Iran Varzeshi

ستاره ورزش، ستاره سینما، ستاره سیاست

سیگال در محاصره نقش ها

- گزارش یک

ورزش و ســینما از دیرباز با هــم گره خورده. دو عرصه جذاب و پرســتارها­ی که مورد توجه عامه مردم قرار دارند و از همین رو ســتارههای این دو عرصه معمــوال با یکدیگر روابط نزدیک و گرمی دارند. پیوند ورزش و سینما سبب شده تا ســتارههای آنها گاها به حوزه مقابل سرکی بزننــد و آن را امتحان کننــد. آنچه معموال با شکست مواجه میشود اما در تاریخ نمونههایی نیــز بودهاند که تجربه موفقی را در حوزه مقابل داشتهاند به گونهای که حتی مسیر زندگی آنها تغییر کرده. محمدعلی فردین ســتاره تابناک سینمای ایران شاید دم دستترین نمونه از این مدل باشد. ستارهای که در کشتی یک قهرمان به شــمار میرفت و مــدال نقــره رقابتهای جهانی را به ســینه زد اما ناگهان هوس کرد که عرصه ســینما را امتحان کنــد و در این راه به انــدازهای موفق بود که تغییر ژانر داد و بدل به ستاره سینما شــد. مردی که قریب به دو دهه سوپراستار اول سینما به شمار میرفت. در نمونههــای خارجی اما این مســیر بیشــتر امتحان شــده و البته موفقیتهای بیشــتری داشته. استیون سیگال شاید یکی از موفقترین آنها باشد. ســتاره ورزشهای رزمی که ناگهان از دل ورزش پلی به ســوی سینما زد و در این عرصه موفقتر از ورزش شد.

قصه از کجا شروع شد؟

اســتیون ســیگال دهم آوریل ۱۵۹۱ از پدری دورگه با ملیت انگلیســی - روســی و مادری ایرلندی به دنیا آمد. از همان دوران کودکی به ورزشهای رزمی ژاپنی عالقهمند شد. استیون دوران دبیرســتان­ش را در لسآنجلس گذراند و همانجا نیز تحت تعلیم اســتاد هنرهای رزمی راد کوبایاشــی قرار گرفت و کاراته را آموخت و با ورود به کالس این استاد، گویی وارد فرهنگ آسیایی شــد و تحت تاثیر سنتهای ژاپنی قرار گرفت. در سال ۴۷۹۱ پس از فارغالتحصی­لی از مدرسه برای یافتن شــغل به هر کجا سر زد تا باالخره در رستوران کینگ برگر کاری پیدا کرد و در حین کار به دانشگاه رفت و در رشته تاریخ به تحصیل پرداخت. سرآشــپز ژاپنی رستوران حرکات سریعی داشت که حاصل تبحر وی در ورزشــی به نام آیکیدو بود و سیگال تحت تاثیر آموختن این ورزش و بعد از پایان تحصیالتش راهی ژاپن شــد. در آنجا با دختری به نام آیاکو فوجیتانی آشــنا شــد که پدرش مدرسه تعلیم هنرهای رزمی داشت و ســیگال با وی ازدواج کــرد و در آن مدرســه به درجه اســتادی در آیکیدو رســید. ســیگال دان ۷ آیکیدو خود را در سنین جوانی در ژاپن دریافت کرد و پس از بازگشت به آمریکا مدرسه آیکیدو را راه انداخت و نخســتین مربی این ورزش در تاریخ آمریکا لقب گرفت. بــه دلیل حرکات محیرالعقول­ی که در دفاع شــخصی داشــت و در دورهای نیز به بادیگاردی افراد مشــهور هالیوود پرداخته بود، کمپانیها ســراغ وی آمدنــد. او کار خود را با بدلــکاری از اوایل دهــه 80 میالدی آغاز کرد. نخســتین فیلم جدی و مهم او در سال 88۹۱ با نام «باالتــر از قانون» بود که به دلیل تازگی حرکات رزمی اقبال زیادی پیدا کرد و فیلمهای بعدی وی بــا نام ســختجان، تحت محاصره یک و دو فروش بســیاری پیدا کردند و وی را در جهان به شهرت رســاندند. همینطور باعث شدند تا مشــتاقان زیادی به مدرسه رزمی وی رجوع کنند که به دلیل کمبود فضا باعث ایجاد چندین مدرســه زنجیرهای آیکیدو به مدیریت سیگال در آمریکا شدند. «در محاصره» با اینکه از نخستین فیلمهای سیگال است، هنوز بهترین فیلــم وی از نظــر هنرهای رزمی به حســاب میآید هرچند وی با فیلم «میهن پرست» برای سینمادوستا­ن بیشتر شــناخته شده است چرا که موضوعی درباره محیط زیست و حفاظت از آن دارد. فیلمی که در سال 8۹۹۱ ساخته شد و ســیگال در آن نقش دکتــر بزن بهادر مدافع محیط زیست را ایفا میکرد. از دیگــر آثــار مشــهور وی در ســینمای رزمــی و اکشــن میتــوان بــه در محاصــره

‪)Under Siege(‬ در ســال 2۹۹۱، بر زمین مرگبــار ‪)On Deadly Ground(‬ ۴۹۹۱ و میهنپرســت ‪)The Patriot(‬ در سال 8۹۹۱ اشــاره کرد. نام سیگال بعد از یکدوره ده ساله دوری از جریان اصلی ســینما در سال 20۱0 بــا بازی در فیلم ماچته )Machete( بار دیگر بر ســر زبانها افتاد. آخرین فیلــم وی به نام کارتلها )Cartels( سال گذشته اکران شد.

سیگال در عرصه سیاست

رفــت و آمد بازیگران و فعاالن صنعت ســینما با سیاســتمدا­ران و صاحبان قدرت چیز عجیب و تازهای نیســت اما اعطای پســت سیاســی به یــک بازیگــر خارجی از ســوی دولت یک کشور موضوعی نیســت که در دنیای سیاست و ســینما موضوعی عادی باشــد. وزارت امور خارجــه روســیه در بیانیهای کــه در صفحه رســمی فیسبوک خود منتشر کرد اعالم کرد که روســیه، استیون سیگال را بهعنوان نماینده ویژه خود در ارتباطات بشردوستانه بین ایاالت متحده و روسیه منصوب کرد. نقش این بازیگر کهنهکار سینمای رزمی و اکشن این خواهد بود که روابط ایاالت متحده و روســیه را در عرصه بشردوستانه ارتقا دهد. در بخش دیگری از این بیانیه آمده که این نقش شــامل همکاری «در زمینه تبــادالت فرهنگی، عمومــی و جوانان» خواهد بود. بیانیه وزارت امور خارجه تاکید دارد که این مقام بدون پرداخت دستمزد و به صورت افتخاری مانند سفیران حسن نیت سازمان ملل خواهد بود. ســیگال یکی از دوســتان نزدیــک و طرفداران سرسخت والدیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به شــمار مــیرود و یکی از میهمانــان ویژه وی در مراسم سوگند ریاســت جمهوری پوتین بود. به نظر میرســد که عالقه پوتیــن به ورزشهای رزمی و جودوکا بودن وی در این دوســتی نقش ویژهای داشــته است و همین امر باعث شد که به دستور پوتین از سال 6۱02، شهروندی روسیه به سیگال اعطا شــود. البته سیگال عالوه بر تابعیت آمریکایی و روســی، تابعیت صربســتان را هم در سال 20۱6 به دلیل دیدارهای متعدد از این کشور و درخواست وی برای آموزش آیکیدو به نیروهای ویژه این کشور دریافت کرده است.

 ??  ?? سال بیست و دوم سهشنبه 16 مرداد7931 24 ذیقعده 1439
سال بیست و دوم سهشنبه 16 مرداد7931 24 ذیقعده 1439
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran