میزنند.»

چرا در طول این مدت شاهحســینی این فسادهای مشخص شده را افشا نکرده است؟ او در پاسخ به این ســوال میگوید: «منتظر بودم تا این پروندهها در مراجع مربوطه رســیدگی شــوند.» حاال هیأت تحقیق1 و تفحص فعلی، بدون توجه به پروندههایی کــه در دوره قبلی مجلس جمعآوری شــده با رویکرد بررسی دو باشگاه پرسپولیس و اســتقالل، دوباره آغاز به کار کردهاند. عبدالرحمان شاهحســینی اما در این رابطه میگویــد: «ایکاش به جای اینکه کمیته تحقیق و تفحص به دنبال موارد تازهای بروند، همان نتایجی را که ما به دســت آورده بودیم پیگیری کنند. دو سال از فعالیت مجلس جدیــد میگــذرد و کوچکتریــن توجهی به پروندههای قبلی نشده است.»

توجــه بــه تجربیــات و یافتههــای شاهحســینی از تحقیق و تفحصهایی که در دوره قبلی مجلس انجام شــده، آن هم درست در برهه فعلــی که کمیته تحقیــق و تفحص نخستین جلسات خود را برگزار کرده است، از موارد مهمی است که نباید نادیده گرفته شود! مجلس اطالعاتی از سالها تحقیق را در اختیار دارد و حیف اســت گر در جهت به ســرانجام رساندن آن همتی به خرج ندهد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran