Iran Varzeshi

فشار روی بچههای کم سن و سال

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

فدراســیون وزنهبــردا­ری گویا قرار اســت خارج از چارچــوب و قواعد ثبت شــده بینالمللی یک گروه سنی جدید به نام نونهاالن را بدون توجیه فنی وارد چرخه شــلوغ تیمهای ملی کند. اتفاقی عجیــب و جالب توجه کــه اصال با این ســبک و سیاق در سیســتم بینالمللی وجاهت قانونی نــدارد. اضافه کردن رده ســنی نونهاالن بهعنوان تیمی مجزا که قرار است در عرصه ملی فعالیت کند، تا به امروز در سیســتم جهانی وزنهبرداری و مســابقات ردههــای ســنی پایه هیچ وجهه بینالمللی نداشــته است. بنابراین اینکه قرار اســت فدراسیون وزنهبرداری ایران در تصمیمات جدید خود، شــاکله و ســاختاری تازه برای رده پایه دست و پا کند، بیشتر شبیه مانور تبلیغاتی برای جمع آوری کارنامه به شــمار میرود تا اتفاقی ریشــه دار کــه در نهایت تفکری عمیق و ادامه دار در متنش نهفته باشد.

فدراســیون وزنهبرداری اعالم کرده عــالوه بــر تیمهــای ملــی نوجوانان و جوانــان، از این پس تیم نونهاالن هم به رده پایه اضافه میشــود! در حالیکه تا به امروز در سیستم مسابقات بینالمللی وزنهبرداری نه رده سنی نونهاالنی وجود داشته و نه رقابتی با این اسم و رسم در تقویم جهانی وزنهبرداری گنجانده شده اســت. البته همواره از گذشــته تا امروز پشتوانهســ­ازی و نگاه ویــژه به پرورش اســتعداده­ای ناب در وزنهبرداری ایران وجود داشته اما تشکیل تیم نونهاالن به این شکل وجود نداشته است.

از قدیــم کشــف و پــرورش استعدادهای وزنهبرداری در آکادمی ملی المپیک و یا اســتانهای سراســر کشور وجود داشــته اســت یعنی این بخش از مجموعه وزنهبرداری چیــزی نبوده که فدراســیون فعلی با نامگــذاری روی آن بخواهد مثال حرکتی نو و تازه را پیریزی کرده باشد.

ساختن یک گروه سنی جدید زمانی رسمیت پیدا میکند و قانونمند حرکت خواهد کرد که ابتدا از ســوی فدراسیون جهانی قواعــد و چارچــوب قانونیاش مشــخص شــود و ســپس با راه اندازی مســابقاتی در ایــن بخش در سیســتم بینالمللــ­ی رســمیت پیدا کنــد وگرنه از قدیــم در وزنهبرداری جشــنوارهه­ای استعدادیاب­ی را در تقویم مسابقات داخلی داشتیم.

بنابرایــن اینکــه با تغییر اســم و نامگــذاری این بخــش پایــهای از آن بهعنــوان طرحــی جدیــد (تیــم ملی نونهاالن) اســم ببریم، بــدون تردید به جــز مانور تبلیغی برای شــلوغتر کردن تقویم بودجهای فدراسیون تعبیر دیگری نمیتواند داشته باشد زیرا نونهاالنی که تا رسیدن به سن نوجوانی اصال حق شرکت در مســابقه بینالمللی یا داخلی و دست به وزنه شــدن را ندارند، چطور میتوان آنها را بهعنوان (تیم ملی) نام برد؟

نبایــد از این نکته هم غافل شــد که همیشــه بزرگان وزنهبــردا­ری تاکید داشتند که در رده سنی نونهاالن به هیچ وجه نباید فشــارهای تمرینی سنگین با وزنه روی نونهال عالقهمند به وزنهبرداری وارد شــود. بنابراین فدراسیون چه تدبیر و اندیشــهای دارد کــه روی این بخش (اســتعداده­ای وزنهبرداری) میخواهند اسم تیم ملی را بگذارند، موضوعی جالب توجه است.

بــا تمام این توضیحــات، گویا قرار است فدراسیون با استناد به عالقهمندی بهــادر موالیــی، قهرمــان ســابق فوق ســنگین جهان به کار بــا نونهاالن، او را برای هدایت فنی اســتعداده­ای نونهال وزنهبرداری گزینش کنــد. ضمن اینکه محمدرضــا کاظمینــژا­د هــم بهعنوان مدیر تیمهای پایه (نونهاالن، نوجوانان و جوانان) معرفی شده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran