Iran Varzeshi

هدف بزرگ فوتبال ژاپن؛ میزبانی و قهرمانی جام جهانی 2050

-

میرشــاد ماجدی رییس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در نشست اخیر مدیران فدراســیون با روسای کمیتهها، دپارتمانها و کارشناسان این فدراسیون درباره ســفر یک هفتهای خود به کشــور ژاپن و دستاوردهای آن مباحث بسیار جالبــی را مطرح کرد: «به صورت کلی ما نمیتوانیم همه دســتاورده­ای ژاپن را بهعنوان یک کشــور پیشــرو نعل به نعل اجرا کنیم و میباید با توجه به شرایط فوتبال کشــورمان از آنها بهره ببریم. دلیل این موضوع این اســت که حداقل 5 فاکتور مهم در کشــور ژاپن بهعنوان زیرساخت مطرح است که باید آن را داشته باشیم. این معیارها شامل احترام، انضباط، مسوولیتپذی­ری، کار گروهی و اجرای به موقع و در اسرع وقت موضوعات است. برای اینکه بتوانیم در فوتبال ارتقا پیدا کنیم، باید از تیمهای پایه این فرآیندها را آموزش دهیم. تیم ملی ژاپن، پیراهنش را به یک شــرکت به نام ســامورایی بلو تبدیل کرده که این پیراهن باالتر از هر رنگ باشگاهی، محبوب ترین پیراهن نزد هواداران ژاپنی اســت. به همین دلیل است که اسپانسرها برای حضور در کنار تیم ملی ژاپن صف میکشند و تــاش میکنند. محلی در خارج از فدراســیون بــه صورت انبار وجود دارد که ‪ware house‬ نام دارد. تمامی البسه حامی مالی پوشاک فدراسیون در آنجا ذخیره شده است و در اختیار تیمهای ملی مختلف قرار میگیرد. لباس تمرینی تیمهای پایه به بازیکنان داده نمیشــود بلکه پس از اتمام هر اردو البسه گرفته میشود، خشکشویی میشود، بسته بندی میشود و باز در اردوی بعد در اختیار بازیکنان قرار میگیرد. این موضوع نه به خاطر عدم هزینه اســت بلکه به خاطر احترام به شرکت و لوگوی فدراسیون است که بازیکنان تیمهای پایه یاد بگیرند تشنه این پیراهن باشند.»

ماجدی ادامه داد: «فدراسیون فوتبال ژاپن با زیرساختی که به آن اشاره شد، طراحــی برنامهریزی­های بلند مدتی را انجام داده و هدف و نقطهگذاریا­ش را به تاریخ 2050 معطوف کرده است. در این میان، سه نگاه در هدفگذاری فدراسیون فوتبــال ژاپن وجود دارد؛ یک) میزبانی جام جهانــی ،2050 دو) قهرمانی جام جهانی ،2050 سه) گردآوردن 10 میلیون هوادار عاشق فوتبال در .2050

با ایــن هدفگذاری، طراحی آغاز شــده اســت. در واقع این طرح، شــرح میخواهد. نخستین بحث، ایجاد یک اردوگاه بسیار بزرگ در اوزاکا با بیش از 20 زمین چمن تمرینی، هتل، رســتوران و ... است که مرکز استعدادیاب­ی و برگزاری تمرینهای تیمهای پایه اســت. با هدفگذاری ،2050 قرار است کمپی مشابه در توکیو تاسیس شود که روند اجرایی مباحث تسریع گردد.»

رییس کمیته آموزش گفت: «در کشور ما، فوتبال ما در برخی سطوح شکل لوکس به خود گرفته اســت. این در حالی اســت که برای مثال در بحث آموزش و تیمهای پایه، واژهای به نام مســوول تدارکات وجــود ندارد و تمام بازیکنان و مربیان شخصا امور مربوط به تدارکات را انجام میدهند.»

وی ادامه داد: «کاس به روز رســانی مدرســان c آســیا در شهری به نام ســندای در ژاپن برگزار شد. این شهر یکی از شهرهای توریستی ژاپن محسوب میشــود. جالب این بود که وقتی گفتم این شهر چقدر زیباست آنها گفتند این شهر خیلی زیباتر بوده است اما به دلیل سونامی 2011 خیلی از زیباییهای این شــهر از بین رفته است. از 2011 تا به امروز شهر جدیدی ساخته شده است که در آن شهر جدید، کمپی در کنار دریا احداث شد که این دورههای مربیگری در آنجا در حال برگزاری است.»

پیشکســوت استقال افزود: «وقتی هدف 2050 قرار داده میشود، با تغییر افراد هیچ تغییری در خط مشــی، سیاســتگذا­ری و رســیدن به هدف به وجود نمیآید. فدراسیون فوتبال ژاپن در توکیو در خیابانی به نام «فوتبال» واقع شده اســت. این بدان معناست که برندسازی فوتبال برای ژاپنیها چقدر اهمیت دارد. همچنین یکی از فرهنگهای ژاپنیها احترام به تاریخ، ســابقه و گذشتگان است که دقیقا پلی برای آینده محســوب میشود. فدراسیون فوتبال ژاپن از 11 طبقه تشکیل شــده و جالب اینکه ســه طبقه به موزه اختصاص دارد. در این طبقات کلکســیونی از تاریخ فوتبال ژاپن را میتوان دید. برای مثال، یکی از ســوژههای جالب در این موزه، نخستین بازی ایران و ژاپن در سال 1951 در دهلی بود که نتیجهاش مشخص نبود و خود ژاپنیها هم از این موضوع اطاعی نداشتند.»

ماجدی گفت: «ژاپنیها به طور کلی افرادی هســتند که تا پایان صحبتها در جلســات رو در رو سکوت میکنند و ســپس بعد از پایان صحبتهای طرف مقابل به تشــریح نظراتشان میپردازند. در این باره سوالی از مدیران فدراسیون فوتبــال ژاپن کردم که گفتند یاد گرفتهایم ابتدا خــوب گوش فرا بدهیم و بعد نظر بدهیم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran