Iran Varzeshi

اصرار عجیب جنسیتی!

-

الهه احمدی در نهایت جایگزین کیمیا علیزاده شــد و پرچم ایران را در دســت گرفت. انتخابی که شــاید معترض چندانی نداشته باشد و کسی روی انتخاب او اما و اگر نیاورد. شــاید باشند رییس فدراسیونها­یی که دوســت داشتند ورزشکار خودشان پرچم ایران را در مراسم افتتاحیه در دســت بگیرد اما همانها هم حاال از پرچمداری الهه راضیاند.انتخاب الهه را که کنار بگذاریم، روند انتخاب پرچمدار ایران در بازیهای آســیایی چه در مرحله اول و چه مرحله پیدا کردن جایگزین برای کیمیا، ســر و شــکل خوبی نداشت. ســوال بزرگی روی تمام این ماجرا سایه انداخته کــه «این حجم از اصرار بــرای انتخاب پرچمدار زن از کجا میآید؟» مســووالن ورزش ایران در پس این انتخاب بــه دنبال چه چیز میگردند؟

شود. تالشــی که البته طی روزهای گذشته به کلی نقش برآب شد. اصرار جنسیتی!

خبر مصدومیــت کیمیا علیزاده که مخابره شد، نخستین واکنش نه درباره حضور در ترکیب تیم تکواندو بلکه وضعیت مبهم پرچمداری ایران بود. در ابتدا در شــرایطی عجیب تالش شد به هر ترتیــب او را با رباط پاره به رژه بفرســتند! اقــدام عجیبی که همه را متعجب کرد اما خیلی زود صحبتها برای پیدا کردن جانشــین برای علیزاده آغاز شد.

در این میان فدراسیونها­یی نظیر کشتی، دو و میدانی و ووشــو، ایــن بار دیگر به صورت علنی و حتی رســانهای تالش کردند تا پرچم را دست ورزشکارشــ­ان بدهند. فدراسیون کشتی معتقد بود پرچم باید به دســت حســن یزدانی سپرده شــود و کیهانی هم احســان حدادی را شایسته پرچمداری میدانست. علینژاد هم که در نامهاش به کمیته خواهان پرچمداری سیفی یا یکی از خواهران منصوریان شده بود.

نکته جالــب این ماجرا امــا اصرار عجیب مســووالن کمیته ملی المپیک به انتخاب بانوی دیگری بــرای پرچمداری بود! تا جایی که مدیر روابط عمومی وزارت ورزش که البته نقشــی در تصمیمگیریه­ا ندارد، در توییتی عنوان کرد که «نوبت، نوبت دختران است!»

نظر مدیر روابط عمومی وزارت ورزش قطعا نظر رسمی هیات اجرایی کمیته نیست اما روند گرفتن تصمیم و انتخــاب نهایی گویای همین خط و خطوط است.

چرا نوبــت، نوبــت دختران اســت؟ این همــه اصرار برای پرچمداری یکــی از بانوان در بازیهای آسیایی برای چیست؟ جنسیتی کردن این ماجرا آن هم در شرایطی که دیگر اصال نیاز به آن نیست و ورزش زنان ایران خودش ویترین فعالیتهای خودش است، هنوز هم سوالی بزرگ و بدون جواب است.

استعالم برای کارنامه ورزشکاران! در جریــان مرحله دوم انتخــاب پرچمدار برای بازیهای آسیایی، شنیده میشود مسووالن مربوطه از برخی فدراســیون­ها خواستهاند برای انتخاب پرچمدار، کارنامه ورزشکارشان را به این کمیته ارســال کنند! یعنی ورزشکاری در حد و اندازه حمیده عباســعلی و خواهران منصوریان برای مطرح شدن نامشــان در نشست، نیازمند ارسال کارنامه هستند!

یعنــی مســووالن تصمیمگیــر نــه تنها این ورزشــکارا­ن ملی و قهرمانان ادوار گذشــته بازیهای آســیایی را نمیشناســن­د بلکه از یک جست و جوی ساده در اینترنت و مطالعه سوابق و بعضا صفحه ویکیپدیای این ورزشــکارا­ن هم ناتواناند.

در انتظار یک پاسخ کوتاه در مجمــوع ایــن ماجرا پر بــود از ابهام و رفتارهای عجیب بدون توجیه. اگرچه در نهایت انتخابی صــورت گرفته که نمیتــوان روی آن ایراد گذاشــت اما راهی که برای رسیدن به آن طی شــد، ابهامات بســیاری دارد که نیاز است تصمیمگیرنـ­ـدگان دربــارهاش به طــور مفصل توضیح دهند.

بگوینــد که مثال چــرا حســن یزدانی یا ســهراب مرادی بهعنوان مردان طالیی المپیک ریو یا دیگر ورزشکاران مرد را همان ابتدا از میان گزینههــا حذف کردند و در هر دو تالششــان بــرای انتخــاب پرچمدار، خودشــان را ملزم به انتخاب یکی از بانوان ورزشکار کردند؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran