Iran Varzeshi

پرافتخار و درخشان همچون محمد بنا

-

محمد بنا روز گذشته وارد 60 سالگی شد و همین میتواند بهانهای برای مرور موفقیتهای کشــتی فرنگی با او باشد. کسی که سال ۲005 بعد از موفقیت عجیب و غریب تیم جوانان در مسابقات جهانی لیتوانی، بهعنوان سرمربی بزرگساالن انتخاب شد.

حضور محمد بنا در تیم بزرگســاال­ن اگر چه با حاشیههای زیادی همراه بود اما در نهایت یک طال و یک نقره به همراه داشــت که بهترین نتیجه تاریخ کشتی فرنگی تا آن زمان بود. یک سال بعد با طالی سوریان و برنز طهماسبی کشتی فرنگی در چین خوش درخشید. بالفاصله بعد از چین تیم راهی بازیهای آسیایی دوحه شد اما همان زمان اعزام محمد بنا به خط خوردن دســتیاران­ش اعتراض کرد و همین باعث شد تا بعد از بازگشــت از دوحه با وجودی که تیم با 4 نقره و یک برنز بهترین نتیجه بعد از انقالب را کسب کرده بود، از کشتی فرنگی جدا شود. این جدایی تا بعد از بازیهای المپیــک ۸00۲ پکن که با نتایج فاجعه باری همراه شــده بود، ادامــه پیدا کرد تا اینکه یزدانی خرم یک بار دیگر به ســراغ محمد بنا رفت و این بار تیم کشــتی فرنگی با هدایت محمد بنا با یک طال و سه برنز برای نخستین بار نایب قهرمان جهان شد.

نتیجهای تاریخی که برای نخســتین بار به دســت میآمد و برای نخستین بار در یک دوره کشتی فرنگی ایران صاحب چهار مدال میشد. یک ســال بعد در جهانی مســکو 0۱0۲ برای نخســتین بار در تاریخ، کشــتی فرنگی با محمد بنا دو مدال طال کســب کرد اما برخورد طالب نعمتپور با قرعه رژیم صهیونیســت­ی کار را برای نتیجه تیمی ســخت کرد.سال ۱۱0۲ کشتی فرنگی ایران بدون حمید سوریان و در حالیکه بابــک قربانی و امیرعلی اکبری که از تیم به دلیل دوپینگ خارج شــده بودنــد و با وجود برخورد حاجیپور و رضایی به قرعه اســرائیل و حذف از جدول مســابقات، در مجموع با 5 کشــتیگیر، بــا دو طال و یک برنز روی سکوی ســومی جهان ایستاد. این نتایج درخشان همه نوید از یک المپیک رویایی میداد که در لندن این مهم رخ داد و با کسب سه مدال طال برای نخســتین بار در تاریخ ورزش ایران، کشتی فرنگی بزرگترین موفقیت خود را با محمد بنا جشــن گرفت. بعد از لندن افزایش حواشی و بیبرنامگی در کشتی باعث شد تا محمد بنا از تیم ملی جدا شود و در نهایت با شــش ماه کار او به بازیهای المپیک ریو رفت که تنها ناکامی محمد بنا به همراه کشــتی فرنگی رقــم خورد. تنها ناکامی که منجر به بازنشستگی بنا از تیم ملی هم شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran